به گزارش ايرنا ، رشد شهرنشيني و انفجار جمعيتي طي سال هاي گذشته كرمان را به كلانشهري تبديل كرده كه بزرگترين معضل اين شهر مباحث ترافيكي و خيابان هاي كوچك و نامناسب نسبت به جمعيت آن بوده است.
علاوه بر تكميل زنجيره حمل و نقل عمومي و فرهنگسازي براي حل مشكلات ترافيكي نياز به راهكاري براي رفع اصولي مشكلات شهري در كرمان ضرورت دارد.
شهرداري كرمان از سال 94 براي رفع مشكلات ترافيكي، زيبا سازي و بهسازي فضاي شهري به گستردگي كرمان، احداث 13 پروژه عمران شهري را به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء با سابقه مناسب در سازندگي، در دستور كار خود قرار داده است.
از مهر ۱۳۹۴ عمليات احداث پل هوانيروز(شهداي خلبان)، پل راه آهن(شهيد بادپا)، ابوذر(شهيد الله دادي)، پل باغملي(وليعصر عج) و زيرگذر ميدان آزادي و يك سال بعد تقاطع اميركبير به شرط تكميل 18 ماه تا 2 سال به قرارگاه خاتم الانبياء سپرده شدند.
اكنون بيش از سه سال از آغاز اين پروژه ها مي گذرد و طولاني شدن زمان بهره برداري اين پروژه ها علاوه بر ايجاد مشكلات بسياري در ترافيك شهري و تخريب چهره شهر، به حالت تعطيل درآمده اند و گويا انتظار كرماني ها تا چند سال آينده نيز در اين زمينه ادامه دارد.
به گفته سيدمهران عالم زاده شهردار كرمان، با توجه به وضعيت ركود و مشكلات اقتصادي تا سه سال آينده كار ساخت اين پروژه ها به طول خواهد انجاميد.
**پروژه هاي عمران شهري كرمان
زيرگذر ميدان آزادي مهر ۹۴ آغاز شد و بر اساس قرارداد بايد مهر ۹۶ به بهره برداري مي رسيد كه اين پروژه با بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيكي به علت مشكلات مالي اكنون تعطيل است.
زمان آغاز پل ابوذر مهرماه ۹۴، زمان پايان براساس قرارداد مهر ۹۶ بود كه اين پروژه نيز در حالت نيمه تعطيل است و دليل كندي فعاليت مشكل مالي، نبود سگمنتال و مصالح عنوان شده است.
مهر ۹۴ زمان آغاز تقاطع غيرهمسطح راه آهن(پل شهيد بادپا) و تعهد براي تكميل پروژه براساس قرارداد مهر ۹۶ بوده كه هيچ اقدامي تاكنون براي احداث عرشه اين پروژه انجام نشده و حدود يك سال در حالت تعطيل قرار گرفته است.
تقاطع غيرهمسطح پل اميركبير كه از مهرماه ۹۵ آغاز شده به علت مشكلات مالي، وجود معارض (خط انتقال برق) و جنس خاك نامناسب براي حفاري، چندماه پس از آغاز به حالت تعطيل درآمده است.
تقاطع غير همسطح شهداي خلبان (هوانيروز) نيز از مهرماه ۹۴ آغاز شده و تعهد پيمانكار براي تكميل براساس قرارداد تا مهر ۹۶ بوده است و به دليل مشكلات مالي پيمانكار، تملك اراضي و داشتن معارض تعطيل شده است و اينك بيش از يك سال هيچ اقدامي در اين پروژه انجام نشده است.
سرانجام در بهمن ماه 96 و پس از 30 ماه انتظار، پل باغملي(وليعصر عج) به عنوان تكميل نخستين پروژه عمراني در كرمان با 60 ميليارد تومان هزينه به بهره برداري رسيد.
همچنين دليل عمده تعطيلي و نيمه تعطيلي اين پروژه ها از سوي پيمانكار تقاطع هاي غيرهمسطح شهر كرمان، عمل نكردن شهرداري به تعهدات و تامين مالي پروژه ها عنوان شده است.
متاسفانه درآمد شهرداري كرمان بيشتر صرف پرداخت امور جاري و حقوق كارمندان مي شود و پرداخت عمومي از محل عوارض و ماليات طي سال هاي گذشته كاهش بسياري داشته است لذا ناتواني در پرداخت هزينه ها بارها از سوي مسئولان اين دستگاه دليل تعطيلي پروژه ها عنوان شده است.
از طرفي ركود بخش ساختمان و ساخت و ساز شهري درآمدهاي شهرداري كرمان را كاهش داده است و تامين مالي پروژه هاي عمراني به گرهي كور در شهر كرمان تبديل شده است.
براي رفع اين مشكل بايد با به مزايده گذاشتن املاك و مستقلات شهرداري كرمان و همكاري عموم مردم در راستاي پرداخت عوارض و ماليات بهره برد و اين مشكل را هر چه زودتر رفع كرد.
دستگاه هاي دولتي نيز همانطور كه در آغاز اين پروژه ها خود را سهيم مي دانستند با كمك مالي براي تكميل پروژه هاي عمراني به شهر كرمان كمك كنند.
بخش خصوصي، صنايع و معادن بزرگ استان كرمان نيز همانگونه كه از معادن كرمان بهره مند هستند بايد خود را در مشكلات شهري نيز سهيم بدانند تا مشكل پروژه هاي عمران شهري پيش از تبديل شدن به معضل يكبار براي هميشه رفع شود.
شهرداري كرمان نيز با تمامي تلاش و توان، مشكل پروژه هاي عمراني را به عنوان يك معضل بزرگ شهري در نظر بگيرد و تكميل آنها را در راس برنامه هاي خود قرار دهد.
**خبرنگار ايرنا مركز كرمان
7420/ 5054
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
كرمان - ايرنا - پروژه هاي عمراني بسياري در كلانشهر كرمان طي ساليان گذشته با هدف توسعه اي و بهبود فضاي شهري آغاز شده اما به علت ضعف هاي مالي و پيمانكاري اين پروژه ها اينك به صورت نيمه تعطيل درآمده و سرنوشت آنها نامعلوم است.