تهران - ایرنا - مسئول سینمای كودك،گفت: برنامه‌های مدونی برای سینمای كودك در سازمان سینمایی در نظر گرفته شده است كه تصور می شود با به نتیجه رسیدن آنها آینده خوبی در انتظار باشد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان سینمایی،حبیب ایل بیگی درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از سینمای كودك و نوجوان، اظهار داشت: خوشبختانه از ابتدای سال در اكران، سینمای كودك را داشتیم و با توجه به اینكه فیلم ها به شكل طبیعی با گرفتن سرگروه اكران سینمایی دارند به نظرم امسال سال متفاوت تری برای سینمای این گروه خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در سال های گذشته فیلم های كودك و نوجوانان در اكران نوروزی سهمی نداشتند اما امسال« فیلشاه» در اكران نوروز قرار گرفت و فروش خوبی هم داشت، بعد از آن فیلم «خاله قورباغه» اكران شد كه می توانست فروش بهتری داشته باشد اما متاسفانه تبلیغاتش كم بود.
ایل بیگی افزود: برای فصل پاییز فیلم «آهوی پیشونی سفید 2 » اكران می شود و علاوه بر آن چند فیلم دیگر قراردادهایشان را بستند. درمجموع سال خوبی را برای حوزه كودك و نوجوان می توانیم داشته باشیم.
قائم مقام بنیاد سینمای فارابی، با اشاره به اینكه با رئیس شورای صنفی نمایش نیز گفت و گوهایی برای حمایت از سینمای كودك و نوجوان برای اكران داشته ایم و آنها هم تصمیماتی گرفتند،خاطرنشان كرد: همدلی خوبی برای حمایت از سینمای كودك و نوجوان شكل گرفته است.
به گفته ایل بیگی ، توافقاتی با كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با آمدن مدیریت جدید در چند ماه گذشته حاصل و همكاری هایی آغاز شده است كه ادامه آن همكاری ها شرایط را برای سینمای كودكان و نوجوان بهتر خواهد كرد.
ایل بیگی گفت: از سال گذشته حمایت از یك NGO را برای ساماندهی بردن دانش آموزان مدارس به سینماها در سانس های صبح صورت گرفت كه اقدام خوبی بود. همه فیلم های كودكان و نوجوانان كه در سینماها اكران می شوند ما به عنوان بنیاد سینمایی فارابی با حمایت از این NGO از آنها حمایت می كنیم و تلاش می كنیم تا سانس های صبح سینماها برای بچه های مدارس فعال باشد تا بدین صورت از ظرفیت خالی صبح ها به شكل خوبی استفاده كنیم .
وی افزود: البته در گذشته زنگ مدارس را داشتیم اما امروز به شكل خصوصی انجام می شود. ارتباط با سالن‌های سینما، آموزش و پرورش، شناسایی سالن هایی كه ویژگی را برای نمایش فیلم های كودك و نوجوان در صبح ها دارند در مناطق مختلف شهر تهران راه افتاده و كم كم در استان ها هم ایجاد می شود تا از ظرفیت كلیه مدارس كشور برای دیدن فیلم ها استفاده كنیم.
مسئول سینمای كودك و نوجوان سازمان سینمایی، ادامه داد: موضوع پخش كننده متخصص در حوزه كودك و نوجوان نقص اصلی برای حمایت بیشتر از سینمای كودك بود كه خوشبختانه بعد از گفت و گوهایی كه انجام شد و همكاری هایی كه بین ما و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان صورت گرفت این موضوع مرتفع شد.
ایل بیگی گفت: درحال حاضر از شركت فیلمسازی كه انیمیشن های فیلشاه و شاهزاده رم را ساختند با طرحی كه برای پخش تخصصی در حوزه سینمای كودك ارائه دادند ، حمایت كردیم تا بتوانند مجوز پخش بگیرند و با یك برنامه ریزی خوب برای اكران فیلم های كودك و نوجوان در سراسر كشور با شبكه ای كه ایجاد كردند بتوانیم به شكل بهتری فیلم ها را نمایش دهیم و از ظرفیت مدارس و علاقمندان سینمای كودك و نوجوانان برای دیدن فیلم ها استفاده كنیم.
وی ادامه داد: پخش كننده این امكان را دارد تا فیلم های خاطره انگیز دهه های گذشته و فیلم های خارجی كه برای كودكان مناسب هستند را اكران كند و همچنین فیلم های مورد علاقه مدارس را نیز برایشان نمایش دهند. البته این طرح جزئیات زیادی دارد كه در روزهای آینده با شروع فعالیت رسمی برنامه هایشان را ارائه می دهند.
ایل بیگی گفت: بعد از همدلی بین مراكزی كه در حوزه سینمای كودك و نوجوانان فعالیت دارند مانند بنیاد سینمایی فارابی و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان امیدوار هستیم بخش های دیگر هم در این امر ما را یاری كنند. با آموزش و پرورش و شهرداری صحبت هایی شده كه فكر می كنم با همراهی آنها بتوانیم برنامه های بهتری را در حوزه كودك و نوجوان به سرانجام برسانیم.
وی ادامه داد: به فیلمسازان این حوزه برای بخش حمایتی مان اولویت هایی را اعلام كردیم تا بتوانیم به سمت نیازهایی كه امروز سینمای كودك و نوجوان دارد، برویم. امیدبخشی با فیلم های امیدآفرین و فیلم هایی كه قهرمان داشته باشد از جمله اولویت هایمان است همچنین فیلم هایی كه برای كودكان و نوجوانان و خانواده باشد و فیلم های درباره كودك و نوجوان را در اولویت حمایتی مان قرار ندادیم و توجهمان بیشتر به فیلم هایی است كه فضای فانتزی و رویا پرداز داشته باشند. سعی كردیم این نوع فیلم ها را اولویت قرار دهیم و حمایت كنیم هرچند آثاری كه ارائه شده كمتر این موارد را دارا هستند.
مسئول سینمای كودك و نوجوان سازمان سینمایی گفت: تلاش می كنیم بر روی آثاری كه ایده و طرح اولیه اش از بین گفت و گوهایی كه با سینماگران داشتیم، بیشتر كار كنیم و بتوانیم به سمت سینمایی با تكنولوژی روز برویم. درحال حاضر روی پروژه هایی كه با تشكیل یك گروه خلاق در كنار فیلمساز كه طرح اولیه را داشته به شكل جدی كار می كنیم .با برگزاری جلسات متعدد به طرح های خوبی رسیدیم تا بتوانیم بعد از تبدیل آنها به فیلمنامه و همزمان با گفت و گوهایی كه با مشاورین حوزه سی جی ای انجام می دهیم زمینه تولید این آثار را فراهم كنیم تا در سینمای كودك به آنچه كودكانمان در سینمای دنیا می بینند با قصه های خوب و فضای فانتزی كه قبلا در سینما دیدیم نزدیك شویم.
ایل بیگی ادامه داد: یكی از كارهای بسیار مهمی كه مذاكرات اولیه اش صورت گرفته درگیر كردن صنعت در تولید است یعنی به جای اینكه سرمایه یك فیلم سینمایی را جایی مثل فارابی بدهد و یا یك سرمایه گذاری كه هیچ تخصصی به جز آوردن سرمایه ندارد انجام دهد، از صنایع كمك بگیریم.
این مدیر سینمایی كشور افزود: اگر این مسیر ایجاد شود و متخصصینی كه لازم است وارد شوند و اطلاعات را به كسانی كه در حوزه سینما كار می كنند، بدهند و نقش هماهنگ كننده و واسطه درستی ایجاد كنند، این روش می تواند بسیاری از فیلمسازان را از حمایت های دولتی بی نیاز كند. درحال حاضر برای پروژه هایمان این كار را شروع كرده ایم و مذاكراتی با صنایع انجام شده است.
ایل بیگی در پایان خاطرنشان كرد: ویژه ‌برنامه‌های هفته‌ ملی كودك از 14 مهر ماه از سوی كانون پرورش فكری و بنیاد سینمایی فارابی در تهران ،خیابان حجاب و همچنین مراكز فرهنگی هنری كانون سراسر كشور آغاز شده و تا 20 مهرماه پذیرای عموم علاقه مندان است.
فراهنگ**9246** 1701