رشت - ايرنا - براي نخستين بار در استان گيلان، تركه گياه مروار در روستاي تازه آباد خوشكاروندان شهرستان آستانه اشرفيه كشت و با موفقيت برداشت شد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان آستانه اشرفيه روز چهارشنبه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اولين كشت و برداشت تركه گياه مروار توسط كاظم ملتي يكي از مرواربافان و هنرمندان منطقه در زميني به مساحت يك هزار مترمربع با موفقيت به انجام رسيد كه در استان هاي شمالي كشور بي سابقه است.
محمدعلي عابدي با بيان اينكه كشت اين گياه با اهميت در اواخر شهريورماه سال گذشته انجام و مهرماه امسال نيز به ثمر رسيد، افزود: پيش از اين كشت گياه تركه مروار در برخي از شهرهاي شمالي كشور انجام شده بود كه به نتيجه مطلوب نرسيد.
وي با اشاره به فعاليت بيش از 200 خانوار مروارباف در اين شهرستان تصريح كرد: مروار بافي به عنوان يكي رشته هاي صنايع دستي ، مهمترين منبع درآمدي هنرمندان اين شهرستان به شمار مي رود و عبدالله آباد ، كوركاء و تازه آباد خوشكاروندان مهمترين مراكز فعاليت مرواربافي هستند.
به گفته عابدي، توليد صنايع دستي مرواربافان منطقه در منازل و بصورت كارگاه هاي خانگي ( سنتي ) صورت مي گيرد و بيش از 30 نوع محصول صنايع دستي از جمله انواع سبد، عروسك، ميز و صندلي، صندوق، كتابخانه، جا كفشي، لوازم خانگي ، لوازم تزييني و ... از تركه گياه مروار به دست مي آيد.
وي نخستين كشت و توليد گياه تركه مروار در اين شهرستان را با اهميت عنوان و تصريح كرد: تركه مروار مورد نياز هنرمندان اين منطقه از شهر ملاير استان همدان آورده مي شود و توليد موفقيت آميز آن در آستانه اشرفيه زمينه ساز كاهش سختي ها و دشواري هاي هنرمندان خواهد بود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري آستانه اشرفيه افزود: اولين توليدكننده گياه تركه مروار در اين شهرستان قصد دارد ميزان كشت اين محصول را در سطح سه هزار متر از زمين هاي خود افزايش دهد كه با پرداخت 500 ميليون ريال تسهيلات روستايي از اين هنرمند حمايت شده است.
كاظم ملتي اولين توليد كننده گياه تركه مروار در آستانه اشرفيه نيز در گفتگو با خبرنگار ايرنا بيان داشت: بيش از 20 سال است كه در زمينه توليد صنايع دستي مروار فعاليت مي كنم.
وي با اشاره به اينكه در سال هاي گذشته بيش از 40 نفر از هنرمندان در كارگاه صنايع دستي ام فعاليت داشتند، افزود: اكنون من و پسرم در كارگاه شخصي به توليد صنايع دستي ( مروار بافي ) مشغول هستيم.
وي افزايش هزينه هاي توليد صنايع دستي را يكي از مهمترين مشكلات هنرمندان اين منطقه عنوان و خاطرنشان كرد: پس از تحقيقات مختلف تصميم گرفتم به منظور كاهش هزينه هاي خريد و تامين تركه مورد نياز مرواربافان منطقه، اين گياه را در زميني به مساحت سه هزار مترمربع كشت كنم كه با موفقيت همراه بود و قصد دارم كشت اين گياه را در يك هكتار از زمين هاي كشاورزي توسعه دهم.
ملتي تركه مروار توليد شده در اين شهرستان را داراي كيفيتي خوب دانست و گفت: تركه مروار توليدي در شمال كشور از نظر طولي مي تواند سه برابر بيشتر از محصول شهر ملاير رشد كند.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، مروار نوعي چوب تركه اي است كه از اطراف كرج ، تهران، بهار همدان، ملاير ، مراغه، سولقان تهيه مي شود و اين صنعت ( مرواربافي ) طي سال هاي اخير در استان گيلان رواج يافته است. مركز اصلي فعاليت مرواربافان گيلان اطراف شهر آستانه اشرفيه و بطور پراكنده در اطراف بندركياشهر بوده و انواع ساك، سبد، جا لباسي ، شكلات خوري ، ظرف نان ، مبل، ماكت ، كاسه، ميز و صندلي از گياه تركه مروار توليد مي شود.
مرواربافان پس از تهيه تركه تر آن را انبار كرده و به تدريج زوائد آن را مي گيرند، سپس تركه ها را از طول به سه يا چهار قسمت تقسيم كرده و در پاتيل هاي مخصوص با آب مي جوشانند و پس از گرفتن لايه رويي، آن را خشك كرده و براي بافتن مورد استفاده قرار مي دهند. مرواربافان پس از بافتن مروار، آن را حدود 48 ساعت در معرض تابش نور خورشيد قرار مي دهند كه موجب مي شود رنگ مروارهاي بافته شده وقتي به روغن جلا آغشته مي شود، به طلايي در آيد.
شهرستان آستانه اشرفيه با دو بخش مركزي و بندركياشهر در 35 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع است.
7287 /6030