پكن- ايرنا- وزير علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد مشاركت نخبگان ايراني اعم از داخل و خارج، در ارتقا علمي و فناوري كشور و تلاش براي رفع تنگناهاي اقتصادي ضروري است.

به گزارش ايرنا 'منصور غلامي' كه به منظور شركت در پانزدهمين «اجلاس علم و فناوري كيوتو» به ژاپن سفر كرده است روز چهارشنبه در ديدار با جمعي از كارافرينان ايراني مقيم ژاپن در توكيو افزود: ايرانيان مقيم خارج از جمله ژاپن مي توانند با انتقال آموخته هاي خود به داخل كشور، نقش زيادي در توسعه ايران داشته باشند.
وي در ادامه برنامه هاي وزارت علوم براي ساماندهي دانشگاه ها، رشته هاي تحصيلي و افزايش برنامه هاي حرفه اي و كارورزي براي دانشجويان و مشاركت آنها در صنعت را براي كارافرينان ايراني تضريح كرد.
'مرتضي رحماني موحد' سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن نيز در اين نشست با تاكيد بر اهتمام و توجه وزارت امور خارجه بر گسترش و توسعه همكاري هاي علمي ميان دو كشور با استفاده از ظرفيت نخبگان ايراني درخواست كرد حضور هيات هاي علمي ايران در ژاپن افزايش تا بطور مستمر اين نشست ها برگزار و بستر ارتقا همكاري ها و ارتباطات جامعه ايراني علاقه مند فراهم گردد.
در اين ديدار مبادلات علمي، آموزش هاي فني و حرفه اي و بين المللي سازي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي از جمله اولويت هاي همكاري علمي بين المللي وزارت علوم عنوان شد.
همچنين در اين نشست برنامه هاي استفاده از خدمات آموزشي، پژوهشي و فناوري نخبگان در دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد با همكاري وزارت متبوع و وزارت صنعت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در ادامه اين نشست گزارشي از پروژه هاي پژوهشي با حضور ايرانيان مقيم خارج و آمد شد علمي آنها به كشور و اطلاع رساني از موضوعات تحقيقاتي مورد نياز كشور نيز مورد بررسي قرار گرفت.
زمينه هايي همچون راهنمايي پايان نامه هاي تحصيلي، تحقيقات مشترك، اجراي دوره هاي كوتاه مدت و دوره هاي مشترك تحصيلي از ديگر موارد مطرح شده در اين نشست بود.
اهميت همكاري استادان و كارآفرينان ايراني مقيم ژاپن در كنفرانس هاي علمي داخلي، همكاري با انجمن هاي علمي كشور و ارائه نظرات براي غني تر شدن برنامه هاي علمي به مناسبت نودمين سال ايجاد روابط ديپلماتيك ايران و ژاپن، گسترش زبان و ادبيات فارسي، ايجاد سامانه جامع پژوهشي ايرانيان مقيم خارج از كشور و همكاري با گروه دوستي ايران و ژاپن از ديگر موارد مطرح شده در اين نشست بود.
**آساق**1904**