تهران– ایرنا- كارآفرینیبه عنوان موتور محركه‌ توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی و تنها برون رفت از چرخه بیكاری، همچنان در ایران، به دلیل شرایط بازار كار، پیچیدگی ها قانونی و نیز متغیرهای اجتماعی و فرهنگی، برای رشد و نمو با موانعی مواجه است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، این روزها پیدا كردن شغل به یكی از دغدغه‌های اصلی خانواده ها تبدیل شده است و هستند افرادی كه با داشتن مدرك‌های لیسانس و فوق لیسانس و حتی دكترا بیكارند و در جست و جوی كار می باشند.
به گفته كارشناسان، یكی از علل این چرخه معیوب به نظام آموزشی مدرك گرا برمی گردد كه افراد را نه برای بازار كار بلكه برای پشت میز نشینی تربیت می‌كند و فارغ التحصیلان آن جز پشت میز نشینی نمی‌توانند كار دیگری انجام دهند.
در این میان، افراد كارآفرینی نیز هستند كه به رغم تمامی موانع و مشكلات موجود، با شكیبایی و با استفاده از ابتكار و خلاقیت، كسب و كاری را برای خود و دیگران راه می اندازند.
در اینجا مراد از شخص كارآفرین، فردی است كه با داشتن یك ایده نو و با بهره گیری از منابع با وجود مخاطرات مالی، اجتماعی و حیثیتی به ایجاد یك كسب و كار جدید می پردازد.
در خصوص ماهیت و اهمیت كارآفرینی و مشكلات و موانع موجود، پژوهشگر ایرنا با فرهاد روشن، مدرس و مشاور كسب و كارهای جدید گفت وگو كرده كه به شرح ذیل است:
روشن دراین خصوص گفت: نزدیك به دو دهه است كه موضوع، عنوان و رشته كارآفرینی و فرد كارآفرین در فضای اقتصادی، صنعتی و كسب وكار كشورمان مطرح شده است و هم اكنون دیگر این عناوین واژگانی ناشناخته و گمنام به شمار نمی آیند.
وی افزود: این واژگان در جامعه جهانی محترم و تحسین برانگیز هست و از سوی مردم و جامعه به خوبی و به نیكی مورد احترام قرار می گیرد، اما متاسفانه در ایران این نگرش هنوز به خوبی جا نیفتاده و معیارها برای شناخت كارآفرینان كمی متفاوت با دیگر كشورها است.
مشاور راه اندازی كسب كار های جدید ادامه داد: كارآفرینی، فرآیند توسعه ی كسب و كاری است كه با یك ایده ی نوپا و از صفر شروع و به مرحله اجرایی می رسد تا به یك كسب و كار سودده تبدیل شود. این روند همواره توام با پذیرش ریسك هایی در زمینه های مختلف است و در نهایت به معرفی یك محصول و یا نوعی خدمت جدید به جامعه منتهی می شود. البته بیان این مفهوم بسیار ساده است، ولی مراحل پیاده سازی آن ممكن است با مشكلات زیادی همراه باشد.
روشن، كارآفرین را فردی معرفی كرد كه برای هر ایده ای كه به ذهنش می رسد، چه به یك محصول و یا خدمتی منجر شود، با داشتن مجموعه ای از مهارت ها تمام سعی خود را جهت به نتیجه رساندن آن ایده انجام می دهد و حاضر به پذیرش هر گونه ریسكی در این راه نیز می باشد.
كارشناس ارشد كارآفرینی در معرفی واژه كارآفرینی گفت: این واژه از قرنها پیش و قبل از آنكه به زبان امروزی مطرح شود، در زبان فرانسه متداول گردید كه معادل كلمه فرانسوی ' Enterprendre 'به معنای « متعهد شدن» و نیز معادل ' under Take 'در زبان انگلیسی است كه در سال 1848 توسط جان استوارت میل به كارآفرینی (Enterpreneur) در زبان انگلیسی ترجمه و از آن زمان متداول شد.
فرهاد روشن ادامه داد: كارآفرینان، افرادی هستند كه فرصتها را درك می كنند، خلاءها را می بینند و با نگاه جستجو گرانه در پی شكار فرصت ها هستند.
مدرس و مشاور راه اندازی كسب و كارهای نو با بیان این كه كارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه هر كشوری می باشد، گفت: رشد و فراگیری این پدیده در ایران می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد كشور منجر شود.
وی با بیان این كه یكی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی جوامع در حال توسعه از جمله ایران، ایجاد اشتغال برای جوانان است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی جامعه برای پاسخ‌گویی به نیازهای اشتغال و رونق صنعت، تولید، ایجاد كسب و كارهای جدید و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی موجود، شناخت و بها دادن به كارآفرینان امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد.
كارشناس ارشد كارآفرینی، اقتصاد كشور را دولتی توصیف كرد و گفت: متاسفانه در كشورهای در حال توسعه، همه كارها از جمله اشتغال، با چالش دولت ‌محوری رو به رو است. به این معنا كه دولت در تمام حوزه‌های اشتغال ورود می‌كند و در واقع اقتصاد به معنای واقعی دولتی است و برای برون رفت از این مشكل، توجه به كارآفرینی و كارآفرینان قطعا می‌تواند موثر واقع شود.
وی با بیان اینكه بر اساس آمارها در حدود 4.5 میلیون فارغ ‌التحصیل بیكار در كشور داریم، گفت: این در حالی است كه كل نیروهای شاغل در ادارات دولتی كشور به 2.5 میلیون نفر هم نمی‌رسند و اگر به فرض مثال تمامی نیروهای ادارات را هم با فارغ التحصیلان جایگزین كنیم، باز هم حدود 2 میلیون نفر فارغ التحصیل بیكار خواهیم داشت و این یعنی امیدی به بخش دولتی نیست پس تنها راه برون رفت از معضل بیكاری گرایش به سمت كارآفرینی است و امیدواریم روزی شاهد جایگزینی فرهنگ مدرك گرایی با فرهنگ مهارت آموزی در سطح جامعه باشیم.
روشن ادامه داد: متاسفانه در ایران كارآفرینان با عوامل و موانع متعددی مواجه هستند كه بسیاری از آنها متاثر از عدم آگاهی مدیران از مقوله كارآفرینی است، البته نه از دیدگاه ایجاد فرصت شغلی بلكه در اندازه وسیع‌تر آن یعنی ارزش آفرینی. طبق تحقیقات آكادمی در كشورمان می‌توان موانع و مشكلات كارآفرینی را به سه دسته عوامل ضدانگیزشی كه به مهمترین آن ترس از دست دادن سرمایه شخصی، ترس از ناتوانی در تامین مالی برای راه‌اندازی كسب‌وكار، نگرانی از عدم امكان تامین الزامات قانونی، نگرانی از امنیت اجتماعی و در نهایت ترس از نداشتن مهارت و تجربه مناسب و كافی اشاره كرد.
وی موانع قانونی توسعه كارآفرینی را به عنوان یكی دیگر از عوامل نام برد و گفت: قوانین و مقررات بانكی، قوانین مالیاتی، قانون تجارت، قانون كار، قوانین گمرك و مسائل شهرداری‌ها از جمله این موانع هستند.
كارشناس توسعه كارآفرینی با بیان این كه قوانین و مقررات دولتی در ایران مشوق راه‌اندازی و توسعه كسب و كار نیستند و محیط كسب و كار حامی شركت‌های جدید و در حال رشد برای كارآفرینان ایرانی نیست، خواستار اصلاح و بازنگری جدی در قوانین و مقررات بانكی شد.
روشن سومین دسته از عوامل ضد انگیزشی را عوامل نارسایی محیطی عنوان كرد و از فقدان زیرساخت‌های تجاری، تخصصی و حرفه‌ای مورد نیاز شركت‌های جدید و در حال رشد، عدم حمایت اجتماعی و فرهنگی از كارآفرینی و مسائلی از این دست را به عنوان مهمترین عوامل نارسایی محیطی نام برد.
این مدرس و مشاور راه اندازی كسب و كارهای جدید، اصلاح و بازنگری جدی قانون تجارت و مقررات صادرات و واردات با رویكرد كارآفرینی و الزامات سازمان تجارت جهانی، كاهش بوروكراسی اداری نامناسب در سازمان ها و مؤسسات عمومی و دولتی مانند شهرداری ها، ادارات صنایع و معادن استانها، گمركات، اداره محیط زیست، ثبت شركت ها و... كه متولی صدور مجوزهای قانونی لازم برای كارآفرینان و صاحبان كسب و كارهای كوچك و متوسط هستند را از جمله راهكارهای موجود در این زمینه دانست.
وی افزود: كاهش الزامات و مراحل قانونی برای ارائه تسهیلات بانكی با نرخ بهره بانكی مناسب به شركت‌های جدید و نوپا، ایجاد و توسعه بانك‌های خصوصی ویژه توسعه كارآفرینی و كسب و كارهای كوچك و متوسط و اصلاح و بازنگری قانون كار با رویكرد كارآفرینی و پایداری بنگاه‌ها و نه رویكرد كارگر مدار و كارفرما مدار می تواند از راهكارهای موثر برای رفع این دسته از موانع توسعه كارآفرینی باشد.
پژوهشم**م-ا**1552