ايلام - ايرنا - نماينده ايلام در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رد مصوبه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي از سوي شوراي نگهبان گفت: ايرادات شوراي نگهبان به اين مصوبه قابل رفع شدن است ضمن اينكه مغايرت هاي اعلام شده از طرف مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز اعمال شده است.

جلال ميرزايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شوراي نگهبان در نشست 11 مهرماه خود لايحه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي در كشور را بررسي و اعلام كرد الحاقيه نمايندگان به اين لايحه بايد در قالب طرحي جداگانه ارائه مي شد و تصويب آن به اين صورت مغاير با اصل هفتاد و چهارم قانون اساسي است.
وي يادآور شد: در لايحه دولت ايجاد تنها 12 منطقه ويژه اقتصادي در كشور گنجانده شده بود اما در بررسي هاي نمايندگان به حدود 80 منطقه افزايش پيدا كرد كه به نظر مي رسد ايراد شوراي نگهبان در خصوص اضافه شدن اين موارد در قالب يك طرح جداگانه است.
عضو كميسيون مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: در خصوص اينكه مجلس تا چه اندازه مي تواند لوايح دولت را تغيير دهد نظر شوراي نگهبان اين است كه نمايندگان تنها مي توانند لايحه را رد يا تصويب كنند و تغييرات اعمال شده را بايد در قالب طرح جداگانه ارائه دهند كه اين ايراد شوراي نگهبان قابل رفع شدن است و بايد راهكارهاي آن توسط رئيس و هيات رئيسه مجلس اتخاذ شود.
ميرزايي اضافه كرد: از طرف علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه شوراي نگهبان به كميسيون اقتصادي و معاونت قوانين مجلس براي بررسي و اصلاح و رفع ايراد شوراي نگهبان ارجاع شده است و كميسيون با تعامل و همكاري دفتر حقوقي رياست جمهوري به اين مغايرت و ايراد شوراي نگهبان پاسخ مناسبي ارائه مي شود.

**رد لايجه مناطق آزاد از سوي شوراي نگهبان بر اساس نظر مجمع تشخيص نبوده است
نماينده ايلام گفت: رد لايجه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي در كشور از سوي شوراي نگهبان بر اساس نظر مجمع تشخيص مصلحت نبوده است.
ميرزايي با اشاره به اينكه در نامه شوراي نگهبان مغايرت قانوني اعلام شده از سوي مجمع نيز عينا به مجلس ارسال شده است، يادآور شد: به نظر مي رسد با توجه به استناد به نظر مجمع، شوراي نگهبان اين ايرادات را وارد دانسته است.
وي تاكيد كرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام اول مهرماه 97 در نامه اي به شوراي نگهبان در ارتباط با مصوبه ايجاد مناطق آزاد و ويژه تجاري اقتصادي در كشور سه مغايرت قانوني را اعلام كرده است كه عينا مورد استناد شوراي نگهبان قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: اين مغايرت ها شامل مغايرت با بند 17 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي در خصوص اصلاح نظام درآمدي دولت و افزايش سهم درآمدهاي مالياتي، مغايرت با بند يك جزء دال سياست هاي كلي آمايش سرزمين در خصوص ايجاد امكانات عادلانه، فرصت هاي برابر و رفع تبعيض ناروا در مناطق مختلف كشور و مغايرت با بند 11 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مبني بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور به منظور انتقال فناوري هاي پيشرفته، گسترش و تسهيل توليد و صادرات كالا و خدمات و تامين نيازهاي ضروري و منابع مالي از خارج كشور است.

**تمامي مغايرت هاي مورد نظر مجمع در زمان بررسي لايحه اعمال شده است
عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: تمامي ايرادات و مغايرت هاي قانوني اعلام شده از طرف مجمع تشخيص مصلحت نظام در بررسي لايحه توسط نمايندگان توسط منتقدان مطرح و مورد نظر قرار گرفته شده است.
ميرزايي با اشاره به ايراد مجمع در خصوص كاهش درآمدهاي مالياتي دولت در صورت ايجاد مناطق آزاد تجاري، افزود: مناطق محرومي مانند ايلام و زابل درآمدي نداشته اند كه عايد دولت شود كه اكنون بگوييم با ايجاد مناطق آزاد درآمدهاي مالياتي دولت كم مي شود بنابراين مشخص نيست اين ايرادات بر چه اساسي مطرح مي شود.
وي تاكيد كرد: در خصوص مغايرت با سياست هاي كلي آمايش سرزمين نيز بايد توجه شود كه نگاه غلطي به آمايش سرزمين وجود دارد زيرا آمايش سرزمين بر اساس مزيت هاي نسبي هر منطقه است و نه بر اساس امكانات عادلانه، ما در مناطق فرصت برابر نداريم كه اكنون با ايجاد مناطق آزاد تبعيض اعمال شود.
وي يادآور شد: در خصوص بند 11 مورد نظر مجمع نيز دغدغه مجلس و اصلاحات انجام شده در راستاي توسعه حوزه عمل و جذب تكنولوژي پيشرفته و صادرات كالا و خدمات است و مشخص نيست چگونه دوباره از سوي مجمع مطرح شده است.
نماينده ايلام اظهار كرد: ايرادات مجمع تشخيص مصلحت به مصوبه ايجاد هشت منطقه آزاد تجاري و مناطق ويژه اقتصادي در كشور كلي است و به صورت كامل در لايحه اصلاحي مجلس اعمال شده است بنابراين از طرف كميسيون اقتصادي مجلس پيگيري هاي لازم براي برگزاري جلساتي با اعضاي مجمع در اين خصوص انجام خواهد شد.
به گزارش ايرنا، كليات لايحه ايجاد 8 منطقه آزاد تجاري در كشور هفتم شهريورماه 97 و جزييات آن 11 شهريورماه در مجلس تصويب شد.
براساس تصويب لايحه ايجاد مناطق آزاد تجاري و صنعتي در كميسيون اقتصادي منطقه اينچه برون در استان گلستان، منطقه مهران در ايلام، منطقه اردبيل در استان اردبيل، منطقه سيستان در استان سيستان و بلوچستان، منطقه بانه- مريوان در استان كردستان، منطقه جاك در استان هرمزگان، منطقه بوشهر در استان بوشهر، منطقه قصر شيرين در استان كرمانشاه به عنوان مناطق آزاد جديد اقتصادي جديد تعيين شدند.
اين مصوبه براي تاييد به شوراي نگهبان ارسال شد كه مورد موافقت قرار نگرفت.
6032/6119