قشم - ایرنا - رییس اداره پست شهرستان قشم گفت: از ابتدای سال جاری تا كنون 130 هزار پست-نامه و مرسوله از قشم به نقاط دیگر كشور ارسال و بیش از 50 هزار پست-نامه و مرسوله نیز در جزیره توزیع شده است.

منصور وزیری روز شنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) قشم افزود: بیش از 200 سرویس مختلف توسط پست ارایه می شود و بستر همكاری با همه نهادهای عمومی و خصوصی وجود دارد.
وی به همكاری پست با اداره ثبت احوال قشم جهت تعویض كارت ملی اشاره و تصریح كرد: از ابتدای همكاری پست در سال 1395تا كنون 22 هزار نفر برای تعویض كارت ملی از طریق پست ثبت نام كردند و حدود 17 هزار كارت ملی توسط پست به دست مردم رسیده است.
وزیری تصریح كرد: پنج هزار نفر از متقاضیان تعویض كارت ملی شهرستان در سال 1397 ثبت نام كردند و 13 هزار و 600 كارت ملی نیز در نیمه اول سال جاری توزیع شده است.

** جابجایی هفت هزار و 200 نمونه خون نوزاد
رییس اداره پست شهرستان قشم اظهار داشت: تا كنون هفت هزار و 200 نمونه خون نوزاد توسط این اداره جابجا شده است كه یك هزار مورد آن در سال جاری به انجام رسید.
وی ادامه داد: همچنین هشت هزار و 442 سند تك برگی در شهرستان توزیع شده است كه حدود یك هزار و 400 فقره آن از ابتدای سال 1397 تا كنون صورت گرفته است.
وزیری تصریح كرد: تا كنون 11 هزار كد پستی توسط اداره پست شهرستان تخصیص یافت كه چهار هزار مورد آن از ابتدای سال تا كنون انجام شده است.
وی افزود: هم اینك هر فرد می تواند با مراجعه به سامانه، كد پستی خود را به صورت آنلاین دریافت كند.
وزیری ادامه داد: اداره پست قشم فهرست برداری 12 هزار فعال اقتصاد را در سه شهر قشم، درگهان سوزا و روستاهای هُلُر، كوشِه، كاروان، گیاهدان و رَمكان را انجام داد.

** پست تلفنی 193 در قشم راه اندازی می شود
رییس اداره پست شهرستان قشم با بیان اینكه برون سپاری وظایف دولت در حوزه پست دنبال می شود، گفت: به زودی پست تلفنی 193 نیز در جزیره راه اندازی می شود كه در انتظار همكاری بخش خصوصی است.
وی افزود: اداره پست از شهر قشم تا باسعیدو در غربی ترین نقطه جزیره را پوشش می دهد و با كمترین هزینه ممكن مرسوله ها را به دست مردم می رساند.
وزیری ادامه داد: برای ارایه برخی از خدمات به استان و شهرستان تفویض اختیار شده است تا با توجه به شرایط نهادهای دولتی و خصوصی تخفیفاتی در تعرفه های خدمات پستی اعمال شود.
رییس اداره پست شهرستان قشم اظهار داشت: خدمات با توجه به نیاز مردم درجه بندی شده است و هزینه ارسال مرسوله ها از كیلویی 10 هزار ریال به صورت معمولی، حدود 70 هزار ریال به صورت پیشتاز و 200 هزار ریال به صورت ویژه انجام می شود.
وی با اشاره به اینكه هزینه تمام شده ارسال مرسوله های پستی گران تمام می شود، بیان داشت: قایق ها و خودروها هزینه های سنگینی را برای انتقال مرسوله در جزیره دریافت می كنند.

** سیماك به زودی در قشم
رییس اداره پست شهرستان قشم گفت: طرح سامانه یكپارچه‌ مدیریت املاك كشور(سیماك) كه یك اجماع میان دستگاهی بین 28 دستگاه و اداره دولتی در حوزه املاك كشور است به زودی اجرا می شود و جزیره قشم نیز در اولویت قرار دارد.
وی افزود: با استقرار این سامانه شفافیت در حوزه ملك ایجاد و با افزایش نظارت بر این حوزه از پدیده زمین خواری جلوگیری می شود.
وزیری ادامه داد: با شروع به كار این سامانه در قشم، افراد فقط با مراجعه به دفترهای پیشخوان دولت یا پست همه امور مربوط به املاك از جمله استعلام، دریافت مجوز تخریب، ساخت و بازسازی را می‌ توانند به انجام برسانند.

** ساماندهی آدرس ها
رییس اداره پست شهرستان قشم تصریح كرد: پایگاه نشانی ملی ژئوكد شده (G-NAF) شاخصی معتبر از آدرس ها و نشانی هاست كه به زودی در استان هرمزگان و شهرستان قشم نیز اجرایی می شود.
وی با بیان اینكه قشم برای اجرای این طرح در اولویت قرار دارد، افزود: با انجام این ساماندهی، امكان بررسی و صحت سنجی یك آدرس توسط موقعیت و مختصات جغرافیایی آن در كشور ممكن می شود.
وزیری ادامه داد: هر آدرس كه در پایگاه مذكور ایجاد شود، بین چند آدرس مقارن مقایسه می شود تا وجود یا نبود یك قطعه ملكی، موقعیت مكانی و معابر آن راستی آزمایی شود.

** سامانه مدیریت اطلاعات اشیا و مدارك پیدا شده
رییس اداره پست شهرستان قشم از سامانه جستجوی مدارك گم شده خبر داد و گفت: در حال حاضر اگر مردم مداركی را پیدا كنند آن را در صندوق های پستی می اندازند و در سامانه مدیریت اطلاعات اشیا و مدارك پیدا شده درج می شود.
وی افزود: كسانی كه مدارك خود را گم كرده اند، می توانند با جستجو در این سامانه برای پس گرفتن مدارك خود اقدام كنند.
وزیری ادامه داد: این طرح با توجه به گردشگری بودن جزیره قشم و رفت و آمد همه مردم ایران به آن بسیار راهگشاست.
32 دفتر پستی در قشم وجود دارد كه 2 دفتر دولتی است و 30 دفتر توسط بخش خصوصی اداره می شود. سه دفتر پیشخوان در شهر قشم، 2 دفتر در درگهان، یك دفتر در سوزا و 24 دفتر روستایی آی.سی.تی. (ICT) فعالیت های پستی را در جزیره انجام می دهند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك حدود یكهزار و 628 كیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
7500