تهران- ایرنا- تصویب تعیین كرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای داخلی بار برپایه «تن - كیلومتر» در شورای عالی هماهنگی ترابری كشور، توانست به بخشی از مطالبات به حق كامیون داران در روزهای گذشته پاسخ دهد تا ضمن برطرف ساختن برخی از دغدغه های این قشر زحمتكش به فضاسازی های رسانه های بیگانه در این ارتباط پایان داده شود.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ یكی از مهمترین مسایل چند ماه اخیر اعتراض های كامیون داران بود. رانندگانی كه دغدغه های همچون افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات كامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن كرایه ها را داشتند. به همین سبب با نصب بنرهایی در جلوی كامیون های خود خواستار رسیدگی و توجه به مشكلاتشان شدند و بدون هیچ گونه نگاه سیاسی تلاش كردند تا مهمترین مطالبه هایشان را به گوش مسوولان برسانند.

اتفاقی كه حاشیه هایی همچون سنگ پراكنی به كامیون هایی كه بار می بردند و ... را نیز به دنبال داشت كه این مسایل امری غیرقابل پیشگیری بود اما در این میان تبلیغات مسمومی نیز از طرف رسانه های بیگانه انجام می گرفت تا بتوانند خواسته های به حق كامیون داران را به سمت و سویی دیگر سوق دهند و به هدف های خود برسند اما هوشیاری كامیون داران و مسوولان این اجازه را به آنها نداد زیرا كامیون داران تنها به دنبال خواسته های صنفی خود بودند.

یكی از این خواسته ها به كرایه حمل مربوط می شد. به این ترتیب كه افزایش 35 تا 60 درصدی نرخ لوازم مصرفی كامیون ها از جمله قیمت لاستیك، روغن، قطعات و دیگر هزینه های آن باعث شد تا كامیون داران از مسوولان بخواهند كه كرایه حمل افزایش پیدا كند زیرا از 1394خورشیدی هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است.

این اتفاق ها باعث شد تا نشستی میان نمایندگان تشكل های صنفی كامیون داران با وزیر راه و شهرسازی برگزار شود كه در آن نشست مقرر شد نرخ كرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از 16 تا 26 درصد افزایش پیدا كند. علاوه بر آن پرداخت بخشی از هزینه‌های بیمه تكمیلی و كاهش قیمت تمام شده قطعات یدكی برای رانندگان كامیون بخشی از این طرح‌ها بود كه از طرف دولت اجرایی شد اما یكی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان كه محاسبه نرخ كرایه براساس تن - كیلومتر بود، باقی‌ ماند كه البته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وعده داد با توجه به زمان طولانی مورد نیاز برای بررسی شاخص‌های مربوط به این نوع تعرفه‌گذاری این وزارتخانه پس از انجام بررسی‌های كارشناسی نظر خود را در ارتباط با آن ارایه خواهد كرد.

به این ترتیب سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای با تشكیل كارگروهی متشكل از نمایندگان تشكل های صنفی و دست اندركاران این بخش، به بررسی موضوع طرح نرخ كرایه براساس تن – كیلومتر پرداختند و سرانجام در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری كشور، پیشنهاد تعیین كرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن - كیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای مطرح و با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری كالا و خدمات توسط سازمان‌ یادشده، به تصویب رسید.

طرحی كه «فرامرز مداح» معاون برنامه ریزی سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص چگونگی دستیابی به مدل محاسبه آن گفت: «تعریف تن‌-كیلومتر محاسبه كرایه حمل بر اساس قیمت تمام شده حمل یك تن بار در یك كیلومتر است و برای دستیابی به این مدل، تمام هزینه های حمل بار با استفاده از كشنده استخراج شد».

مداح با بیان این‌كه تعریف تن‌-كیلومتر محاسبه كرایه حمل بر اساس قیمت تمام شده حمل یك تن بار در یك كیلومتر است و برای دستیابی به این مدل، تمام هزینه‌های حمل بار با استفاده از كشنده استخراج شد، اظهار كرد: «در ابتدا، هزینه‌ها به 2 بخش ثابت (مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دست‌مزد‌های راننده و كمك راننده، بیمه راننده و كمك راننده و ...) و متغیر (مثل هزینه‌های تعمیر و نگهداری، لاستیك، سوخت، عوارض آزادراهی و مواردی از این دست) تقسیم شد».

معاون برنامه ریزی سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه فناوری اطلاعات بیان داشت:‌ «همچنین بر مبنای اینكه هر پارامتر چقدر موثر است، میزان هزینه‌های هر پارامتر مانند سوخت، استخراج و یك قیمت ثابت در نظر گرفته شد، سپس با توجه به میزان سوخت مصرفی برای جابجایی یك‌ تن بار در یك كیلومتر، یك حد متوسط برای سوخت در نظر گرفته شد».

وی با اشاره به تقسیم بندی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای كالا گفت: «كل ناوگان جاده‌ای حمل بار در 7 دسته تقسیم بندی شد كه به معنی استخراج 7 تن كیلومتر جداگانه است. به طور مثال میانگین مصرف سوخت یك «كشنده جفت» در یك كیلومتر 45 لیتر در نظر گرفته شده است و ظرفیت ناوگان بر مبنای فراوانی ظرفیت احصاء شده است».

مداح در پایان یادآور شد: «این پروژه به همت كارشناسان سازمان راهداری با نهایت دقت بر جزئیات در كوتاه ترین زمان ممكن تهیه شده و این قابلیت را دارد تا در صورت تغییر نرخ هر یك از پارامترها فقط با تغییر نرخ‌ها، رقم تن-كیلومتر تغییر و به روزرسانی شود».

به این ترتیب تصویب تعیین كرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای داخلی بار برپایه تن – كیلومتر نشان داد كه فارغ از هرگونه حاشیه هایی كه در فضای مجازی و در واقعیت برای كامیون داران پیش آمد دولت همواره عزم خود را جزم كرد تا به خواسته های این قشر زحمتكش جامعه پاسخ دهد و در پی حل مسایل و مشكلات آنها باشد.

پژوهشم9370**9131