به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی امروز یكشنبه در نهمین دوره مجلس دانش آموزی اظهار داشت: دانش آموزان از جمله شایسته ترین افراد برای نقد كتاب های درسی هستند و درصدد هستیم از ظرفیت دانش آموزان به ویژه شورا و مجلس دانش آموزی برای نقد كتاب های درسی استفاده كنیم.
وی افزود: مواردی همچون حجم كتاب درسی در قالب 2 ساعت آموزشی نمی گنجد و یا مطالب كتاب ها تكراری است می تواند مورد نقد باشد.
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد : اگر ما بتوانیم آنچه دانش آموزان در مدارس می آموزند را با نیازهای آنها منطبق كنیم محیط های آموزشی به فضای بانشاط تبدیل خواهد شد.
وی گفت: امروز با برگزاری نهمین دوره مجلس دانش آموزی برگ زرین دیگری در مردسالاری دینی اتفاق می افتد؛ مجلسی كه با 150 عضو، نماینده حدود 14 میلیون دانش آموز است.
بطحایی اضافه كرد : هدف مجلس دانش آموزی تمرین مهارت های اجتماعی و فردی در جامعه دانش آموزی و یكی از مهمترین ماموریت هایش این است كه جامعه دانش آموزی برای آینده كشور خود را آماده كنند.
وی تصریح كرد : همه امیدها به این دانش آموزان است و نمایندگان مجلس دانش آموز ی با زبان ها و اقوام مختلف، گفت و گو و مهارت زیستن و تحمل یكدیگر را تمرین می كنند از این منظر این تشكیلات برنامه مهمی برای آموزش و پرورش است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش یكی از موانع در آموزش و پرورش این است كه برنامه درسی ما منطبق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان نیست و همسویی آن با این نیازها ضعیف است البته این ضعف پیامدهایی داشته و دلیل اینكه مدارس نمی توانند انگیزه ایجاد كنند همین است.
بطحایی ادامه داد : دانش آموزان در مدرسه مطالبی می آموزند كه ارتباط این مطالب با نیازهای فردی و اجتماعی كم است و به همین دلیل بچه ها با سختی به مدرسه می روند.
وی تاكید كرد : آموزش و پرورش وظیفه دارد این ارتباط و همبستگی محتوای برنامه درسی را با نیازهای دانش آموزان برقرار كند و این همان تحول است و اگر صحبت از تحول می كنیم برای این است كه دانش آموزان در آینده با مهارت های جامع و كامل مسئولیت ها را به عهده بگیرند .
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: شالوده سند تحول این است كه ساحت 6 گانه سند تحول به طور یكسان در دانش آموزان نهادینه شود و آنها مسیر تربیت را طی كنند كه یكی از این ساحت ها هنری و زیبایی شناختی است.
بطحایی با بیان اینكه باید اعتراف كنیم در این زمینه دچار نقص بوده و نیازمند برنامه دقیق تر هستیم، تصریح كرد: دیگر ساحت های مورد تاكید در سند نیز كمرنگ است از جمله اینكه بچه ها باید مهارت های اقتصادی و حرفه ای كه یكی از ساحت های سند است را هم بیاموزند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این توسعه و تربیت متوازن ساحت های 6 گانه سند تحول هدفش این است كه فرد بعد از پایان تحصیلات دارای تمامی مهارت ها باشد.
بطحایی تاكید كرد: ارتباط نظام آموزش و پرورش با دانش آموزان باید بیشتر شود زیرا مخاطبان برنامه های آموزشی دانش آموزان هستند و همه ما جمع شده ایم تا فرصت تحصیل را برای دانش آموزان فراهم كنیم اما تا به امروز به این مساله به اندازه كافی توجه نشده است.
* از نظرات دانش آموزان در طراحی برنامه ها استفاده شود
وی اظهار داشت: نظرات و دیدگاه دانش آموزان در طراحی برنامه های آموزش و پرورش باید استفاده شود و روش ها و محتوای آموزشی تغییر كند و برنامه های كلیشه ای جای خود را به برنامه های نو بدهد ما در مواردی همچنان شاهد تضعیف حقوق دانش آموزان هستیم و ناخواسته به آنها یاد می دهیم كه تو هم اگر توانستی حقوق دیگران را تضعیف كن.
بطحایی خطاب به اعضای مجلس دانشآموزی گفت:احترام متقابل در مدارس بسیار مهم است از یك سو بی احترامی به ساحت معلم به عنوان ركن اصلی تعلیم و تربیت در مدرسه بی احترامی به یك فرد نیست و حرمت نگه داشتن عوامل مدرسه حرمت نگه داشتن ساحت تعلیم و تربیت است و در كنار آن احترام به دانش آموزان وظیفه معلم است زیرا تا سال ها در شخصیت و روح و روان دانش آموز تاثیر می گذارد و خدشه دار شدن هر یك از این دو موانع یادگیری است.
وی بیان داشت : یادگیری مطلوب در مدارس اتفاق نمی افتد مگر اینكه موانع از میان برداشته شود كه بخشی را باید متولیان آموزش بردارند و بخش دیگر به عهده دانش آموزان است.
* با قواعد خشك نمی توان مدارس را اداره كرد
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: مدارس پادگان نیست و با قواعد خشك اداره نمی شود و خلاقیت میسر نمی شود مگر اینكه محیط آرامش بخش برای معلمان و دانش آموزان فراهم شود.
بطحایی اضافه كرد: مجلس دانش آموزی به عنوان هیات اندیشه ورز باید در زمینه توسعه بی رویه كتاب های كمك آموزشی و آزمون ها وارد شود زیرا كنكور همچنان اجازه نمی دهد كه آموزش ها و یادگیری ها اصولی باشد.
وی با تاكید مجددا مبنی بر اینكه كتاب ها و تكالیف با كمك آموزشی در مدارس دولتی و غیر دولتی ممنوع است و با موارد متخلف برخورد می شود،گفت: من نمیتوانم به عنوان وزیر آموزش و پرورش نسبت به این مساله بی تفاوت باشم و اجازه ندارم رو و چشمم را در مقابل این مانع برگردانم هر چند برای من سختی به دنبال داشته باشد.
**مجلس دانشآموزی میدانی برای تربیت سیاسی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در سخنانی در این آیین گفت: مجلس دانشآموزی میدانی برای تربیت سیاسی و دموكراسی دانش آموزان در فضای آموزشی است.
علیرضا كاظمی اظهار داشت: برونداد مجلس دانشآموزی امروز حضور شاعرانه و آگاهانه در محضر مسئولان عالی رتبه و بیانات دقیق این دانش آموزان است.
وی ادامه داد : نمایندگان عضو مجلس دانشآموزی فرایند های مختلف را طی كرده و به این درجه از اعتماد رسیده اند و این مجلس یك نهاد صنفی و مشورتی است؛ ما كاركردهای متفاوتی از این مجلس را شاهد هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد : تقویت روحیه پرسشگری و بررسی مشكلات ملی و منطقه ای وتوجه به جامعه دانش آموزان رویكردهای جدیدی است كه باید در قالب فعالیت های این مجلس در پیش بگیریم.
كاظمی خطاب به اعضای نمایندگان مجلس دانشآموزی گفت: از شما می خواهیم تا صدای تحول گرایانه آموزش و پرورش را به دل جامعه و خانواده ها ببرید.
وی اظهار داشت: مجلس دانشآموزی به عنوان یك نهاد مشورتی تاكنون 11 سند در قالب اسناد آموزش و پرورش تدوین كرده و آخرین سند آن حقوق دانش آموزی است و یك سند در حوزه كالای ایرانی و فضای مجازی نیز در دست بررسی است.
طرح مجلس دانشآموزی ۲۰ مرداد ۷۹ در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد و این مجلس فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز كرد.
مجلس دانشآموزی فضای تمرین مهارتهای اجتماعی و سیاسی و دموكراسی در بستری هدفمند است و خاستگاه اولیه مجلس دانشآموزی، شوراهای دانشآموزی هستند.
انتخابات شوراهای دانشآموزی اول آبان ماه برگزار میشود و برگزیدگان مدارس، مجامع مشورتی مناطق و منتخبان مجامع مشورتی مناطق، مجامع مشورتی استان را تشكیل میدهند و در نهایت منتخبان اعضای مجامع مشورتی استان، اعضای مجلس دانشآموزی را تشكیل میدهند كه در هر دوره دو ساله فعالیت خود را دنبال میكنند.
مجلس دانشآموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر به تعداد مساوی از دانشآموزان متوسطه اول و دوم است كه ۱۴۲ نماینده از تمام استانها، ۴ نماینده از اقلیتهای دینی، ۲ نماینده از بین دانشآموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از كشور در مجلس دانشآموزی حضور دارند.
نهمین دوره مجلس دانش آموزی در مدت دو روز انتخاب هیات رئیسه را برگزار كرده و انتخابات كمیسیونهای مجلس شامل «فرهنگی و هنری»، «علمی و آموزشی»، «اجتماعی و تربیتی»، «ورزش و سلامت» و «ارتباطات و فناوری» برگزار میشود.
ایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس، ترویج ارزشهای انقلاب، مسئولیت پذیری، حساسیت به مسائل آموزش و پرورش، تمرین گفتوگو و تعامل بر اساس منطق و عقلانیت، قدرت نقد مسائل، مهارت آموزی و كادر سازی برای تربیت مدیران كارآمد از مهمترین كاركردهای مجلس دانشآموزی است.
1883**1440
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
تهران-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه رئیس جمهوری در مهرماه امسال موضوع نقد كتاب های درسی توسط دانش آموزان را مطرح كرد كه بسیار حائز اهمیت است، از اعضای مجلس دانشآموزی خواست تا نقد كتاب های درسی را در دستور كار قرار دهد.