اردبیل - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان اردبیل گفت: 95 درصد محصولات تولیدی استان دارای نشانگر رنگی تغذیه راهنمای سریع برای انتخاب غذای سالم است.

به گزارش ایرنا، دكتر محسن ارزان لو روز یكشنبه در آستانه روز جهانی غذا در نشست تولیدكنندگان مواد غدایی و لبنی استان افزود: پارسال حدود 90 درصد محصولات تولیدی در این استان نشانگر رنگی تغذیه راهنمای سریع برای انتخاب غذای سالم داشت.
وی با بیان اینكه همه محصولات غذایی و آشامیدنی باید دارای نشانگر رنگی تغذیه ای باشند، اظهار داشت: از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف كننده میزان مصرف قند، نمك، چربی و اسید چرب ترانسی فرآورده های غذایی را دریافت و رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می كند.
ارزان لو ادامه داد: در چارچوب برنامه های طرح تحول سلامت و سیاست های وزارت بهداشت در خصوص اطلاع رسانی و افزایش فرهنگ مصرف كنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، سازمان غذا و دارو اقدام به تدوین دستورالعمل درج نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی كرده است.
وی با اشاره به اینكه جامعه سالم زیر بنای توسعه هر كشور و یكی از راه های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است، اضافه كرد: در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم بصورت شفاف و قابل درك در مورد فرآورده های خوراكی و آشامیدنی به مصرف كننده ضروری است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان اردبیل با بیان اینكه درج نشانگرهای رنگی با هدف افزایش آگاهی مصرف كنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت طراحی و تدوین شده است، گفت: برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید كننده و فروشنده غذا با خریدار و مصرف كننده می باشد.
ارزان لو افزود : رنگ قرمز در نشانگر تغذیه نشانه زیاد بودن، رنگ زرد یا نارنجی نشانه متوسط بودن و رنگ سبز نشانه كم بودن قند، نمك، چربی و یا اسید چرب ترانسی در مواد خوراكی است.
وی افزود: در 6 ماهه اول امسال 401 بار بازدید فنی و بهداشتی، 387 مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی مواد غذایی و 200 مورد نمونه برداری از محصولات خام كشاورزی استان مانند میوه و سبزیجات به منظور بررسی و پایش باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین انجام شده است.
ارزان لو اظهار داشت: در این مدت 54 مجوز صادرات، 64 پروانه بهداشتی، 43 شناسه نظارت و 36 پروانه مسئولیت فنی برای واحد های تولیدی استان صادر و 35 تذكركتبی به واحدهای تولیدی استان داده شده و 21 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی و یك كارگاه تولیدی نیز پلمپ شده است.
وی اضافه كرد: همچنین امسال در این مدت پنج هزارو 429 بار نمونه برداری از واحدهای تولیدی استان برای ارسال به آزمایشگاه ها انجام شده و 21 هزار و 716 آزمایش بر روی آنها صورت گرفته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان اردبیل قاچاق را تهدید برای سلامتی مردم عنوان كرد و گفت: پارسال در این استان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی به ارزش پنج میلیارد و 300 میلیون ریال كشف و امحا شد.
ارزان لو افزود: بازرسان معاونت غذا و دارو تمام محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و با متخلفان برخورد می كنند.
وی بازرسی مستمر از واحدهای تولیدی، معرفی واحدهای تولیدی متخلف به مراجع قضایی، بررسی و رسیدگی به شكایات مردمی، صدور پروانه بهداشتی و نظارت ، آموزش عموم مردم و آموزش كارشناسان فنی واحدهای تولیدی استان را از جمله فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان در طول سال ذكر كرد.
تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی و كارشناسان نمونه فنی واحدهای تولیدی استان از دیگر بخش های این نشست بود.
6130/ 1257