دزفول-ايرنا-معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول گفت:تاكنون موردي از مسموميت شديد الكلي در اين شهرستان گزارش نشده است.

به گزارش ايرنا داود سلمانپور روز يكشنبه در نشست خبري افزود:اورژانس دزفول مواردي از مسموميت معمولي با الكل گزارش كرده كه مسموميت ها ناشي از مصرف مشروبات الكلي دست ساز يا قاچاق بوده اند ولي مسموميت شديدي گزارش نشده است.
وي گفت:الكل سفيد فقط در داروخانه ها عرضه مي شود و هرگونه عرضه غير از داروخانه تخلف بوده، و با آن برخورد قانوني خواهد شد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول در ادامه با گراميداشت روز جهاني غذا بيان كرد: دليل وقوع بيشتر بيماري ها مصرف غذاي ناسالم و عادت هاي بد غذايي است.
وي افزود:سازمان جهاني بهداشت امسال با شعار ( رفتار ما آينده را مي سازد) به دنبال تغيير رفتار غذايي است تا شهروندان با رعايت الگوي مصرف بتوانند زندگي سالمي داشته، و از بيماري ها در امان بمانند.
وي با بيان اينكه صنايع غذايي از مراحل ابتدايي تا بهره برداري زير نظارت كارشناسان غذا و دارو هستند گفت:معاونت غذا و دارو حساسيت زيادي در رعايت اصول بهداشتي در كارخانه ها دارد و پروانه ها مرتب تمديد و مورد ارزيابي بهداشتي قرار مي گيرند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول اضافه كرد:با توجه به اينكه از مزرعه تا سفره مواد غذايي ارزيابي مي شوند توليد محصول سالم و ايمن براي شهروندان نيازمند همكاري ديگر ارگان ها از جمله جهاد كشاورزي، آب وفاضلاب، و ديگر ارگان هاست.
سلمانپور با بيان اينكه صنايع غذايي و مواد آرايشي بهداشتي كه توسط كارشناسان غذا و دارو در دزفول رصد مي شوند سالم هستند گفت:محصولات غذايي به صورت مستمر ارزيابي مي شوند ولي بر روي محصولات قاچاق و بدون برچسب هيچ نظارتي صورت نمي گيرد.
وي بر ضرورت حساسيت بر قاچاق كالاهاي سلامت محور تاكيد كرد و افزود:با اين وجود نقش مردم را نبايد ناديده گرفت زيرا تا زماني كه شكر، روغن و نمك به صورت نامتعارف توسط مردم مصرف مي شود نمي توان انتظار جامعه اي سالم را داشت چرا كه فشار خون و ديابت منشا ديگر بيماريها هستند در حالي كه مردم به اين دو مورد اصلا توجه نمي كنند.

** شهروندان در مصرف منطقي دارو كوشا باشند
وي در ادامه گفت:دارو هم از نظر اقتصادي و هم از نظر نقش درماني يك كالاي اساسي در كشور است اين در حالي است كه هم تجويزها به درستي انجام نمي شود وهم مصرف خودسرانه دارو بيش از حد نرمال جهاني است كه براي مقابله با خوددرماني داروخانه ها را موظف كرديم از عرضه داروي تزريقي بدون نسخه اجتناب كنند و اين ممنوعيت با كاهش مصرف دارو همراه شد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول از عرضه گياهان دارويي حاوي كورتون در عطاري ها و آرايشگاه ها انتقاد كرد و افزود: با وجود شرايط خاص اقتصادي هيچ گونه كمبود دارويي در كشور وجود ندارد ولي اين امر نمي تواند توجيهي براي مصرف بي رويه دارو باشد.
وي ادامه داد: كمبودي در داروهاي بيماران خاص در دزفول وجود ندارد و اين موضوع مديريت شده است.

** سامانه 190 آماده پاسخگويي به سوالات دارويي شهروندان است
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي دزفول افزود:اين سامانه در وقت اداري پاسخگوي سئوالات شهروندان دزفولي در خصوص كمبود دارو، مشكلات بيمه اي،كاربرد دارو، و مسموميت دارويي است.

** احتكار دارو در دزفول ثبت نشده است
سلمانپور در خصوص احتكار دارو با توجه به شرايط اقتصادي كنوني گفت:تاكنون هيچ موردي از احتكار دارو در سطح شهرستان دزفول و حتي استان خوزستان مشاهده نشده است.
وي افزود: تاكنون هيچ موردي از نگهداري و انبار دارو در داروخانه هاي زيرپوشش مشاهده نشده و هرگونه خريد عمده به سرعت گزارش مي شود ضمن اينكه افزايش نرخ ارز باعث قاچاق معكوس دارو شده است.
وي در خصوص كمبود پوشك سلولزي نيز گفت:هنوز مشكل كمبود پوشك برطرف نشده كه با توجه به اهميت اين كالا اميدواريم با پيگيري وزارت بهداشت هرچه سريعتر اين مشكل برطرف شود.
سلمانپور به افزايش نرخ دارو بر اثر افزايش نرخ ارز اشاره كرد و ادامه داد: نرخ داروهاي ايراني تغيير چنداني نداشته اند ولي نرخ داروهاي خارجي تغيير يافته كه انتظار مي رود بيماران از مشابه توليد داخلي داروها استفاده كنند.
7278/ 6037