تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

مشهد- ایرنا- گازگرفتگی یا مسمومیت با گاز مونوكسید كربن قاتلی است كه دیده نمی شود ولی همواره به ویژه طی فصل سرما در كمین بزم گرم خانواده ها است.

به گزارش ایرنا، مرگ 5 هزار و 544 ایرانی طی 6 سال گذشته در پی گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوكسید كربن آماری تكاندهنده است كه در پی غفلت و بی توجهی، كانون گرم هزاران خانواده را به سردی كشانده و بسیاری را داغدار كرده است.
حوادثی كه نقش انسان و غفلت و بی توجهی او در آن بسیار برجسته است و به قولی لحظه ای غفلت و عمری پشیمانی را در پی دارد، چه بسیار آنان كه در غفلت نه تنها خود كه دیگران را هم قربانی كرده اند.
غفلت و بی توجهی به جزئی ترین مباحث در استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی فقط نیازمند حساسیت و وسواس افراد در بهره گیری از این وسائل است.
در پنج ماه نخست امسال نیز 177 نفر در سطح كشور به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داده و در این میان تهران با 36 نفر و خراسان رضوی با 20 نفر بیشترین تعداد فوت شدگان ناشی از گازگرفتگی را به خود اختصاص داده اند.

* استانداردهای ایمنی
مسمومیت شدید و گازگرفتگی پنج مسافر در پی استنشاق گاز مونوكسید كربن در كمپ غدیر مشهد و مرگ چهار نفر در فریمان در پی گازگرفتگی از حوادث تلخ سال جاری است كه در پی بی احتیاطی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی رخ داد.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اولین گام برای پیشگیری از گازگرفتگی استفاده از تجهیزات استاندارد است.
آتشپاد دوم مهدی رضایی افزود: ساختمان های قدیمی نیز فاقد اصول ایمنی هستند و در برخی مناطق مشهد ساختمانها و مجتمع هایی وجود دارد كه اصول ایمنی در آنها رعایت نشده و مسیرهای دودكش و خروج گاز مونوكسید كربن، اصولی و مطابق با ضوابط ایمنی نیست به طوریكه پارسال در یكی از این ساختمانها چهار عضو یك خانواده قربانی گازگرفتگی شدند.
وی اظهار داشت: نصب وسایل گرمایشی باید توسط افراد متخصص انجام شود و تمام وسائل گازسوز نیز باید دارای خروجی گاز مونوكسید كربن باشد.
وی گفت: مسیر لوله های بخاری و وسایل گرمایشی باید قبل از نصب بررسی شود، مسدود بودن مسیر دودكشهای دیواری از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد افزود: باید در پشت بام ها از كلاهك H استفاده و از نصب لوله و كلاهك غیراستاندارد پرهیز شود.
آتشپاد دوم رضایی اظهار داشت: استفاده مشترك از یك دودكش نیز بسیار خطرناك است، هر وسیله گرمایشی باید دارای یك خروجی باشد همچنین دودكشهای فلزی باید در مسیر خود با بستهای مخصوص محكم شده باشد به نحوی كه از جدا شدن اتصالات جلوگیری شود.
وی گفت: سردرد، سرگیجه، احساس خستگی و تهوع از علائم مسمومیت با گاز مونوكسیدكربن است، درصورتی كه افراد به این حالت دچار شدند باید به سرعت به محیط باز رفته و پس از آن مسیرهای خروجی گاز مونوكسیدكربن و وسایل گرمایشی را بررسی كنند.
وی با اشاره به انجام بازدیدهای دوره ای ایمنی از اماكن مختلف عمومی در طول سال توسط كارشناسان آتش نشانی، افزود: برخی از اماكن از ورود آتش نشانان ممانعت می كنند.
رضایی اظهار داشت: صاحبان اماكن و مجتمع های مختلف باید به صورت دوره ای و مستمر موارد ایمنی در زمینه وسایل گرمایشی را كنترل كنند و در صورت درخواست از آتش نشانی، این كنترل توسط كارشناسان سازمان انجام می شود.

*رشد 130 درصدی قربانیان
مدیركل پزشك قانونی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی نیمه نخست امسال 25 نفر در این استان به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.
دكتر سید آریا حجازی افزود: این رقم در مدت مشابه پارسال 11 نفر بود كه بیانگر رشد 130 درصدی تعداد قربانیان گاز مونوكسید كربن است.
وی اظهار داشت: تعداد گازگرفتگی در نیمه دوم سال با شروع فصل سرما بیشتر می شود و به رغم تاكیدات مكرر باز هم بی احتیاطی و غفلت همچنان زمینه جولان قاتل نامرئی را فراهم می كند.
وی گفت: علائم مسمومیت با گاز مونوكسید كربن شبیه سرماخوردگی است به طوریكه فرد دچار آبریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می شود ولی با توجه به اینكه بسیاری از گاز گرفتگی ها در شب و هنگام خواب اتفاق می افتد، افراد متوجه این علائم نمی شوند.
به گفته متخصص سم شناسی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، گازگرفتگی از شایع ترین مسمومیت های شیمیایی منجر به فوت در خراسان رضوی است.
دكتر رضا افشاری گفت: سردرد، احساس خستگی، تهوع و استفراع از علائم مسمومیت با گاز مونوكسیدكربن است و تداوم گازگرفتگی منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می شود.
وی افزود: مسمومیت با گاز مونوكسید كربن بسته به شدت آن عوارض مختلف بر روی مغز، كبد، كلیه، جریان خون و سیستم تنفسی فرد بر جای می گذارد.
وی اظهار داشت: مسمومیت با گاز مونوكسیدكربن در زمره مسمومیت های اتفاقی قابل پیشگیری است، این گاز رنگ و بو ندارد ولی از روی علائم بالینی در بیمار می توان به مسمومیت وی پی برد.

* آموزش های ایمنی
مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش از اصول اصلی در مباحث ایمنی است.
آتشپاد حسن جعفری افزود: غفلت و عدم رعایت اصول ایمنی از عوامل اصلی گازگرفتگی است لذا این سازمان برای ارتقای دانش ایمنی شهروندان و كاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی برنامه های مختلف نظیر آموزش های ایمنی برای گروه های سنی مختلف، توزیع بسته های ایمنی و آموزش های چهره به چهره در طول سال برگزار می كند.
وی اظهار داشت: طی نیمه نخست امسال 102 هزار و 660 نفر ساعت آموزش شهروندی توسط كارشناسان این سازمان ارائه شد.
وی گفت: ارائه آموزش ایمنی در مدارس مشهد با عنوان طرح زنگ ایمنی مدارس، برگزاری جنگ ها و نمایشگاه های ایمنی به مناسبت های مختلف، آموزش ایمنی به مسئولین مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی در مركز تخصصی ایمنی مهد كودك و پیش دبستانی این سازمان و تهیه پیام های ایمنی برای آموزش به شهروندان در قالب موشن گرافی و اینفوگرافی از دیگر اقدامات آتش نشانی مشهد در راستای ارائه برنامه های آموزشی است.
مدیر عامل سازمان آتش نشان مشهد افزود: همچنین طی نیمه نخست امسال بیش از 14 هزار بازدید پیشگیرانه در سطح شهر مشهد انجام شد.
وی اظهار داشت: غفلت، سهل انگاری و بی اطلاعی از مهمترین علل افزایش مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی است در حالی كه با كمترین هزینه و ارتقای سطح دانش ایمنی خانواده ها می توان از وقوع این حوادث تلخ جلوگیری كرد.
وی گفت: بی‌ احتیاطی بهای سنگینی دارد و پشیمانی نیز هیچگاه سودی نداشته است.
7505/ 6053