به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در نشست بررسی كرسی های نظریه پردازی ، نقد و نظر در دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: بر اساس ارشادات دین مبین اسلام و تاكیدات مقام معظم رهبری، هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در سال 1382 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد.
وی گفت: هدف اصلی از راه اندازی این هیات، حمایت از گسترش كمی و كیفی برگزاری كرسی ها در حوزه های مختلف علمی و مساعدت مؤثر در بسط آزاد اندیشی و شكل گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در ایران است.
خسروپناه افزود: تدوین برنامه ها، سیاست های اجرایی، آیین نامه ها و دستورالعمل ها و فراهم كردن زمینه لازم برای تحقق اهداف كرسی های علمی نظریه پردازی، نقد و مناظره در راستای تولید علم و ترویج آزاد اندیشی در حوزه علوم انسانی و معارف دینی از جمله اهداف دیگر این هیات به شمار می رود.
این مسئول ادامه داد: دبیرخانه هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی نیز مشتمل بر كرسی های پنجگانه علوم رفتاری، هنر و معماری، علوم اجتماعی، علوم عقلی و علوم نقلی است.
وی خاطرنشان كرد: حمایت ویژه از مباحث روشمند و قابل داوری و تبدیل آن به تجربه انباشته و جمع بندی شده، زمینه سازی ویژه برای نهضت تولید و عرضه نظریه ی اسلامی در علوم انسانی، تخصصی كردن گفت وگو های فرهنگی و ایجاد فرصت رسمی و علمی و قانونی برای عرضه ایده ها و نقد و كالبدشكافی آن ها از سیاست های این هیات است.
وی ادامه داد: نهادینه سازی اندیشه و بیان و امكان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت و گو و قانون اساسی، كاستن از تنش ها و بحران های فرهنگی و مهار غوغاسالاری، عوام زدگی و عوام فریبی در مباحث فرهنگی و دینی در سطح دانشگاه، تشویق نخبگان و مراكز علمی كشور به ارایه نظریات پژوهشی، پاسخگویی به نیازهای فكری و معرفتی و اطلاع رسانی در مسایل علمی و فرهنگی مورد توجه دانشگاهیان و جمع بندی علمی مباحث مهم به منظور رشد فرهنگی جامعه از دیگر سیاست های این هیات به شمار می رود.
دبیر هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: طی چهار سال گذشته 2هزار و 500 كرسی ترویجی در كشور برگزار و تا كنون 41 نظریه نوآوری مصوب شده است.
وی گفت: هر چند كه ساختار آموزشی كشور به دلیل عدم پژوهش محوری فرصت اندكی برای اندیشیدن اعضای هیات علمی می دهد اما معتقدم اساتید با قناعت ورزی می توانند در كنار آموزش اقدامات پژوهشی نیز انجام دهند.
خسروپناه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود آزادی در كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: طی این دو سال اخیر تاكنون هیچ نهادی فردی را بازخواست و احظار نكرده است و اعضای هیات علمی در این كرسی ها به راحتی مطالبشان را بیان می كنند.
وی با تاكید بر لزوم دارا بودن دانش تولید نظریه پردازی یادآور شد: برخی زحمت تولید علم به خودشان نمی دهند و حرفی برای گفتن ندارند و بر همین اساس نیز ادعای نبود آزادی را بیان می كنند.
خسروپناه اظهار داشت: برخی نیز روحیه نقد كردن به صورت غیرسیستماتیك دارند به گونه ای كه اشكالات را به صورت علمی بیان نمی كنند و راهكاری نیز ارایه نمی دهند.
وی با بیان اینكه این امر ناشی از ضعف فرهنگی بوده و به طور حتم با آیین نامه و بخشنامه برطرف نمی شود، یادآور شد: ساختار دانشگاه های مطرح دنیا به شصورت تولید نظریه است چرا كه تامین مالی آن موسسات علمی توسط خودشان و هیات امنا صورت می پذیرد.
خسروپناه با تاكید بر اینكه ساختار آموزش عالی كشور به شكل نظریه پردازی نیست، اظهار داشت: دانشگاه های مطرح دنیا ماموریت محور یا طرح محور بوده و تامین مالی آنها از جانب دولت ها و حكومت ها انجام نمی شود.
9187** 1200
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
تهران - ایرنا - دبیر هیات حمایت از كرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر مشهود بودن فقدان نظریه پردازی در كشور گفت: این امر به ساختار آموزشی باز می گردد و برخی از اساتید و اعضای هیات علمی، رسالتشان را در آموزش نظریات سایرین می پندارند.