بجنورد- ايرنا- مدير امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: در نيمه نخست امسال 32 هزار هكتار زمين در كارگروه رفع تداخلات اراضي استان رسيدگي و رفع اختلاف شده است.

رضا جباران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: برخي مشكلات تداخل اراضي مربوط به چند دهه گذشته است و بعضا اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان و يا مردم بر سر مالكيت زمين ها دچار اختلاف شده اند.
وي افزود: اين اختلاف ميان جهاد كشاورزي، منابع طبيعي و مردم منجر به تشكيل پرونده هايي در دستگاه قضا شده است.
جباران اظهار داشت: تلاش داريم تا اختلاف مالكيتي زمين ها در كميسيوني متشكل از نمايندگاني از جهاد كشاورزي، ثبت اسناد و املاك، امور اراضي و منابع طبيعي حل شده و منجر به كاهش پرونده ها در محاكم قضايي شود.

* 118 هزار هكتار زمين استان رفع تداخل شده است
جباران گفت: از ابتداي اجراي قانون رفع تداخل اراضي تاكنون پرونده 118 هزار هكتار زمين در قالب 58 پلاك در كارگروه رفع تداخلات اراضي استان رسيدگي و رفع اختلاف شده است.
وي افزود: ماده ۵۴ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور كه مربوط به رفع تداخل اراضي است در سال 95 ابلاغ و از اوايل سال 96 اجرايي شده است.
وي با بيان اينكه رفع اختلافات مالكيتي اراضي به اجراي طرح كاداستر كمك مي كند، گفت: تا زماني كه مشكل تداخل اراضي حل نشود، طرح كاداستر هم قابليت اجرايي ندارد.

* وجود 1408 پلاك اختلافي در استان
مدير امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي خاطرنشان كرد: يكهزار و 408 پلاك در استان در زمينه تداخلات اراضي بايد مورد بررسي قرار گيرد كه وسعت آن 400 هزار هكتار پيش بيني شده است.
جباران گفت: از اين تعداد تاكنون 58 پلاك مورد رسيدگي قرار گرفته و منجر به رفع تداخل شده و 300 پلاك هم در دست نقشه برداري است.
وي افزود: خراسان شمالي از استان هاي پيشرو در زمينه رفع تداخلات اراضي است.
جباران گفت: مشكل تداخل اراضي در شهرها و حريم شهرها هم وجود دارد كه در صورت درخواست راه و شهرسازي، شهرداري و يا مراجع قضايي در كميسيون مربوط مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
7185/5132