تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

همدان- ایرنا- اعتماد به تماس های تلفنی تحت عنوان برنده شدن در مسابقات، زمینه كلاهبرداری تلفنی را برای سودجویان فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، كلاهبرداری از طریق تماس تلفنی یكی از شایع ترین پرونده های پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) است كه با وجود اطلاع رسانی در زمینه اعتماد نكردن به این قبیل تماس ها، اما همچنان شاهد تشكیل پرونده های متعدد در این ارتباط هستیم.
مجرمان سایبری برای دستیابی به هدفشان نیازمند داشتن اطلاعات بانكی افراد هستند بنابراین با ارسال پیامك یا تماس تلفنی فرد را مجاب به ارائه اطلاعات می كنند.
داشتن اطلاعات بانكی افراد یكی از ملزمات اصلی تخلیه حساب افراد است بنابراین باید بهانه ای برای دریافت این اطلاعات وجود داشته باشند.
موضوع برنده شدن در قرعه كشی و مسابقات معتبر و مواردی از این دست به عنوان یك شیوه مرسوم و قدیمی همچنان به عنوان اهرمی برای دستیابی به اطلاعات بانكی افراد است.
كلاهبرداری در حوزه تخلیه حساب بانكی به دو شیوه پیامكی و كارت به كارت صورت می گیرد كه برای نوع نخست می توان مهمترین كلاهبرداری پیامكی پلیس فتا همدان را مثال زد.

**كلاهبرداری از زندان با 1100 خط تلفن
مهمترین پرونده كلاهبرداری پیامكی پلیس فتا همدان مربوط به یك باند كلاهبرداری اینترنتی است كه با استفاده از عامل اصلی خود در بیرون از زندان اقدام به ارسال پیامك هایی با مضمون برنده شدن در جشنواره های مختلف و فریب شهروندان می كرد.
این پیامك ها با استفاده از یكهزار و 100 خط تلفن همراه برای بیش از پنج هزار و 250 نفر ارسال شده بود كه در نهایت كلاهبرداران موفق به اغفال 290 نفر و تخلیه حساب آنها شدند.
اعضای این باند با هدایت طعمه به سمت عابر بانك، رمز و گذر واژهای مورد نیاز را دریافت كرده و به صورت اینترنتی یا كارت به كارت حساب بانكی افراد را تخلیه می كردند.
پس از شكایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانكی موضوع در دستور كار كارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات همدان قرار گرفت كه یكی از اعضای باند بزرگ كلاهبرداری اینترنتی دستگیر شد.
افراد متخلف اقدام به كلاهبرداری در استان های تهران، همدان، زنجان و البرز كرده بودند كه ماموران پلیس فتا پس از چندین نوبت تحقیقات غیرمحسوس در این استان ها اعضای باند یاد شده را شناسایی كردند.
تحقیقات صورت گرفته از اعضای این باند گویای این است كه متخلفان موفق به برداشت غیرمجاز از حساب 209 نفر به میزان 11 میلیارد و 86 میلیون ریال با استفاده از خطوط تلفن همراه شدند.
اعضای این باند شامل هفت مرد و یك زن بودند كه یكی از زندانیان با استفاده از همسر خود كه در بیرون از زندان به سر می برد این كلاهبرداری اینترنتی را طراحی كرده بود.

**سوء استفاده از احساسات مذهبی
یكی از شیوه های كلاهبرداری سوء استفاده از احساسات مذهبی شهروندان است با این توضیح كه افرد كلاهبردار هنگام تماس با فرد مورد نظرشان عنوان می كنند كه شما به صورت تصادفی برای عزیمت به عتبات عالیات یا یك سفر زیارتی برنده شده اید و هم اینك مسئول سازمان یا اداره كل خاص پشت خط تلفن درصدد صحبت و تبریك این موفقیت به شما است.
این طیف از كلاهبرداران با موزی گری و روش های روانشناسانه برای عملی كرن هدف خود مالباخته را بر سر 2 راهی قرار داده و عنوان می كنند چنانچه هم اینك زمینه سفر را ندارید می توانید به جای آن هدیه نقدی دریافت كنید.
كلاهبرداران می دانند كه در مواردی مخاطب شان دریافت هدیه نقدی را ترجیح می دهند بنابراین قسمت دوم سناریو مبنی بر كشاندن فرد به كنار دستگاه عابربانك كلید می خورد.
این شیوه كلاهبرداری علاوه بر تماس تلفنی با قربانی به صورت ارسال پیامك نیز مرسوم است در هر 2 حالت افراد طعمه را به پای باجه عابر بانك كشانده و حساب آنها را با دریافت اطلاعات بانكی تخلیه می كنند.

**ترفند كلاهبرداران برای تخلیه حساب شركت ها
شماری از كلاهبرداران اینترنتی نیز در تماس با شركت ها و ادارات ابتدا از افراد فعال در آن مجموعه اطلاعات كافی را دریافت كرده سپس با مسئول آن مجموعه مذاكره و آن را تطمیع می كنند.
برای مثال فردی با یك دندانپزشكی تماس برقرار كرده و عنوان می كند كه 100 تن از فعالان در یك مجموعه قصد ترمیم دندان در این مطب یا كلینیك را دارند.
آنها از مسئول آن مجموعه درخواست می كنند تا برای یك هفته به دیگر مراجعه كنندگان وقت ندهند سپس با عملی شدن این خواسته عنوان می كنند كه نیمی از هزینه پیش انجام هر نوع ویزیتی به حساب پزشك واریز می شود.
این ترفند، پزشك و مسئول كلینیك را به وجد و شوق آورده تا جایی كه به دیگر خواسته های كلاهبرداران نیز تن می دهند.
پس از قرار گرفتن آنها در دام ، كلاهبردار واریز مبلغ را منوط به حضور در باجه عابر بانك و لینك اطلاعات می كند.
این قبیل كلاهبرداری ها گویای این است كه قربانیان تنها قشر كم سواد نیستند بلكه افراد تحصیلكرده جامعه نیز در معرض و هدف كلاهبرداران قرار دارند.

**فاش كردن اطلاعات شخصی ممنوع
شماری از كلاهبرداران با وجود مقاومت افراد برای حضور در باجه عابربانك به علت ناتوانی جسمی یا نداشتن وقت و فرصت، اما همچنان به تخلیه حساب قربانی امیدوارند.
آنها با حیله و نیرنگ اطلاعات شخصی افراد نظیر شماره تماس منزل و تلفن همراه، تاریخ تولد، كدملی و امثالهم را به همراه شماره كارت عابر بانك مطالبه می كنند.
كلاهبردان می دانند كه بیشتر شهروندان از اطلاعات شخصی برای رمز عابر بانك استفاده می كنند بنابراین با داشتن اطلاعات شخصی قربانی، حساب او را تخلیه می كنند.

** صبر كلاهبردار
داشتن كارت عابر بانكی مخصوص هزینه های روزمره برای پیشگیری از تخلیه هنگفت حساب در صورت فاش شدن اطلاعات مورد تاكید است.
برخی بر این باورند در صورت ارائه اطلاعات حساب بانكی فاقد هیچگونه موجودی می توانند از گزند كلاهبرداران مصون بمانند.
اما تجربه و پرونده های موجود در پلیس فتا موید این است كه كلاهبرداران صبور بوده و تا زمان واریز وجه نقد به این حساب، رمز و اطلاعات كارت را نگه می دارند.
چراكه پرونده هایی هم اینك در پلیس فتا در جریان است كه یك سال از فاش شدن اطلاعات بانكی كارت هایی كه پیشتر فاقد موجودی بودند گذشته اما هم اینك قربانی در دام گرفتار شده است.

**كلاهبرداری بین المللی
یكی دیگر از شیوه های كلاهبرداری هنگام جابجایی پول برای افرادی ساكن در خارج از كشور رخ می دهد با این توضیح كه كلاهبرداران با شیوه های یاد شده طعمه را پای باجه عابربانك می كشانند.
آنها با بیان اینكه در خارج از كشور ساكن هستند و برای واریز پول نیاز به همسان شدن سیستم باجه عابربانك با سیستم آنها در خارج از كشور دارد، از قربانی می خواهند به جای فارسی قسمت لاتین دستگاه عابربانك را انتخاب كند.
آنها با هدایت مالباخته به قسمت موجودی از وی می خواهند سه رقم سه رقم عددی را كه مشاهده می كنند بخواند، غافل از اینكه قربانی در حال مخابره میزان موجودی خود برای كلاهبردار است.
سپس كلاهبردار اینترنتی عددی مقداری كمتر از موجودی فرد به صورت سه رقم سه رقم بیان كرده و از قربانی می خواهد آن را وارد نماید در حالیكه با فشار دادن صفحه كلید و انتخاب این اعداد، در اصل مبلغ واریزی به حساب كلاهبردار را وارد و تائید می كند.
مجرمان بسیار زیركانه افراد را متقاعد به حضور در پای دستگاه خود پرداز و قرار دادن كارت داخل دستگاه كرده سپس با عملیاتی كه به قربانی دیكته می كنند موجودی شان را به سرقت می برند.

**تائید دو مرحله ای بن بست كلاهبرداری
با توجه به اطلاع رسانی در زمینه كلاهبرداری از طریق ارسال پیامك و كارت به كارت و امثالهم اما همچنان شاهد تشكیل پرونده برداشت غیرمجاز هستیم.
بنابراین ارائه راهكاری مناسب برای پیشگیری از بروز این اتفاق ضروری به نظر می رسد كه برای نمونه می توان تائید دو مرحله ای را پیشنهاد داد.
توضیح اینكه پس از وارد كردن رمز نخست توسط دارنده كارت، پیامكی به شماره همراه وی ارسال شود و برای ادامه فرایند انجام عملیات بانكی نیازمند وارد كردن این كد باشد.
همچنین استفاده از نرم افزار 60 یا رمز یك بار مصرف سرقت از عابر بانك را تا حد قابل توجهی كاهش می دهد چراكه دارندگان كارت های عابر بانك هنگام خریدهای غیرنقدی با استفاده از كارت های بانكی از روی سادگی یا اطمینان، رمز بانكی را در اختیار فروشنده قرار می دهند و این اقدام آنها احتمال سوء استفاده های احتمالی را افزایش می دهد.
هنگام خریدهای اینترنتی نیز فرد تمامی اطلاعات بانكی از جمله رمز دوم را در سایت وارد می كند كه در صورت جعلی بودن صفحه، سارقان اقدام به تخلیه حساب ها می كنند.
توصیه به تغییر مكرر رمز نیز در بیشتر مواقع مورد اقبال افراد قرار نمی گیرد و دارندگان كارت های بانكی در مواردی سال ها یك رمز ساده را برای خود برمی گزیدند.
برای رفع این مشكل می توان از رمزهای یك بار مصرف برای كارت بانكی استفاده كرد و با نصب این نرم افزار روی گوشی هوشمند، رمز اول و دوم یك بار مصرف كه به مدت 60 ثانیه اعتبار دارد را دریافت كرده و در اختیار فروشنده كالا گذاشت.
در این روش رمز سابق همچنان باقی است و رمزی كه از طریق این نرم افزار دریافت می شود موقتی بوده و تنها برای جلوگیری از سرقت های بانكی به كار می رود.
7526/2090