تهران– ایرنا– یك شركت فناور داخلی موفق به طراحی و تولید انواع كیسه های نانویی زیست تخریب پذیر با ویژگی زمان تجزیه زیر پنج سال شده است، محصولی كه به گفته یك مسئول این شركت، با مشكل عدم توجه سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین تامین مواد اولیه گران مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، شركت یاد شده كه در یازدهمین نمایشگاه نانو فناوری حضور دارد، در تولید انواع كیسه های پلاستیكی با استفاده از فناوری نانو فعالیت می كند. كیسه هایی كه نوع معمولی آن در حال حاضر روزانه و به میزان انبوه از سوی اصناف مختلف و خانوارها مورد استفاده قرار می گیرد.
محمدعلی ولیان مدیر بازرگانی این شركت در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا ضمن توضیح درباره انواع نایلون های نانویی این شركت كه از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد تایید قرار گرفته است، یكی از این محصولات را كیسه نایلونی نام برد كه با كمك فناوری نانو با ضخامت كمتر و استحكام بیشتر تولید شده است.
وی با تاكید براین كه این محصول دارای گواهی نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است افزود: یكی از خواص مورد نیاز در كیسه‌های پلاستیكی مقاومت آن‌ها در برابر پارگی است به طوری كه بتوانند در برابر وزن اشیای موجود در آن‌ها مقاومت كرده و پاره نشوند.
ولیان با بیان اینكه مواد پلیمری مورد مصرف در تولید كیسه‌های نایلونی باعث آلودگی زیست محیطی در طبیعت می‌شوند، اظهار داشت: به همین خاطر استفاده هرچه كمتر این مواد مورد توجه قرار گرفته است و محصول جدید، با استفاده از فناوری نانو مواد با ضخامت كمتر و استحكام بیشتری تولید شده كه توانایی حمل بار بیشتر دارد؛ با این رویكرد، میزان مصرف مواد پلیمری كاهش داشته و علاوه بر كاهش قیمت هر عدد پلاستیك، از میزان آلودگی وارد شده به محیط زیست نیز كاسته می شود.
ولیان یكی دیگر از تولیدات این شركت فناور را كیسه پلاستیكی زیست تخریب پذیر و مقاوم نام برد و با اشاره به سازگار بودن این محصول با محیط زیست گفت: این كیسه پلاستیكی نانویی زیر پنج سال در محیط تجزیه می شود كه این محصول نیز دارای گواهی نانو مقیاس ستاد نانو است.
وی گفت:كیسه های پلاستیكی به دلیل تجزیه نشدن در طبیعت باعث آلودگی زیست محیطی می‌‎شوند لذا در سایه تشویق انجمن‌های طرفدار محیط زیست و نهادهای دولتی، ایده تولید كیسه‌های پلاستیك سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر بسیار مورد توجه و اقبال اجتماعی قرار گرفته است.
ولیان یكی دیگر از تولیدات این شركت را كیسه زباله بیمارستانی آنتی باكتریال عنوان كرد و با بیان این كه استفاده از این كیسه‌ها یك روش راحت، بهداشتی برای نگهداری زباله بوده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: كیسه‌های پلاستیكی بسیار سبك هستند و به‌طور ویژه برای زباله‌های مرطوب از قبیل پسماند غذا مناسب بوده و همچنین برای بسته‌بندی زباله به‌منظور به حداقل رساندن بوی آن بسیار مناسب است.
وی با بیان اینكه، پسماند غذا و دیگر مواد فاسد شدنی درون كیسه‌ زباله یك مكان مطلوب برای رشد باكتری‌ها هستند كه باعث ایجاد آلودگی می‌شوند، گفت: در واقع نانوذرات آنتی‌باكتریال بكار رفته در تولید كیسه های زباله بیمارستانی از رشد میكروارگانیسم‌هایی كه موجب فساد و ایجاد آلودگی می‌شوند جلوگیری می‌كنند.
ولیان گفت: نانوذرات اكسید روی فعالیت ضد باكتریایی بسیار قوی را در برابر باكتری‌های بیماری‌زا از قبیل E.Coli وS.aureus از خود نشان می‌دهند و اضافه كردن نانو ذراتی از این‌ دست به كیسه‌های زباله موجب ایجاد خواص آنتی‌باكتریال در كیسه‌های زباله خواهد شد.

**پتروشیمی مواد اولیه را به تولیدكنندگان داخل گران تر می دهد
اما این فعال تولید كیسه های نانویی یكی از مشكلات فعلی شركت متبوع خود را گران بودن مواد اولیه پلی اتیلن مورد استفاده در تولید نایلون های پلاستیكی نانویی عنوان كرد.
ولیان افزود: مشكل ما مربوط به داخل ایران است چرا كه شركت های پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز ما را هر تن یك هزار و 150دلار به تولیدكننده خارجی مانند تركیه می دهند درحالی كه همین مواد را هر تن 1450 دلار به تولید كننده و صادركننده داخلی عرضه می كنند كه این رقابت ما با تولیدكننده خارجی با مشكل مواجه می كند.
ولیان در ادامه با بیان این كه انواع كیسه های پلاستیك نانویی این شركت از صفر تا صد با تكنولوژی نانو تولید می شود و با محیط زیست سازگار است، افزود: این در حالی است كه سازمان حفاظت محیط زیست برای فرهنگ سازی استفاده از این محصول در بین مردم همكاری نداشته است.
وی گفت: ما به سازمان محیط زیست و بسیاری از نهادهای داخلی اعلام كرده ایم كه محصولات تولیدی خود را با قیمت مناسب و تخفیف ویژه به آنها عرضه می كنیم اما استقبال نكردند.
مدیر بازرگانی این شركت فناور همچنین اظهار داشت: حدود 88 درصد محصولات تولیدی ما به كشورهای انگلیس، تركیه، عراق، گرجستان، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ارمنستان صادر می شود.
یازدهمین نمایشگاه نانو از 21 تا 24 مهرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.
علمی1836*2017