تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

تهران – ايرنا - مشكلات و مطالبات اهالي سه روستاي بخش مركزي شهرستان دماوند شامل روستاي اتابك كتي، اتابك شمس اوليا و هاشمك با حضور مسئولان شهرستان بررسي شد.

به گزارش ايرنا، صبح امروز مسئولان شهرستان دماوند از سه روستاي اتابك كتي، اتابك شمس اوليا و هاشمك از روستاهاي بخش مركزي شهرستان دماوند بازديد و با مردم روستا ديدار كردند.
مهدي حيدري، بخشدار مركزي شهرستان دماوند به خبرنگار ايرنا گفت: روستاي هاشمك با جمعيتي حدود 33 خانوار در حريم شهر دماوند واقع و چهار پروژه طي يكسال گذشته با اعتباري بالغ بر 350 ميليون تومان اجرايي شده است.
وي با اشاره به دستور كار بودن اجراي پروژه گاز رساني به اين روستا، بيان كرد: در نظر داريم كلنگ اين پروژه همزمان با دهه مبارك فجر به زمين زده شود و با مشخص شدن پيمانكار پروژه، عمليات گازرساني را آغاز كنيم.
حيدري با بيان اينكه براي اجراي عمليات گاز رساني در اين روستا با مانعيت راهداري براي صدور مجوز مواجه هستيم، توضيح داد: كم بودن عرض مسير روستا و مشكل در تردد و همچنين پرداخت بودجه‌اي براي هزينه‌ حفاري به راهداري استان از جمله موانع اجراي پروژه از سوي راهداري بود كه خوشبختانه مشكل مالي روستاي هاشمك از طرف وزارت نفت حل شده و در روزهاي آينده هزينه واريز خواهد شد .
بخشداري مركزي دماوند عمده مشكلات اين روستا را آب شرب دانست و افزود: اين روستا با وجود نزديكي به شهر دماوند، سال هاست كه از بهداشت و كمبود آب شرب رنج مي‌برد كه نيازمند توجه ويژه است.
وي ادامه داد: از محل ارزش افزوده احداث استخر و ذخيره‌ آب كشاورزي با اعتباري بالغ بر 600 ميليون ريال، خريد منبع آب شرب و لوله‌كشي تا قنات به ميزان 450 ميليون ريال، زيرسازي و آسفالت جاده‌اصلي از ابتداي روستا در سال 97 با حدود دو ميليارد ريال صورت گرفت.
بخشدار مركزي دماوند از ديگر مشكلات روستا را جمع‌آوري زباله، تعميرات مدرسه‌ روستا و نداشتن سرويس مدرسه، آسفالت معابر داخلي روستا و .. اشاره كرد و افزود: جمعيت روستا بايد به اندازه‌اي باشد كه مجوز تاسيس دهياري توسط وزارت كشور صادر شود؛ در بررسي هاي اوليه مجوز دهياري براي روستاي هاشمك رد شده ولي با اين وجود پيگيري ها همچنان ادامه دارد كه اميدواريم انجام شود.
حيدري به روستاهاي اتابك كتي و شمس اوليا در حريم شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند اشاره كرد و گفت: طي يكسال گذشته براي هريك از روستاها حدودا 800 ميليون تومان پروژه عمراني انجام شده كه شامل آسفالت، جدول‌كشي، رنگ‌آميزي و شبكه‌گذاري جديد براي آب شرب مي باشد كه در سال آينده با افزايش اين پروژه‌هاي عمراني اتفاقات خوبي را در اين دو روستا شاهد باشيم.
وي عمده مشكلات روستاي اتابك كتي را آب شرب دانست و بيان داشت: اهالي روستا تا كنون از چاه، آب شرب خود را تامين مي كردند كه در سال‌هاي اخير با آلودگي مواجه شده بود كه هم اكنون با حفر يك چاه جديد، آبرساني روستا تامين مي‌شود .
اين مقام مسئول از ديگر مشكلات اين روستا را جاده‌ ورودي روستا، افزايش بيكاري روستائيان و نبودن درآمد، اسناد مالكيت و منازل مسكوني، قديمي بودن طرح هادي روستا، نداشتن خانه بهداشت، فقدان مكان تفريحي و گردشگري دانست و گفت: مهم‌ترين اولويت اين روستا تقويت بخش كشاورزي است كه باتوجه به زياد شدن آفت‌هاي كشاورزي، رونق اين حرفه به صفر رسيده است .
وي جمعيت روستاهاي اتابك كتي را حدود ‌35 خانوار و اتابك شمس را 15 خانوار در آمار سال 1395 اعلام كرد.

** چندين روستاي دماوند با مشكل آفت كشاورزي مواجه هستند كه نيازمند اقدامات فني است
مجيد صفري، فرماندار شهرستان دماوند نيز در بازديد از سه روستاي بخش مركزي شهرستان دماوند عمده‌ترين مشكلات اين روستاها را مشكل آب شرب دانست و گفت: برنامه‌ي كلي ما در آبرساني به روستاها، تجميع است تا بخش عمده ايي از روستاها از اين خدمات بهره مند شوند.
وي ادامه داد: در خصوص ساخت‌وسازهايي كه در روستا صورت مي گيرد، تذكرات لازم داده شد و در بخش خدمات روستايي نيز قرار شد شهرداري ها همكاري كنند.
فرماندار شهرستان دماوند به مشكل آفت‌هاي كشاورزي روستاهاي اتابك كتي و شكس اوليا اشاره كرد و گفت: آفت موجود در بخش كشاورزي اين روستاها بايد به وسيله اقدامات فني در بخش كشاورزي مهار شود؛ اين ‌مشكل چندين روستا است كه اميدواريم بزودي حل شود .
صفري در خصوص مدارس اين روستاها بيان كرد: مدارس روستا هم نياز به بازسازي و تعميرات دارد و هم بايد خدمات سرويس مدارس در اختيار اهالي روستا قرار گيرد ولي به دليل كاهش جمعيت و مهاجرت روستاييان به شهر موجب شده خدمات آنگونه كه بايد ارائه نشود.
همچنين قاسم ميرزايي‌نيكو، نماينده مردم شهرستان هاي دماوند و فيروزكوه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مطالبات اهالي روستا پيگيري خواهد شد، گفت: اقدامات صورت گرفته در بخش عمراني به اين سه روستا بيش از 50درصد آن تحقق يافته و 50 درصد باقي مانده به دليل نبود بودجه كافي با كندي پيش مي رود.
وي با بيان اينكه كمبود اعتبار به دليل يك سوم شدن صادرات نفت در كشور است، افزود: در تخصيص اعتبار با مشكل مواجه هستيم ولي تلاش ما تحقق اين مهم با حمايت مسئولان استاني و كشوري است.
تهرام/7246//1348