كرج- ايرنا- انجمن اوليا و مربيان مظهر مشاركت خانه و مدرسه است به گونه اي كه اعضاي آن با مشاوره وهمفكري مسيري اصولي براي تعليم و تربيت مناسب آينده سازان ترسيم مي كنند.

به گزارش ايرنا، يكي از موثرترين روش ها براي جذب و جلب مشاركت والدين و مربيان مدارس، توسعه انجمن‏هاي اوليا و مربيان در همه مدارس است كه در واقع پيوند خانه و مدرسه را رقم مي زند.
خانه و مدرسه 2 نهاد مهم تربيتي به شمار مي روند كه همكاري بين آن ها در فرآيند آموزش و تربيت كودكان و نوجوانان تاثيرگذار است.
كودك در كانون خانواده رشد جسمي مي يابد و مدرسه كانون رشد فكري ، تعليم اجتماعي يا شكوفايي انديشه است .
مربيان و اولياي دانش آموزان مهمترين عامل در تربيت و رشد فكري و اخلاقي كودكان هستند كه انسجام آنها
نتايج مطلوبي خواهد داشت .
هفته پيوند اوليا و مربيان يادآور اين واقعيت مهم است كه همكاري خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت آينده سازان ايران اسلامي نقشي مهم دارد.
اين هفته د فرصت مناسبي است تا ضمن پاسداشت حريم خانواده و حرمت مدرسه به نقش و جايگاه انجمن در نظام مقدس تعليم و تربيت پرداخت تا رسالت آموزشي و پرورشي خود را با آگاهي، دانايي ، تدبير و تدبر به سرمنزل مقصود رساند.
** اداره بهتر مدارس
مدير آموزش و پرورش نظرآباد مي گويد: انجمن اوليا و مربيان گروهي منتخب از پدران و مادران دانش آموزان و مربيان مدرسه است كه با هدف تلاش و همكاري در راستاي پيشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشكيل مي شود.
محسن شهبازي اظهارداشت: اعضاي انجمن هاي اوليا و مربيان در مدارس پيشنهادها و طرح هاي مفيدي را به مدير و ديگر مسئولان مدرسه ارائه مي دهند كه در اداره بهتر امور مدرسه نقش موثري دارد.
وي تصريح كرد: اتصال 2 كانون مقدس خانه و مدرسه مهمترين هدف از تشكيل انجمن هاي اوليا و مربيان است تا اينكه زمينه حضور خانواده ها به مدرسه فراهم شود.
شهبازي با اشاره به اينكه فاصله بين اوليا و مربيان مشكلات زيادي را گريبانگير عرصه تعليم وتربيت
مي كند، اضافه كرد: امروزه موفقيت كشورهاي پيشرفته جهان حاصل ارتباط دوسويه نهاد خانه و مدرسه
است.
وي يادآورشد: ارتباط بين انجمن اوليا و مربيان موجب ارتقا كمي و كيفي فعاليت هاي آموزشي و پرورشي و رفتار متعالي دانش آموزان مي شود.
** ارتباط تنگاتنگ بين 2 نهاد مدرسه و خانه
مدير آموزش و پرورش ناحيه سه كرج نيز گفت: اهداف آموزش و پرورش زماني محقق مي شود كه به عوامل موثر در شاخصه هاي تربيتي در خانه و مدرسه توجه شود.
عبدالكريم رستمي با اشاره به اينكه پيوند اوليا و مربيان يكي از بسترهاي جلب اعتماد دو طرفه را ايجاد مي كند، اظهارداشت : انجمن اوليا و مربيان در مدارس با هدف تقويت و مشاركت اولياي دانش آموزان در راستاي ارتقاي فعاليت هاي آموزشي، پرورشي و اطلاع رساني درباره ماموريت هاي اين انجمن و ايجاد فضاي دوست داشتني و با نشاط در مدارس ايجاد مي شود.
وي اضافه كرد: اعضاي انجمن اوليا و مربيان مدارس را مدير، معاون يا مربي آموزشي و پرورشي، نماينده معلمان و چهار نفر از اوليا تشكيل مي دهند.
رستمي يادآورشد: اولياي دانش آموزان بايد براي مطالبه حق و حقوقشان اقدام كنند چون تمام مسايل آموزشي و پرورشي در مدارس بايد برگرفته از خواسته هاي انجمن اوليا و مربيان باشد.
وي ادامه داد: اموري مانند فعاليت هاي فوق برنامه، كلاس هاي آموزشي، برگزاري اردو، بازديد علمي و مسابقات ورزشي بايد از كانال انجمن اوليا و مربيان بگذرد و طبق نظر آن ها انجام شود.
مديرآموزش و پرورش ناحيه سه كرج تاكيد كرد: مديراني كه ديد مشاركتي، فكري و مهارتي داشته باشند نسبت به ديگران از موفقيت بيشتري برخوردار هستند.
** انسجام فكري و مهارت آموزي
رضا پيري از فعالان حوزه انجمن اوليا و مربيان استان البرز نيز بيان داشت: اجراي صحيح و رسالت تربيتي و آموزشي مدارس زماني به مرحله مطلوب خود خواهد رسيد كه مدرسه و خانواده بتوانند نسبت به وظايف خودشناخت كافي را داشته باشند.
وي يادآورشد: پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي يكي از ثمره هاي مهم آموزش و پرورش توسعه و تقويت انجمن‌هاي اوليا و مربيان بوده است كه بايد به خوبي پاسدار اين امانت بود تا بتوان با ايجاد حلقه اتصال دولت و مردم هر ساله نسبت به زمان قبل زمينه هاي موثر در توسعه و تعالي را فراهم آورد .
پيري خاطرنشان شد:انجمن اوليا و مربيان بدون شك مناسب ترين ظرفيت مشاركت هاي همه جانبه اوليا و مربيان در نظام تعليم و تربيت است كه به لحاظ اثرگذاري بي نظير در ساحت هاي 6 گانه سند تحول بنيادين توانسته است به عنوان ركن تحول‌آفرين مورد نظر و توجه واقع شود.
وي ادامه داد: شايسته است با اهتمام جدي به آن باز هم سالي سرشار از همدلي و تفاهم و مشاركت هاي پايدار زيبايي آفرين در مدارس را ايجاد نمود و با اين حركت فرزنداني در تراز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و براي حيات طيبه را تربيت كرد.
پيري ازجمله برنامه هاي انجمن اوليا و مربيان را تقويت نگرش والدين و ايجاد انگيزه مشاركت جويي، كه درقالب آموزش خانواده به صورت حضوري و غيرحضوري ذكر كرد.
وي تاكيد كرد: زندگي درمدرسه و اجتماعي شدن، نيازبه مهارت هاي ارتباطي دارد كه مي بايست درمدرسه و خانواده اين مهارتها آموزش داده شود.
** تجلي پيوند ميان خانواده و مدرسه
رئيس اداره انجمن اولياومربيان اداره كل آموزش وپرورش استان البرز اظهارداشت: انجمن اوليا و مربيان تجلي پيوندي است كه براي مشاركت در امر تربيت فرزندان ، بين اوليا و مربيان انجام مي‌گيرد.
اميروالي پورخاطرنشان كرد : مراسم متمركز استاني بزرگداشت هفته پيوند اوليا و مربيان با ميزباني آموزش و پرورش ناحيه يك كرج و با حضور مسئولان وزارتي، استاني، مديران و اولياي دانش آموزان دربيست و نهم مهرماه جاري در دبيرستان شهيد شرافت كرج برگزارمي شود.
وي شعار امسال هفته پيوند اولياء و مربيان را «خانواده دانا، دانش آموز توانا» ذكر كرد و گفت: برنامه هاي متنوعي در اين زمينه پيش رو داريم .
والي پور گفت: در بيست و هفتم مهرماه ، دانش آموزان و اوليا ،معلمان، مديران و مسئولان ادارات آموزش و پرورش استان باحضور در نماز جمعه ، جلوه هايي از وحدت و حركت در مسير تعالي معنوي را به نمايش مي گذارند.
وي در خصوص روز شمار هفته پيوند افزود: بر اساس عناوين اعلام شده توسط وزارت متبوع ، سه شنبه 24 مهر روز اوليا و مربيان ، مطالبه گري و پاسخگويي - چهار شنبه 25 مهر خانه ، مدرسه و كالاي ايراني-پنج شنبه 26 مهر روز خانواده شاداب، مدرسه با نشاط - جمعه 27 مهر روز خانواده و تربيت حسيني - شنبه 28 مهر روز خانواده آموزش و مشاوره - يكشنبه 29 مهر روزخانواده در سند تحول بنيادين و دوشنبه 30مهر روز اوليا و مربيان ،گفتگوي بين نسلي ، نام گذاري شده است.
*** خانواده مهمترين شريك مدرسه
مديركل دفتر انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش وپرورش اظهارداشت: خانواده، مهمترين شريك مدرسه است كه در هفته پيوند اوليا و مربيان بايد به صورت ويژه به آن پرداخته شود.
نورعلي عباسپوردر اين زمينه به خبرنگار ايرنا در كرج گفت: بر اساس ديدگاه روانشناسان و جامعه شناسان، خانواده ها مي بايست در امورتعليم وتربيت مشاركت داشته باشند زيرا همسويي ارزش ها و آموزش در مدارس و خانواده ها ضرورت دارد.
وي با اشاره به اينكه در اولين روز هفته آينده اتاق اوليا با حضور وزير آموزش و پرورش افتتاح مي شود، اضافه كرد: بايد تغييرات را از مدارس و با كمك فرهنگيان ، اوليا و حتي با بهره گيري از نظرات وپيشنهادات دانش آموزان شروع كرد.
وي تصريح كرد: بايد مدارس را به مدرسه زندگي و مهارت آموزي دانش آموزان تبديل كنيم و اعضاي انجمن اوليا ومربيان مي بايست به عنوان حلقه واسط ، مطالبه گر خانواده ها و دانش آموزان در مسائل آموزشي و تربيتي باشند.
وي خاطرنشان شد: امروزدر عرصه تعليم و تربيت نياز به وقت گذاري خانواده ها براي تحصيل و تربيت فرزندان داريم.
وي يادآورشد: خانواده ها نقش مؤثري در تعليم و تربيت فرزندان دارند لذا اين نهاد مهم نياز به آگاهي و گذراندن دوره هاي آموزش خانواده توسط متخصصين فن دارد.
عباسپور افزود: در تلاش هستيم تا دوره هاي آموزشي خاص ويژه گفتگوي بين نسلي براي خانواده ها برگزار كنيم.
مديركل دفتر انجمن اوليا ومربيان وزارت آموزش و پرورش به بيان اهميت نقش برنامه ريزي و نظارت اولياي دانش آموزان در امور آموزشي وپرورشي مدارس برهماهنگي و تعامل ميان دو نهاد مقدس خانه و مدرسه پرداخت و عنوان كرد: انجمن تنها بستر قانوني موجود براي توسعه همكاري هاي ميان اوليا و مربيان است .
عباسپور يادآورشد: مي بايست با مشاركت، همدلي و همگرايي والدين فرآيند هاي آموزشي و پرورشي بهبود يابد و نقش والدين در اداره امور مدرسه تبيين گردد.
بيش از 14 ميليون دانش آموز در مدارس كشور تحصيل مي كنند.
24 تا 30 مهرماه هفته انجمن اولياء ومربيان نامگذاري شده است.
استان البرز 442 هزارو 500 دانش آموز دارد.
2819/ 6155