كوالالامپور- ايرنا- شبكه اجتماعي فيسبوك در يكسال گذشته به عنوان يكي ازبسترهاي اصلي فرهنگي نشر دهنده نفرت و خشونت عليه مسلمانان روهينگيايي در ميانمار عمل كرده و به رغم برخي اقدامات در اين شبكه ، نظاميان و افراط گرايان بودايي همچنان از آن به عنوان ابراز تبليغاتي خود استفاده مي كنند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از رسانه هاي آسيايي، درپي گزارش هاي اخير سازمان ملل و فشارهاي فعالان حقوق بشر فيسبوك بتازگي اعلام كرد كه اقدام به بستن 13 صفحه مرتبط با نظاميان ميانماري كه مروج اعمال خشونت و سركوب عليه روهينگيايي ها بودند كرده است.
اين 13 صفحه درشبكه اجتماعي فيسبوك كه از روز گذشته بسته شدند، متعلق به 10 اكانت نظاميان و هواداران آنها در نشر ديدگاههاي خشونت بار و تبعيض نژادي عليه اقليت روهيگيا بوده است.
بودائيان افراطي دراين اكانت ها هواداران خود را به سركوب نظامي روهينگيايي هاي بي وطن در ايالت راخين ميانمار مي كردند.
ارتش و بودائيان افراطي در ميانمار دريكسال گذشته در اقداماتي برنامه ريزي شده صدها روستاي روهينگيايي ها را سوزانده و هزاران نفر از روهينگيايي را به قتل رسانده اند.
بيش از 750 هزار نفر از روهينگيايي ها به دليل آزار و شكنجه مستمر نظاميان و بودائيان افراطي در شهريور سال گذشته به بنگلادش فرار كرده و پناه بردند .
طبق گزارش رسانه هاي آسيايي نظاميان و بودائيان افراطي علاوه بر اقدامات نظامي و سياسي گسترده در ميانمار در سركوب روهينگيايي ها با ايجاد صفحات ناشناس در شبكه هاي اجتماعي به ويژه فيسبوك اقدام و سعي كردند اقدامات سركوبگرايانه نظامي عليه روهينگيايي ها را مشروع جلوه دهند.
13 صفحه بسته شده نيز متعلق به نظامياني بود كه گفته مي شود 1.35 ميليون نفر در ميانمار آن را پيگيري مي كردند و در تمام اين صفحات ، در پيام هاي ارسال شده تلاش شده بود تا با رويكردهاي تبليغاتي مختلف و ارائه اطلاعات نادرست خشونت ها هرچه بيشتر عليه روهينگيايي ها فراگير شود.
فيسبوك روز گذشته با صدور اطلاعيه اي در اين زمينه اعلام كرد كه سعي شده با اين اقدام روند انتشار اطلاعات نادرست منتشره عليه روهينگيايي ها با دشواري روبه رو شود.
اين اقدام درحالي صورت گرفت كه برخي از رهبران بوداييان افراطي نيز در طول يكسال گذشته دراين شبكه اظهارات بسيارتندي عليه مسلمانان و به ويژه روهينگيايي ها نشر داده اند.
'ويراتو' يكي از مانك ها و از راهبان بودايي در ميانماراست كه به بن لادن بودايي معروف بوده و دستكم در 2 سال اخير در صفحات وي در شبكه هاي اجتماعي حملات و لفاظي هاي بسيار تند و غيرواقعي عليه مسلمانان مطرح شده است.
اين مانك كه به عنوان يكي از رهبران افراط گرا و داراي عقايد ناسيوناليستي شديد در ميانمار شناخته شده در هفته جاري با فراخوان يك راهپيمايي درجمع هوادارانش بار ديگر به طور آشكار از اقدامات سركوبگرايانه ارتش عليه مسلمانان روهينگيا حمايت كرد.
وي در اظهارات جديد خود باز هم روهينگيايي ها را بنگالي و يك قوم مجعول خواند كه به طور غيرقانوني بخشي ازخاك ميانمار را به اشغال درآورده اند.
وي به همراه گروهي از مقامات نظامي، افرادي تحت عنوان محقق و شخصيت هاي بودايي شناخته شده در ميانمار كمپين ضد مسلمانان روهينگيايي را در شبكه هاي اجتماعي هدايت و رهبري مي كند.
اين گروه در يك سال اخير با ايجاد حساب هاي فيسبوكي و صفحات توئيتري و اينستاگرامي در زمينه هاي مختلف سرگرمي، موضوعات عمومي به تبليغات مستقيم و غيرمستقيم كاملا هدفدار و مسموم عليه روهينگيايي ها با گذاشتن نظرات و پست ها حاوي پيام هاي بسيار تند، آتشين ، ناسيوناليستي ، نژادپرستانه و همچنين ضد مذهبي اقدام كرده اند.
طبق گزارش نهادهاي مدني ، شبكه هاي اجتماعي به ويژه فيسبوك اكنون در ميانمار به عنوان يكي از عرصه هاي مهم جدال آشكار نظامي و سياسي عليه روهينگيايي ها تبديل شده است.
راهب بودايي به ويژه در سال گذشته در كنار تعدادي از گروههاي ناشناخته در اين شبكه اجتماعي اسلام هراسي و تبليغات عليه مسلمانان و روهينگيا را رهبري و هدايت كرده اند.
آنها به ويژه شعله هاي تنش هاي مذهبي و قوم گرايي به ويژه ميان مسلمانان و بودائيان را درميانمار همواره زنده نگه داشته و گسترش داده اند.
پس از اعتراض گروههاي مدني به عملكرد فيسبوك و گزارش هاي مكرر بازرسان ويژه سازمان ملل در مورد قتل عام مردم روهينگيا توسط نظاميان و بودائيان افراطي در ميانمار، مديران اين شبكه اعلام كردند برخي صفحات مرتبط با رهبران و فرماندهان نظامي ميانمار را مسدود كرده است.
طبق اين گزارش تاكنون صرفا 18 اكانت با 52 صفحه مرتبط فيسبوكي از عاملان كارزار ايجاد شده عليه روهينگيايي ها در اين شبكه بسته شده است.
مسلمانان روهينگيايي از جمله معدود اقليت هايي در ميانمار هستند كه دولت و نظاميان و بودائيان افراطي با اعطاي حق شهروندي به آنها مخالفت كرده و روهينگيايي ها را بنگالي ها يا مهاجران بنگلادشي غيرقانوني به اين كشور مي دانند.
اين اقدامات درحالي در شبكه هاي اجتماعي تداوم دارد كه بازرسان ويژه سازمان ملل در ماه جاري با انتشار گزارش جديدي از مستندات نسل كشي مردم روهينگيا ، ژنرال آنگ مين هلاينگ فرمانده ارتش ميانمار و 6 فرمانده ديگر اين كشور را عامل اصلي سركوب و كشتار و شكنجه و نسل كشي و تبعيض نژادي عليه مردم روهينگيا معرفي كرده و خواستار پيگيري قضايي آنها شدند.
ديوان بين المللي دادگستري نيز اعلام كرده عليه فرماندهان نظامي ميانمار پرونده جنايي باز كرده، اما ژنرال مين با رد اتهامات عليه خود و ديگر فرماندهان نظامي اين كشور در قتل عام و نسل كشي روهينگيايي ها گفت كه هيچ سازمان و دادگاهي نمي تواند در امور داخلي ميانمار دخالت كند.
آساق**1599**1337