مشهد- ایرنا- رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: اصلی ترین دلیل گرسنگی پنهان در بین مردم فرهنگ، عادات غذایی نامناسب و طراحی سبدغذایی متفاوت با نیازهای بدن است.

دكتر قدیر رجب زاده روز پنجشنبه به مناسبت هفته غذا و روز جهانی غذا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جامعه به سمت مصرف آن دسته از مواد غذایی حركت كرده كه انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن را حتی بیش از نیاز تامین می كند اما به لحاظ تامین ریزمغذیهای مورد نیاز بدن ارزش غذایی بسیار كمتری دارد.
وی ادامه داد: از جمله این دسته از مواد غذایی می توان به فست فودها و مواد قندی اشاره كرد كه سهم قابل ملاحظه ای در سبد غذایی امورز خانوارها پیدا كرده اند. به همین خاطر تقریبا 50 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند بنابراین منشاء گرسنگی پنهان را می توان سبد غذایی نامناسب خانوار بیان كرد.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: سلولهای بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافتها نیاز به مواد مغذی دارند كه شامل درشت مغذیها همچون كربوهیدرات، چربی‌، پروتئین و ریزمغذیهایی همچون انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی است.
وی افزود: نیاز به این مواد مغذی در افراد مختلف با توجه به سن، جنس و جثه بدن متفاوت است اما شرایط اقلیمی و برخی عادات غذایی ممكن است گروهی از جمعیت یك منطقه را مبتلا به كمبود مواد مغذی و عوارض ناشی از آن كند.
دكتر رجب زاده ادامه داد: نتیجه این سوء‌تغذیه افزایش مرگ‌ و میر، ابتلا به بیماریها به دلیل ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، كاهش بهره هوشی و كاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، تغییرات رفتاری به ‌صورت بی‌حوصلگی، بی ‌تفاوتی و انزوا طلبی است كه حتی روند توسعه كشورها را به مخاطره می‌ اندازد .
وی گفت: سرانه مصرف شیر در ایران سالانه حدود 70 لیتر است در حالی كه این میزان در كشورهای توسعه یافته بین 300 تا 350 لیتر می باشد. سرانه مصرف ماهی و آبزیان نیز در ایران سالانه كمتر از هشت كیلوگرم است در حالی كه در كشورهای توسعه یافته و اروپایی این میزان بیش از 22 كیلوگرم در سال می باشد.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: بطور كلی بررسی وضعیت مصرف ریزمغذیها در ایران نشان می دهد تقریبا تمام دهكهای درآمدی جامعه از كمبود كلسیم رنج می برند كه دلیل عمده آن كم مصرفی شیر و لبنیات در مقایسه با استانداردها است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تنها سه دهك بالای جامعه به اندازه كافی و استاندارد آهن جذب می كنند. در دهكهای اول تا پنجم جامعه غیر از كمبود آهن و كلسیم، كمبود ویتامینهای A و B2 نیز قابل ملاحظه است.
دكتر رجب زاده گفت: این در حالی است كه بخش عمده ای از افراد انرژی و پروتئین لازم روزانه را جذب می كنند و حتی جذب این مواد در بخش قابل ملاحظه ای از جامعه بیشتر از نیاز بدن است.
وی افزود: بر اساس گزارش منتشره وزارت بهداشت، استان خراسان رضوی نیز به لحاظ فقر ریزمغذیها در جامعه شرایط مشابهی با كل كشور دارد. 72.7 درصد از مردم این استان با كمبود و یا كمبود حاشیه ای ویتامین D مواجهند و 19.1 درصد از كودكان 15 تا 23 ماهه و 11.4 درصد از نوجوانان خراسانی از كمبود روی رنج می برند.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: بدون شك عدم مقابله با پدیده گرسنگی پنهان در جامعه كه بخش قابل ملاحظه آن به عادات غذایی نادرست در جامعه باز می گردد عواقب غیرقابل جبرانی می تواند داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، كاهش بهره هوشی و كاهش قدرت یادگیری تغییرات رفتاری و بی حوصلگی اشاره كرد.
وی گفت: بدون شك با افزایش مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات كه منابع غنی بسیاری از ریز مغذیها هستند بخش قابل توجهی از كمبود ریز مغذیها در جامعه جبران خواهد شد.
22 تا 28 مهر ماه 'هفته غذا' نامگذاری شده و 16 اكتبر مصادف با 24 مهر 'روز جهانی غذا' است.
7496