تهران-ایرنا- پیرو فراخوان رهبر انقلاب اسلامی از اركان نظام و نخبگان دانشگاهی و حوزوی كشور پیرامون الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نشست هم اندیشی با حضور حدود یك صد تن از اندیشمندانی برگزار شد كه در طول هفت سال گذشته در تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت نقش داشته اند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، بازخوانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، هم اندیشی در پاسخ به سوالات اساسی درباره الگوی پیشرفت، تبادل نظر و هماهنگی در خصوص تشریح و تبیین الگو در مراجع رسمی سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی، مشاركت در جلب همكاری مجامع و شخصیت های علمی در نقد و ارتقای الگوی پیشرفت، اهداف اصلی برگزاری این نشست بود.
در ابتدای این نشست، فراخوان مقام معظم رهبری در خصوص طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرائت شد و سپس هادی اكبرزاده، دبیر نشست و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بحث آینده پژوهی را از نیازهای مهم در مسیر طراحی الگو برشمرد.
وی گفت: مراحل طی شده در طی 7 سال گذشته، گام نخست برای طراحی و تهیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بوده است و اكنون در آستانه شروع گام دوم هستیم.
دبیر نشست بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدف از برگزاری این نشست را تمركز بر تبیین و تشریح الگو در مجامع علمی و سیاستگذاری و تقسیم كار عنوان كرد.
در ادامه این نشست، صادق واعظ زاده، رئیس مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز حضور و همكاری ایران در تحولات آسیا را ضامن موفقیت كشور در تحولات جهانی دانست.
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در الگوی پیشرفت بر رسیدن ایران به جایگاه مناسب ازطریق فعال كردن موقعیت‌های ارتباطی ایران تأكید شده و توقف خام‌فروشی منابع طبیعی كشور با ایجاد زنجیره تولید ارزش افزوده از مواد خام كشور خواسته شده است و برای این منظور تسهیل ورود كارآفرینان دانشی به عرصه اقتصاد و توسعه شبكه‌های علم، فناوری و نوآوری و احیای بازارهای تولیدی تخصصی تدبیر شده است.
بنابر این گزارش در ادامه این نشست، اعضای اندیشكده های مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و صاحبنظران به طرح موضوعات و پرسش هایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداختند.

** تضمین اسلامیت الگو
حجت الاسلام سید حسین میرمعزی، رییس اندیشكده عدالت مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بیان دیدگاه های خود با محور تامین وجه اسلامیت در الگوی پیشرفت پرداخت.
وی با تاكید بر تدوین الگویی با پسوند اسلامی اظهار داشت: مساله اصلی پیشرفت همه جانبه در ابعاد فكری، علمی، معنویت و زندگی است و همانگونه كه رهبری نیز فرموده اند بایستی اسلامیت الگو تضمین شود.
وی با تاكید بر اینكه سطح پایه و اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شامل مبانی نظری، علمی و آرمان ها است، گفت: مبانی و آرمان های این الگو اسلامیت را تضمین می كند و ایرانیت نیز در رسالت، تدبیر و افق الگو ملاحظه شده است.
رییس اندیشكده عدالت مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدعی شد: تدوین چنین الگویی می تواند سبب بهره مندی سایر كشورهای اسلامی از آن شود.

** ضرورت داشتن نسل هوشمند و خلاق برای تقویت الگوی ملی
نقش الگو در شكل گیری انسجام و عزم ملی در كشور و همچنین، راه های تبدیل الگو به یك گفتمان ملی، محور سخنان غلامعلی افروز سخنران دیگر در این نشست بود.
رییس اندیشكده خانواده مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: طراحی یك الگوی جامع، پیشرفت به همراه اندیشه های جهان شمول یك ضرورت اجتناب ناپذیر و وظیفه خطیر كارگزاران جامعه اسلامی به شمار می رود.
وی با بیان اینكه این امر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لحاظ شده است، گفت: بودن در وضعیت موجود و اندیشیدن به شرایط مطلوب از نیازهای بشری است و اگر از میزان مطلوب اندیشی كاسته شود؛ خصیصه های خلاقیت و نوآورانه كاهش می یابد.
رییس اندیشكده خانواده مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان كرد: بر همین اساس الگو در اصل پاسخ به نیازهای جدی تمامی انسان های وارسته و خلاق است كه باید دغدغه آحاد جامعه شده و مطالبه گری از آن صورت گیرد.
افروز ادامه داد: الگوی پیشرفت باید عزم ملی را تقویت كند و این نگاه متضمن پرورش و آماده سازی نسلی هوشمند و خلاق است.
وی اظهار داشت: برای ایجاد باور ملی باید آحاد جامعه و شهروندان به دو ركن اساسی، شناخت دقیق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و احساس متعهدانه نسبت به آن رجوع كنند.
افروز با تاكید بر دانش افزایی تخصص 700 هزار معلم در كشور گفت: این معلم ها در بیش از 105 هزار كلاس می توانند پاسخگوی سوالات دانش آموزان در زمینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشند.

** تحولات اساسی میان مدت و بلندمدت ناشی از اجرای الگو
محمدحسین پناهی، رییس اندیشكده امور اجتماعی مركز الگوی اسلامی ایرانی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: در علم جامعه شناسی برای ایجاد یك پدیده اجتماعی باید شرایط ذهنی و عینی مهیا شود و اگر خواهان تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم باید شرایط عینی و ذهنی برای این نكته عطف تاریخی ایجاد شود.
وی گفت: نیازمند گفتمان سازی وسیع و گسترده در حوزه های نخبگان و مردم هستیم چرا كه در صورت عدم تحقق این امر نمی توانیم انتظار گسترده ای از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته باشیم.
رییس اندیشكده امور اجتماعی مركز الگوی اسلامی ایرانی افزود: این گفتمان سازی علی الخصوص در عرصه سیاسی بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند شرایط همدلی را برای پیشبرد این سند بالادستی فراهم آورد.

** الگوی انسجام بخش و هدایت گر برای سایر اسناد كشور
موسی عنبری، مدیركل برنامه ریزی و تقسیم كار ملی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به محور رابطه الگو با سیاست های كلی و سایر اسناد برنامه ای كشور گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جایگزین هیچكدام از اسناد راهبردی و سیاستی كشور نیست، اما خلاهایی در این اسناد دیده می شوند كه الگو به دنبال پر كردن این شكاف است
وی با بیان اینكه اسناد از جامعیت و هماهنگی لازم برخوردار نیستند، افزود: به تعبیر دقیق تر، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انسجام بخش و هدایت گر اسناد دیگر است.
مدیركل برنامه ریزی و تقسیم كار ملی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اسناد پیشین از جامعیت و هماهنگی های لازم برخوردار نبودند و دلبستگی نیز به آنان شكل نگرفته بود.
وی افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند به منزله رهاننده وضعیت پیشرفت كشور از این نقایص باشد.
عنبری ادامه داد: این الگو دو رویكرد تمدن سازی و ایجاد انسجام میان وجه اسلامیت و ایرانیت در بحث پیشرفت و توسعه كشور دارد.

** رابطه وسیع میان قانون اساسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
علیرضا صدرا، رییس اندیشكده سیاست مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در ادامه این نشست با اشاره به محور نقش الگوی پیشرفت در عملیاتی كردن ظرفیت های قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی، اساس الگوی پیشرفت محسوب می شود.
وی با بیان اینكه رابطه وسیع و هم افزایی میان قانون اساسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد، گفت: قانون اساسی و این الگو همانند نقشه و مدل فرشبافان است كه طراح یكایك گره ها را برای بافنده عیان می كند.
صدرا یادآور شد: دار قالی همان قانون اساسی است كه تارهایش اصول 14 گانه و پودمانش اصول 107 گانه است؛ نقش ها، طرح ها و رنگ های مختلف همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

** آینده پژوهی از الزامات تحقق الگو
همچنین محمدسعید جبل عاملی رییس اندیشكده آمایش بنیادین مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست بر موضوع آینده پژوهی در الگوی پیشرفت متمركز شد و اظهار داشت: این الگو از سال 1400 آغاز خواهد شد و تا آن زمان فرصت برای اتخاذ تدابیر لازم را داریم.
وی گفت: بنابراین ضروری است كه از هم اكنون موضوعات اساسی و شاخص های كلان الگو تحلیل های دقیق و علمی داشته باشیم.
رییس اندیشكده آمایش بنیادین مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: برای آینده پژوهی باید موقعیت كشور را با سایرین مقایسه و منبع و سرمایه های لازم برای اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را كشف كنیم.
وی ادامه داد: تشخیص موقعیت شاخص های كلان برای آینده پژوهی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند مشاركت جمعی است.
جبل عاملی اظهار داشت: موضوع منابع و سرمایه های لازم برای اجرای الگو باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اینكه چه سرمایه ها و منابعی برای اجرای تدابیر پیشران نیاز داریم و وضعیت كشور تحت این سناریوها چگونه خواهد بود؟
رییس اندیشكده آمایش بنیادین مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: مهمترین استفاده آینده پژوهی در افق 1400، تشخیص موقعیت در شاخص های كلان و منابع مورد نیاز است كه نیازمند مشاركت بین دستگاه ها و حوزه های درگیر است.

** بیانیه ای از امیدها و آرزوهای انقلاب اسلامی
همچنین شهریار نیازی، رییس اندیشكده علم مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این نشست با بیان اینكه افق تركیبی از بلندپروازی و واقع گرایی است، اظهار داشت: افق این الگو رنگ و بوی اسلامی ایرانی دارد و تركیبی از عدالت خواهی و معنویت گرایی شیعی - ایرانی، عقلانیت موجود در تفكر شیعی - ایرانی است.
وی گفت: افق های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت ساده بیان و سعی شده از واژگانی كه رنگ و بوی جهت دار دارند؛ اجتناب شود.
رییس اندیشكده علم مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این الگو ساده، حماسی، شفاف، نوآورانه و بیانیه ای از امیدها و آرزوهای انقلاب اسلامی است.
بنابر بر این گزارش در ادامه این نشست مرتضی نبوی عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم با محور روش شناسی و فرآیند طراحی الگوی پیشرفت در این نشست سخنرانی كرد، گفت: مدل از نظریه ها به دست می آید. در مسائل اجتماعی به نظر می آید كه قبل از الگو به نظریه توسعه نیاز داریم، امروزه كشورهایی كه از داده های عظیم (Big Data) و پلت فرم های دولت الكترونیك یكپارچه استفاده می كنند، می توانند در لحظه تحولات را ارزیابی و تصمیم گیری درستی داشته باشند و به نظر می رسد كه جای متخصصان فناوری اطلاعات (IT) در طراحی الگو خالی است.
9187**2017