ایلام - ایرنا - جانشین معاون هماهنگ كننده ناجا گفت: كسانی كه بدون مدارك قانونی وارد مرز می‌شوند باید به شهرهای خود باز گردند و مدارك خود را تكمیل كنند.

به گزارش ایرنا، سردار محسن فتحی زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: خروج از مرز مهران تنها با داشتن مدارك قانونی امكان پذیر است و به هیچ عنوان امكان صدور ویزا و گذرنامه در مرز وجود ندارد.
وی افزود: تمامی زائرانی كه به زیارت اربعین مشرف می ‌شوند باید مدارك قانونی خود را همراه داشته باشند چرا كه مطابق تفاهم‌ نامه‌ای كه با كشور عراق بسته شده بدون مدارك قانونی امكان خروج از مرز مهران و سایر مرزهای كشور وجود ندارد.
جانشین معاون هماهنگ كننده ناجا تاكید كرد: زائران سفر خود به عتبات عالیات را به روزهای پایانی و نزدیك اربعین موكول نكنند و ظرفیت پذیرش گیت های عراق را نیز در نظر بگیرند.
سردار فتحی زاده در خصوص مشكلات كامیون داران در مرز مهران نیز گفت: با رایزنی های صورت گرفته با طرف عراقی مقرر شد كه كامیون های تجاری مستقر در مرز به داخل خاك عراق وارد شوند و اكنون تعدادی از این وسایل نقلیه تجاری به خاك عراق وارد شده اند و مابقی كامیون ها نیز در طی روزهای آینده به آن سوی مرز عراق هدایت می شوند.
وی اضافه كرد: وزیر كشور عراق به نیابت پیگیر مشكل كامیون های حامل بار خواهد بود كه با سرعت بیشتری كامیون های حامل موكب ها و تجاری از مرز خارج شوند.

** مرز مهران مهیای تردد زائران اربعین است
سخنگوی ناجا نیز امروز پنجشنبه بعد از بازدید از مرز مهران با ذكر اینكه شرایط تردد در مرز مهران به خوبی برای زائران اربعین فراهم است از افزایش روز افزون حضور و خروج زائران اربعین حسینی (ع) از این مرز خبر داد.
سردار احمد نوریان گفت: با همكاری مسئولان استان ایلام تمامی امكانات و زیرساخت های لازم در مرز مهران برای تردد زائران فراهم شده است.
سخنگو ناجا با تاكید بر لزوم انجام قانونی سفر اربعین تصریح كرد: تردد بدون ویزا و گذرنامه امكان پذیر نیست.
نوریان نسبت به حمل مواد مخدر هشدار داد و تصریح كرد: كشور عراق بر روی بعضی از مسائل نظیر مواد مخدر حساسیت دارد و مرتكبان حمل مواد مخدر در این كشور متحمل مجازات سنگین زندان می شوند.
نوری اظهار داشت: البته نیروی انتظامی به طور دقیق در مرزها این موارد را كنترل می كنند اما نیاز است خود مردم هم رعایت كنند.
مرز بین المللی مهران در96 كیلومتری جنوب باختری مركز استان ایلام و در 11 كیلومتری شهر مهران از كانون های مهم تردد زائران اربعین حسینی بشمار می رود.
روزانه به طور متوسط 6 هزار زائر از این مرز رسمی به شهرهای مقدس كربلا و نجف سفر می كنند كه در ایام منتهی به اربعین این تعداد به حدود 2 میلیون نفر می رسد . گزارش ایرنا، خروجی مرزی مهران در جنوب باختری و فاصله 90 كیلومتری شهر ایلام كانون اصلی آمد و شد گردشگران مذهبی كشورهای عراق و ایران است.
در شرایط عادی روزانه 6 هزار زائر ایرانی و عراقی از این گذرگاه مرزی سفر می كنند.
امنیت بالا و نزدیكی به شهرها و مكان های مقدس و بغداد پایتخت عراق از مهم ترین عوامل استقبال و انتخاب مهران به عنوان گذرگاه زائران عتبات عالیات عراق و ایران است.
هر سال در ایام اربعین حسینی نزدیك به 2میلیون نفر برای شركت در راهپیمایی اربعین از مرز رسمی و بین المللی مهران راهی عراق می شوند.
7177/6034