كابل - ايرنا - سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل پايتخت افغانستان با صدور بيانيه اي حمله تروريستي عصر پنجشنبه در استان قندهار را كه موجب كشته شدن فرمانده پليس و رئيس امنيت ملي اين استان شد، محكوم كرد.

به گزارش پنجشنبه ايرنا، در بيانيه سفارت ايران آمده است حمله تروريستي استان قندهار كه موجب كشته و زخمي ‌شدن جمعي از مسئولان و افراد حاضر در نشست امنيتي آن استان شد، بدون ترديد در مغايرت كامل با مصالح مردم افغانستان از جمله برقراري امنيت و صلح در اين كشور است.
سفارت جمهوري اسلامي ايران با ابراز تسليت بابت اين ضايعه تاسف ‌برانگيز به دولت و ملت افغانستان، با خانواده هاي كشته شدگان و مجروحان اين حادثه ابراز همدردي مي كند.
بعد از ظهر امروز 26 مهرماه جاري با كمتر از 48 ساعت فاصله از انتخابات مجلس افغانستان كه قرار است، روز شنبه آتي برگزار شود، فردي نفوذي در ميان محافظان حاضر در جلسه اي كه به منظور هماهنگي نيروهاي نظامي و امنيتي استان قندهار براي روز انتخابات در استانداري جريان داشت، اقدام به تيراندازي كرد.
در آخرين گزارش رسمي مقامات افغانستان كشته شدن «عبدالرازق اجكزي» فرمانده پليس قندهار و « مومن حسين خيل» رئيس امنيت ملي اين استان و زخمي شدن چند تن از مسئولان استان از جمله «زلمي ويسا» استاندار قندهار تاييد شده است.
پيش از اين برخي رسانه هاي محلي نام استاندار را نيز در ميان كشته شدگان گزارش كرده بودند كه مسئولان وزارت دفاع و وزات كشور افغانستان در نشستي اين خبر را اصلاح كردند.
«شريف يفتلي» رئيس ستاد ارتش و معاون ارشد امنيتي وزارت كشور افغانستان ساعتي قبل در يك نشست خبري مشترك اعلام كردند كه مقام هاي محلي قندهار در يك جلسه كه به خاطر تأمين امنيت روز انتخابات برگزار شده بود، از سوي محافظان استاندار قندهار هدف قرار مي گيرند كه در جريان اين تيراندازي فرمانده پليس و رئيس امنيت ملي اين استان كشته مي شوند.
يفتلي از اسم «گلبدين» به عنوان عامل حمله نام برده و گفت كه در اين حمله استاندار قندهار و فرمانده منطقه جنوب نيز زخمي شده اند.
وي افزود كه يك هيأت بلند پايه امنيتي به رياست وزراي دفاع و كشور افغانستان براي بررسي اين حمله كه مقام‌هاي ارشد استان قندهار و فرماندهان نظامي داخلي و خارجي هدف قرار گرفتند، عازم شهر قندهار شدند.
گروه تروريستي طالبان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته و اعلام كرد كه يكي از نيروهاي نفوذي‌ آنها به ‌نام «ابو دجانه» اين حمله را انجام داده است.
عبدالرازق يكي از فرماندهان سرشناس نظامي و از مخالفان سرسخت طالبان بود كه چهل سال سن داشت و زاده و بزرگ شده استان قندهار بود و برخي او را به «حامد كرزي» رئيس جمهوري سابق افغانستان نزديك مي خواندند.
از همين رو برخي تحليلگران كشته شدن عبدالرازق را كه تا پيش از اين ده ها بار از ترور جان به سلامت برده بود، ضربه اي سنگين براي دولت افغانستان خوانده اند؛ به ويژه آن كه روزانه نيروهاي دولتي در ابعاد گسترده با طالبان در جنگ هستند و از سوي ديگر دولت تلاش مي كند طالبان را به پشت ميز مذاكره صلح بنشاند.
عبدالرازق بيش از هفت سال فرماندهي پليس استان قندهار را بر عهده داشت و توانسته بود از حملات طالبان به اين استان جلوگيري كند و آرامش نسبي در قندهار برقرار كند.
سومين دوره انتخابات مجلس افغانستان از بعد از سقوط حكومت طالبان در سال 2001 ميلادي ، روز شنبه هفته آينده در 33 استان از مجموع 34 استان افغانستان برگزار مي شود.
شبد**آساق*1104**1379