دمشق- ایرنا- نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت كه دمشق اقدام های رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را به طور قاطع رد و محكوم می كند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار الجعفری پنجشنبه شب در نشست شورای امنیت كه به بررسی اوضاع خاورمیانه اختصاص داشت، افزود: سرزمین های اشغالی سوریه با شیوه های مورد تائید منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت آزاد خواهد شد.
وی گفت: بیش از هفت دهه از اشغال سرزمین های فلسطین و آوارگی بیش از پنج میلیون شهروند فلسطینی كه از وطن خود اخراج شده‌اند، نیز می‌گذرد.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تصریح كرد: همچنین بیش از هفت دهه از تلاش های گسترده برخی از كشورها و اعضای شورای امنیت برای قانونی كردن این اشغالگری توسط رژیم صهیونیستی در جولان سوریه از سال 1967می گذرد.
الجعفری ادامه داد: چند دهه باید در این اشغالگری اسرائیل در سرزمین های عربی باید بگذرد تا برخی به ضرورت تحرك شورای امنیت برای پایان آن اعتقاد پیدا كنند و چه تعداد بی گناه ها باید قربانی شوند تا برخی ها در یابند كه اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های عربی اصلی ترین عامل عدم ثبات در منطقه است.
وی بر موضع ثابت سوریه در حمایت از حقوق ملت فلسطین و تعیین سرنوشت خود و ایجاد كشور مستقل در سرزمین های خود پایتختی قدس و حق بازگشت آوارگان بر اساس قطعنامه 194 سال 1948 تاكید كرد.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: هرگونه اقدامی مانند انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس اشغالی و قانون كشور یهود كه این حقوق را نادیده بگیرد، باطل است و امنیت و صلح منطقه و جهان را نیز تهدید می كند.
الجعفری گفت كه اسرائیل همچنان یكی از عزیزترین بخش های خاك سوریه را در جولان، اشغال كرده است و برادران ما در آنجا از این اشغالگری و اقدام های سركوبگرانه و خصمانه این رژیم كه حتی به حمایت علنی نظامی از گروه‌های تروریستی نیز رسیده است، در رنج هستند.
وی تصریح كرد: تجاوزهای اسرائیل تاسیسات و زیرساخت های شهری سوریه را هدف قرار می دهد و این امر نشانه انتقال این رژیم به مرحله دیگر از تروریسم دولتی است.
وی ادامه داد: این رژیم صدها نیروی گروه موسوم به كلاه سفیدها را در سوریه فراری و به كشورهای حامی آنها و كشورهایی كه همه امكانات را برای هدف قرار دادن سوریه در اختیار آنها قرار داد، منتقل كرد.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل توضیح داد كه كاركنان سازمان های بین المللی می توانند بادبادك های فلسطینی را رصد كند، ولی بر همكاری اسرائیل با گروه‌های تروریستی در منطقه و در جولان اشغالی چشم‌پوشی می كند.
الجعفری گفت: شورای امنیت در سال 1981 در قطعنامه 497 كه با اجماع تصویب شد، اقدامات اسرائیل در تحمیل قوانین خود در جولان اشغالی را باطل اعلام كرد و از آن به عنوان گروه اشغالگر خواست كه این اقدامات را فوری متوقف كند.
این مقام سوری افزود: سوریه برگزاری انتخابات شوراهای محلی در جولان سوریه را به شدت محكوم می‌كند و ساكنان جولان نیز اقدام های سركوبگرانه اشغالگران اسرائیلی را كه مقدمه ای برای برگزاری این انتخابات در اواخر ماه جاری است را محكوم می كند.
الجعفری ادامه داد: رفتار عادی و روزمره سازمان ملل و اعضای آن در قبال اشغالگری رژیم صهیونیستی دیگر قابل تحمل نیست و سخنان نتانیاهو در روز هشتم ماه جاری ثابت كرد كه اسرائیل به منشور سازمان ملل اعتقادی ندارد و بر نقض قطعنامه های شورای امنیت اصرار می ورزد‌.
وی اظهار داشت: قطعنامه شماره 3314 مجمع عمومی سازمان ملل اشغالگری را در رأس همه اقدام های خصمانه شناخته است و بر این اساس كسانی كه در قبال اشغالگری سكوت كنند در تجاوز به ملت ها و كشورها شریك هستند.
رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه در سال 1967 بخش بزرگی از بلندی های جولان را كه متعلق به سوریه است٬ به اشغال خود در آورد.
شبد**خاورم**8005 **1010