آنكاراـ ايرناـ 'ابرهيم كاراگول' سردبير روزنامه يني شفق تركيه با اشاره به اعتراف دولت سعودي به قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار اين كشور در كنسولگري عربستان در استانبول، خواستار عزل سريع محمد بن سلمان از مقام وليعهدي حكومت آل سعود شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، كاراگول با انتشار يادداشتي تحت عنوان 'وليعهد بن سلمان بلافاصله بايد بركنار شود، دام در عربستان نصب شد، ترامپ به دنبال صدها ميليارد دلار است' در روزنامه يني شفق نوشت: قتل خاشقچي فقط در حد معرفي يك اقدام مجرمانه نمي ماند بلكه در مرحله بعدي، چگونگي ارتكاب اين عمل جنايتكارانه، فرآيند عمليات منتهي به اين قتل، مشاركت كننده ها در قتل و سهم هر يك از آنها و ابعاد ديگري از اين جنايت براي افكار عمومي جهان اعلام خواهد شد.
كاراگول اضافه كرد: يك روزنامه نگار و يا يك شهروند وارد كنسولگري شده، توسط ماموران دولتي رياض كشته و قطعه قطعه مي شود و در ادامه ماموران اعزامي آل سعود با ترس و وحشت سعي در مخفي كاري مي كنند.
وي در اين مقاله نوشت: با افشاي اسناد صوتي مربوط به لحظات جنايت، محمد بن سلمان وليعهد عربستان و محمد بن زياد وليعهد امارات متحده عربي براي نجات خود، جنايت عليه خاشقچي را بر گردن شكنجه گران انداخته اند اما فشار افكار عمومي باعث شده تا بن سلمان همچنان زير آوار واقعيت ها گرفتار بماند.
به نوشته اين روزنامه نگار نزديك به دولت تركيه، روند رسيدگي به ماجراي خاشقچي و مواضع آمريكايي ها در اين راستا حاكي از تلاش واشنگتن براي دستيابي به ميلياردها دلار سرمايه عربستان است همچنان كه مي بينيم جنايت آشكار حكومت آل سعود در كنسولگري تاكنون با برخورد تند و قاطع كاخ سفيد مواجه نبوده است.
به باور سردبير روزنامه يني شفق، روند مشكلات داخلي عربستان، درگيري براي كسب قدرت در خاندان آل سعود، روند پروژه هاي اجرايي آمريكا در منطقه توسط رياض، سير روابط واشنگتن و رياض، اختلافات داخلي در آمريكا بر سر روابط اين كشور با عربستان، سرمايه گذاري هاي آل سعود در آمريكا و تلاش مقامات كاخ سفيد براي دست گذاشتن بر دارايي هاي عربستان در آمريكا نشانگر آن است كه دولت ترامپ در موضوع خاشقچي نگاهي انساني نداشته بلكه ديدگاهي مادي و سودجويانه دارد و اين موضوع، ديگر جزو اسرار نيست.
كاراگول در اين يادداشت، محمد بن سلمان وليعهد عربستان و محمد بن زياد وليعهد امارات را عاملان هرج و مرج منطقه اي معرفي كرد و نوشت: وليعهد عربستان سعودي و وليعهد امارات متحده عربي با همكاري يكديگر بسياري از پروژه هاي ويرانگر منطقه اي را تحت نظارت آمريكا و اسراييل به پيش مي برند و من مدت هاست كه در نوشته هاي خود به اقدامات خطرناك اين دو تاكيد دارم.
به نوشته اين كارشناس سياسي ترك، اين دو مقام عربستان و امارات با طراحي سناريوهايي بارها درباره ورود تركيه براي حل بحران هاي منطقه اي مداخله كرده و درها را بسته اند تا جايي كه حتي تروريست ها را براي اخلال در اقدامات انسان دوستانه تركيه به كار گرفته اند.
اين تحليلگر ارشد منطقه اي و روزنامه نگار نزديك به اردوغان تاكيد كرد كه بايد جلوي اقدامات ويرانگر بن سلمان و بن زياد گرفته شود و آنها از مقام كنوني عزل شوند و در غير اين صورت با تداوم روند كنوني، آينده منطقه با بحران هاي عميق تر و جناياتي بدتر از قتل خاشقچي مواجه خواهد شد.
اين روزنامه نگار مشهور ترك در بخش ديگر از يادداشت خود آورده است 'بر اين باورم كه دام اصلي در خاك عربستان سعودي برقرار شده است و هر چه قدر آنها خود را به آمريكا و اسراييل نزديك كرده و هر چه قدر تابع دستورات اربابان خود عليه ايران و تركيه نيز اقدام كنند، در نهايت مجري سياست هايي در راستاي تجزيه عربستان خواهند بود.'
به گفته كاراگول، هدف آمريكايي ها پس از جنگ داخلي سوريه، تجزيه عربستان است اما مقامات آل سعود هنوز دركي از اين واقعيت ندارند و شايد نمي خواهند داشته باشند.
به نوشته كاراگول، مقامات آل سعود امروز در وضعيت بسيار سختي گرفتار شده اند و بن سلمان به همراه دوست خود يعني بن زياد در باتلاق آزموني سخت دست و پا مي زند چرا كه حقايق قتل خاشقچي در كنسولگري عربستان در استانبول با گذشت هر روز آشكارتر مي شود و از سوي ديگر شواهد نشان مي دهد كه دولت ترامپ با بازي حول محور خاشقچي، قصد دست گذاشتن بر دارايي هاي رياض در آمريكا را دارد.
به باور سردبير روزنامه يني شفق، حكومت رياض چاره اي جز عزل محمد بن سلمان از وليعهدي اين كشور ندارد و گر نه تاوان سنگيني را بايد بپردازد.
اين روزنامه نگار ترك به ديدگاه آنكارا درباره عزل وليعهد عربستان و امارات اشاره كرده و در اين يادداشت نوشت: تركيه نيز بر اين باور است كه بن سلمان و بن زياد بايد از مقام وليعهدي عزل، منزوي و محاكمه شوند و گر نه آينده منطقه با آتش هاي بزرگي رو در رو مي شود.
به گزارش ايرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه به كشته شدن 'جمال خاشقچي' روزنامه نگار منتقد در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول اعتراف و ادعا كردند كه وي بعد از يك نزاع داخل اين ساختمان كشته شده است.
در متن بيانيه آل سعود كه نحوه قتل خاشقچي به شكل غيرباوري ترسيم شده و آمده است: عربستان سعودي اقدامات ضروري را براي آشكار شدن حقيقت آغاز كرده و يك تيم امنيتي را براي تحقيق درباره اين موضوع و همكاري با همتايان تركيه‌اي روانه اين كشور كرد و يك تيم مشترك امنيتي ميان عربستان سعودي و جمهوري تركيه تشكيل شد.
بر اساس بيانيه صادر شده، تحقيقات اوليه توسط دادستان كل عربستان نشان داد كه مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هايي درباره احتمال بازگشت خاشقچي به كشور براي ملاقات با وي به استانبول سفر كرده اند و رايزني ميان مظنونان و خاشقچي در خلال حضور وي در كنسولگري عربستان در استانبول روال منفي به خود گرفته و در نهايت منجر به درگيري و منازعه برخي از آنها با وي شده و باعث مرگ خاشقچي و تلاش مظنونان براي مخفي كردن وقايع شده است.
محتواي بيانيه رياض نشان مي دهد كه اين حكومت، قتل خاشقچي را ناشي از يك حادثه و توسط عوامل خودسر معرفي كرده اند اما واكنش مقامات و رسانه هاي ترك حاكي از دست داشتن عالي ترين مقامات سياسي عربستان در اين حادثه است.
بلافاصله با انتشار اين بيانيه، رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه در نخستين واكنش به اعتراف به قتل جمال خاشقچي در كنسولگري عربستان در استانبول از سوي آل سعود گفت: 'اين كار را نيمه كاره رها نمي كنيم.'
اردوغان همچنين اظهار كرد: 'وظيفه خود را براي روشن شدن رويداد انجام مي دهيم.'
با اعلام قتل خاشقچي توسط آل سعود، ايالات متحده در واكنشي حمايتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بيانيه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچي و اقدام عليه مظنونان شناسايي شده، تقدير و اعلام كرد كه ' ما كماكان تحقيقات بين المللي درباره اين حادثه غم‌‌انگيز را رصد كرده و از اجراي عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رويه هاي قانوني حمايت مي كنيم.'
رسانه هاي تركيه نيز در نخستين واكنش به اين بيانيه اعلام كردند كه روايت رسمي عربستان در مورد قتل جمال خاشقچي با اطلاعاتي كه از تيم تحقيقاتي تركيه در اين خصوص درز كرده است، همخواني ندارد.
شبكه تلويزيوني ان.تي.وي تركيه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبني بر به قتل رساندن خاشقچي در ساختمان كنسولگري اين كشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعيت جسد خاشقچي شد.
بر اساس گزارش اين رسانه، در بيانيه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچي اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچي اطلاعاتي عنوان و اعلام نشده است.
ان.تي.وي با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچي، ارائه نشدن اطلاعاتي درباره جسد خاشقچي را سوال برانگيز خواند و اعلام كرد: بنا به اعلام يك منبع سعودي به خبرگزاري رويترز، جسد خاشقچي به يك همدست محلي براي معدوم سازي تحويل شده است.
انتشار مواضع رييس سابق سرويس اطلاعاتي انگليس توسط رسانه هاي تركيه نشان مي دهد كه بيانيه رياض افكار عمومي جهان را اقناع نكرده است و همه اتهام ها متوجه محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي است.
'سر جان ساورز' كه از سال 2009 تا 2014 رياست ام آي 6 را بر عهده داشت در گفت و گو با گاردين اعلام كرد همگي شواهد نشان مي دهند كه بن سلمان مسئول كشته شدن خاشقجي در كنسولگري عربستان در استانبول است.
دبير كل سازمان ملل متحد نيز در بيانيه‌ اي ضمن ابراز تأسف از تأييد قتل خاشقچي، خواستار تحقيقات شفاف و فوري در اين باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نيز توضيح عربستان سعودي درباره اعدام خودسرانه خاشقچي را غير قابل قبول دانست و اعلام كرد: نبايد هيچ دولتي توضيح عربستان را بپذيرد.
خاورم/1905*1049