شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: اگر ائمه جمعه بخواهند درباره مسائل شهر خود و كشور سخن بگویند باید عالمانه و دقیق باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیت الله لطف الله دژكام در نشست ائمه جمعه شهرستانهای منطقه شمال استان فارس در شهرستان اقلید با اشاره به احادیثی از امام علی (ع) و امام جعفر صادق (ع) كه قبولی نماز و اطاعت از خداوند در گروی داشتن علم دانسته اند، افزود: دین اسلام جامع و روش زندگی بشر است و نماز جمعه در راس برنامه ریزی هایی كه برای سبك زندگی اسلامی داریم باید بقیه امور را جلو ببرد.
امام جمعه شیراز اظهار داشت: به نظر من می آید این وضعی كه برای ما درست كرده اند و همه دشمنان از نظر تبلیغی و فضای مجازی به شدت بر علیه ما ائمه جمعه مشغول هستند، لازم است در نقطه مقابل كار علمی و نقد و تحلیلهایی كه ما ارائه می دهیم باید دقیق تر و عالمانه تر باشد.
وی گفت: مقام معظم رهبری سیاست های كلی نظام را در ابعاد متعددی ابلاغ كرده است.سیاست های كلی آموزش پرورش، آموزش عالی، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و... در همه ابعاد مختلف توسط ایشان ابلاغ شده است.
آیت الله دژكام ادامه داد: وقتی نگاه می كنید به این حجم از علمی نگاه كردن مقام معظم رهبری به موضوعات مختلف می فهمیم كه تنها دروس حوزوی تنها كافی نیست.
وی گفت: پس نگاه ما برای اینكه بخواهیم كشور را برسانیم به آنجایی كه رهبر می فرماید باید به گونه ای باشد كه اگر كسر و كمبود از نظر اطلاعات داریم جبران كنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خطاب به ائمه جمعه استان گفت: امروز اگر به اشتباه در خطبه نكته ای را بگوییم به سرعت در فضای مجازی پخش می شود كه این مسئولیت ما را سنگین تر می كند. مشاور امام جمعه نیز باید بداند كه اگر خطایی شد او هم درگیر است.در همه زمینه ها مشاور نیاز است.
آیت الله دژكام با بیان این كه امروز ظرفیت كشور به جایی رسیده است كه نمی توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت، ادامه داد: آنچه كه در مجلس یا دولت یا قوه قضاییه انجام می شود بر روی حساب علمی است؟ كار آنها باید تبدیل شود به حرف های حساب و كتاب دار و علمی تا مخاطب بداند مواجه با هر مسئولی است كه موضع منطقی و علمی دارد اما اگر مسئول هر چه دلش بخواهد بگوید این جواب نمی دهد و مردم اقناع نمی شوند.

** كار ائمه جمعه، توجیه گری نیست
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود از تریبون نماز جمعه به عنوان فرصتی برای موعظه و هماهنگی بین امت اسلامی یاد كرد و خطاب به ائمه جمعه استان گفت: توجیه گری كار ما نیست بلكه هماهنگ سازی كار ماست.
وی افزود: ما اگر با روش مرسوم روحانیت موضوعات روز جامعه را برای مردم شرح و بسط داده بودیم بسیاری از مسائل و بحرانهای امروز حل شده بود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار داشت: گاهی برخی از ما، مطالبی را می گوییم كه مربوط به سنت روحانیت نیست و نمی دانیم آن مطالبی كه طرح می شود چه هدفی دارد و چه چیزهایی را می خواهد بگوید.
وی اظهار داشت: جمع این دو مورد یعنی نه اینكه به روش خودمان كار كردیم و نه روشی را كه به تقلید از دیگران انجام داده ایم درك كرده ایم.
آیت الله دژكام گفت: امروز برخی از ما روحانیون نه سبك خودمان را داریم نه به سبك آنها كار می كنیم؛ در حالیكه قاعده كار این بود كه هر چه آنها می گویند را در سبك خودمان تحلیل كنیم و سپس به روش خودمان كار را انجام دهیم.

** برای برخی مراسم های بی خاصیت بیشتر از نمازجمعه خرج می كنند
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه ستاد های نمازجمعه باید عالمانه هدایت و اداره شود، گفت: اداره این ستادها به صورت سلیقه ای امكان پذیر نیست.
وی افزود: مسئول ستاد باید به گونه ای باشد كه تمامی مدیران شهر روی مسئول ستادی كه آگاه هست حساب باز كنند و باید توجه داشت كه جایگاه نمازجمعه نباید تنزل پیدا كند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: شاید امروز این ذهنیت باشد كه برخی مسئولان و سیاسیون خیلی به جایگاه نماز جمعه اهمیت نمی دهند، این كار ستادهای نماز جمعه است كه باید محاسباتش را از نو شروع كند تا مشكل را پیدا كنیم كه چرا اینگونه شده است؟
وی اظهار داشت: امام جمعه نیز نظارت می كند تا كار بر روی شرع و اخلاق باشد وگرنه اصل كار با عزیزان ستاد است.
آیت الله دژكام گفت: نگذارید كار به جایی برسد كه قوی ترین اهرمی كه امام به آن اتكا كرد و شاه را بیرون كرد بگویند نمی تواند تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: امروز برای برخی مراسم های بی خاصیت كه نه نفعی برای مردم دارد و نه دردی را دوا می كند بیشتر از نماز جمعه كه سنت رسول الله است خرج می كنند.مشكل كار كجاست؟ این یك نقاط و مشكلاتی است كه جز با رویكرد عالمانه حل نمی شود. باید به گونه ای باشد كه پاسخش به صورت طبیعی همه را قانع كند.امروز در این وادی كار زمین مانده زیاد داریم.

** لزوم ایجاد شبكه مردمی و كار جهادی
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اول انقلاب یك فرانسوی تحلیل كرده بود كه شبكه مساجد در ایران ریشه شاه را خشكاند و شاه را بیرون كرد. امروز دشمنان تلاش می كنند كه شبكه مساجد نباشد بلكه مسجد مسجد باشد و هر مسجد برای خود كار كند و شبكه مردمی و كار جبهه ای میان آنها نباشد.
آیت الله دژكام كه پیش تر امامت جمعه شهر جهرم را برعهده داشت، افزود: من در شهرستان این حس برای خودم پیش آمده بود كه مركز استان تافته جدا بافته است و شاید برای سایر ائمه جمعه نیز این حس ایجاد شود و اگر بوی این قضیه بلند شود دشمن این را تقویت می كند تا تفرقه ایجاد شود و حكومت كند.ما باید با هم باشیم، ' وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا'.
وی با تاكید بر ضرورت هم افزایی و تقویت ارتباط میان ستادهای 80 ستاد نماز جمعه استان فارس گفت: همه باید با هم بتوانیم كار كنیم و كار را جلو ببریم یعنی وحدت ایجاد شود، وحدت همان چیزی است كه انقلاب را پیروز كرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ایجاد وحدت و ارتباط بین ستاد های مختلف را كه شروع می كنید با نگاهی باشد كه واقعا برادرانه، عادلانه و صمیمانه كار می شود؛ تفرقه ما را زمین خواهد زد.
وی ادامه داد: این نگاه را باید ایجاد كنیم كه می خواهیم شبكه باشیم و شبكه بودن باید احساس شود كه صمیمانه داریم كار می كنیم و اگر تفرقه باشد دشمن سوءاستفاده می كند؛ بار فشار اقتصادی كه روی دوش مردم هست و با این تفرقه افكنی دشمن شرایط را برای ما سخت تر می كند.

** همه ملت در برابر تضعیف كنندگان نظام خواهند ایستاد
آیت الله دژكام گفت: قبل از انقلاب برای گرم كردن خود نفت نبود اما مردم به فكر هم بودند و نفت را می فرستادیم مناطق سردسیر و خودمان چوب خشك و نخلی را می سوزاندیم و مردم همه با هم شعار می دادند و متحد بودند و امام فرمود با یك ملت نمی توانند درگیر شوند برای همین امروز دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است.
امام جمعه شیراز تاكید كرد: امروز اگر نظام اسلامی بخواهد تضعیف شود همه ملت در برابر تضعیف كنندگان خواهند ایستاد.همه ملت یعنی همه افراد كشور؛ با هم یكی كه شویم جلوی دشمن می توانیم بایستیم.این حس را باید الان القا كنیم.
وی ادامه داد: دشمن به نظرش رسیده كه می تواند تفرقه ایجاد كند و ستادهای نمازجمعه باید نقش خود در تقویت وحدت جامعه را ایفا كنند و در هر شهری اینقدر خوب رفتار كنند كه شهر را پوشش دهند و شهرها با هم مرتبط شوند و آنگاه دشمن چاره ای ندارد و شكست خواهد خورد.
7375/ 2027