طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده از بهمن سال 1394 در همكاری مشترك میان سازمان مدیریت و برنامه، بانكهای عامل، وزارت كشور و گمرك آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالكان تاكسیهای فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین 5 میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسی فرسوده لحاظ می شد و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داد میشد و بقیه وجه را مالك تاكسی فرسوده پرداخت می كرد كه در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می شد.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت، اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود كه دلیل آن طلبكاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حركتی كند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور پیش از این در گفت و گو با ایرنا، علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفته بود كه این موضوع باعث شده تا گمرك معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شركت خودروساز نیز پیش فاكتور صادر نكند و در حقیقت میتوان گفت اعتباری كه هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاكسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمیدهد.
مرتضی ضامنی، روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این خصوص توضیح داد: از تیرماه امسال تا زمان حاضر فقط1500 دستگاه تاكسی نو از سوی شركت خودروساز (ایران خودرو) شامل پژو و سمند تحویل داده شده است.
وی افزود: این در حالی است كه در این مدت 4500 متقاضی برای دریافت تاكسی های نو در این شركت خودروساز ثبت نام كرده بودند و تمام فرآیند ثبت نام آنها نیز تكمیل شده بود.
وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر 3 هزار دستگاه از تعهدات شركت خودروساز برای تحویل خودرو به منظور نوسازی ناوگان تاكسیرانی باقی مانده است و این موارد شامل تمام تاكسی هاست كه تا پایان سال 1396 فرآیند ثبت نام خود را انجام داده اند و شركت خودروساز قول داده است كه تا پایان امسال به تعهدات خود عمل كند.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور در مورد شركت سایپا و تعهداتی كه در خصوص تحویل خودرو برای نوسازی طرح ناوگان تاكسیرانی داشت نیز گفت: از ابتدای امسال تاكنون نیز در حالی كه 1200 متقاضی برای دریافت خودروهای تولید شركت سایپا ثبت نام كرده بودند، تنها 450 دستگاه خودرو آریو و برلیانس در كشور تحویل راننده های تاكسی متقاضی دریافت خودرو شده است.
وی اعلام كرد: اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور، مجری طرح نوسازی تاكسی های فرسوده است، پیرو مصوبه هیات وزیران و اقدامات انجام شده در خصوص طرح نوسازی 90 هزار دستگاه دستگاه تاكسی فرسوده، از بهمن ماه 1394 امكان ثبت نام برای تاكسی های فرسوده تا مدل سال 1385 فراهم شده بود.
* تامین خودرو با مشكل مواجه است
ضامنی اضافه داد: درحال حاضر برای ادامه روند نوسازی ناوگان تاكسیرانی با مشكل تامین خودرو از سوی شركت خودروساز مواجه هستیم و از دو شركت خودروساز ایران خودرو و سایپا می خواهیم توان تولید خود را به ما اعلام كند.
وی تاكید كرد: برای رفع مشكل، شرایط خود را به این شركت ها اعلام كرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم، اما در حال حاضر هنوز جوابی دریافت نكرده ایم.
ضامنی ادامه داد: قرار شده است هفته آینده هر دو شركت خودروساز شرایط زمانبندی و میزان خودروها را برای تامین خودروی مورد نیاز نوسازی ناوگان تكسیرانی به ما اعلام كنند.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور با اشاره به اینكه در حال حاضر روند تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی بسیار كند است، تصریح كرد: اگر خودروساز خودروها را تامین كند، این طرح جاری خواهد بود و در غیر این صورت طرح دوباره متوقف خواهد شد.
* خودروساز تولید را پایین آورده است
وی گفت: با توجه به شرایط موجود، خودروساز تولید خود را پایین آورده است و ما به عنوان مثال از ایران خودرو توقع داریم كه از 400هزار خودروی تولیدی خود در حال حاضر 5 درصد از این میزان تولید را به تاكسیرانی برای نوسازی اختصاص دهد.
ضامنی اظهار داشت: در حال حاضر 116 هزار تاكسی فرسود در كشور داریم كه تا پایان امسال این تعداد به 150 هزار دستگاه خواهد رسید و چنانچه همكاری لازم به خصوص تامین خودرو از سوی خودروساز انجام نشود، طرح نوسازی تاكسی های فرسوده متوقف خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: در سال 1395 در ادامه طرح نوسازی تاكسی های فرسوده 54 هزار دستگاه تاكسی واجد شرایط نوسازی شد و در سال 1396 هم 20 هزار تاكسی و از ابتدای سال 1397 تاكنون نیز فقط 1500 دستگاه نوسازی شده است كه روند بسیار كندی است.
اجتمام*2181*1834
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
تهران- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور گفت: طرح نوسازی تاكسی های فرسوده كه از زمان اجرا تاكنون چند بار متوقف شده است، اكنون با كندی پیش می رود و در صورت تامین نشدن خودرو توسط خودروسازان، متوقف خواهد شد.