' تشديد ' ، نمايشگاه عكس آرين دباغ عكاس جوان اهل انزلي نمونه اي از اين دست كارهاي هنري است.
آرين دباغ كه متولد 1368 و فارغ التحصيل فيلمسازي انجمن سينماي جوانان رشت است دراين باره به خبرنگار ايرنا گفت:
براي من خود انسان ، نوع بشر خيلي جذاب و باعث كنجكاوي است . سعي مي كنم آدمها را در حالات و شرايط مختلف مورد توجه قرار دهم اين كه چه كارهايي مي كنيم چه سرگذشتهايي داريم. به خاطر اين علاقه تا جاي ممكن سعي مي كنم اگر ايده اي پيش مي آيد يا انسان سوژه اصلي يا بخشي از كارم باشد .
براي اين كار پرتره، سراغ آدمها رفتم . ايده ام اين بود كه معمولا انسانها كارهايشان ارادي است ولي به صورت طبيعي زمانهايي اختيار كنترل و تعادل از دستشان خارج مي شود. يكي از اين زمانها عطسه است . براي من عطسه كردن خيلي جالب تر بود انگار تمام بدن ما را در بر مي گيرد ما چند لحظه قبل و بعد از عطسه هنوز خارج از آن تمركز فكري و عملي هستيم من اين را سوژه قرار دادم و بهانه اي شد براي ثبت پرتره ها.مي خواستم آن دفرمه شدن( تغييرشكل) را نشان دهم.
حالتي كه بوجود مي آيد، و چهره خود آدمها را در اين لحظه ثبت كنم و از طريق عكاسي يك تشديد روي عطسه كردن بگذارم و با جزئياتي كه در عكاسي مي شود به كار گرفت ( اگزجره) يا بزرگنمايي انجام دهم .
وي در مورد سياه و سفيد بودن عكسها گفت: از نظر منطق فرمي كار ، رنگ توي اين عكسها باعث مي شد از شدت احساس كار كاسته شود ولي وقتي سياه و سفيد انجام دهم و از كنتراست مناسب استفاده كنم ، شدت آن عمل مي تواند چند برابر شود وقتي سايه روشنها ، لكه ها و كنتراست شديد بين دو رنگ بوجود مي آيد باعث مي شد كه خيلي بهتر آن حس به مخاطب منتقل شود، يا حتي جاهايي كه خاكستري شده اند . ولي وقتي رنگي شود حواس بيشتر به سمت رنگ مي رود. رنگ در پرتره معمولا به اين صورت است كه معني را القا كند ولي من در اين كار چنين قصدي نداشتم .
دباغ خاطرنشان كرد : سياه و سفيد بودن عكسها يك دليل شخصي هم داشت كه به علاقه من به سينما و فيلمهاي دوره سينماي سياه و سفيد مخصوصا صامت باز مي گردد ، و آن سياه و سفيد آنالوگ كنتراست و خطاهاي تصويري از يك جايي به بعد براي من خيلي جذاب شدند و خيلي به آن علاقه پيدا كردم و جداي از دلايل مفهومي خواستم اين بخش را نيز به كارم اضافه كنم و تعادلي بين سياه و سفيد و خاكستري بودن سينماي آن دوره و سياه و سفيد بودن عكاسي استوديويي بوجود بياورم و طبق بازخوردي كه از نمايشگاه گرفتم فكر مي كنم جواب گرفتم .
وي در مورد عكاسي پرتره افزود: در بعد هنري به اين صورت است كه عكاس سوژه اي دارد يك شي يا موجود زنده انسان ،سيب، درخت، كوه يا شهر و مي خواهد پرتره اي از آن خلق كند كه معناي استعاري داشته باشد يعني معنايي پشت آنچه دارد نشان مي دهد البته براي من بيشتر يك كار فرمي بود كه نتيجه اش اين شد.
آرين دباغ رضائيه – متولد سال 1368 و فارغ التحصيل فيلم سازي از انجمن سينماي جوانان ايران دفتر رشت 92-1391 است. حضور در پنجاهمين جشنوارهء منطقه اي سينماي جوان (آفتاب) – استان مركزي / اراك ؛ در بخش تك عكس 1393/ حضور در پنجاه و سومين جشنوارهء منطقه اي سينماي جوان (بينالود) – خراسان رضوي / نيشابور ؛ در بخش تك عكس 1394/_ حضور در نمايشگاه گروهي عكس با عنوان 'گِره' – لاهيجان 1395 از جمله فعاليتهاي اوست.
نمايشگاه عكس ' تشديد' 20 تا 26 مهر در نگارخانه الهي رشت برگزار شد.
6030
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
رشت-ايرنا-عكاسي تنها ثبت تصوير از دنياي اطراف نيست بلكه در شكل هنري اش وسيله اي براي بيان احساسات ، توجه دادن آدمها به ناديده ها يا كمتر ديده ها باشد.