تهران – ايرنا- روزنامه 'القدس العربي' در گزارشي به اعتراف دولت سعودي به قتل رونامه نگار منتقد عربستاني و واكنش كشورهاي غربي به ادعاهاي رياض درباره روند اين حادثه، تاكيد كرد رياض با اين اقدامات به دنبال حفظ موقعيت وليعهد و مقامات اين كشور است.

روزنامه 'القدس العربي' چاپ لندن امروز دوشنبه در گزارشي نوشت: دولت سعودي پس از 17 روز انكار ضمن اعتراف به قتل 'جمال خاشقچي' در داخل كنسولگري كشور خود در تركيه، مدعي شد كه وي طي يك درگيري توسط تيم 15 نفره امنيتي آل سعود به قتل رسيده است.
اين اعتراف نخست براي 'دونالد ترامپ' رئيس جمهور آمريكا خوشايند بود و تحسين هاي رسمي 10 كشور عربي رابه دنبال داشت اما در عين حال مخالفت مقامات كشورهايي چون انگليس، فرانسه، آلمان و ديگر مقامات آمريكايي را نيز به در پي داشت تا جايي كه ترامپ مجبور شد به وجود دروغ هايي در روايت عربستان از قتل خاشقچي اشاره كند.
در پي اين جريانات يك مقام سعودي، روايتي جديد و اصلاح شده به خبرگزاري 'رويترز' ارائه داد و مدعي شد: زماني كه خاشقچي با داد و فرياد در كنسولگري تركيه درخواست كمك مي كرد يكي از اعضاي تيم 15 نفره براي ساكت كردن او جلوي دهانش را مي گيرد و موجب مرگ او مي شود و سپس عضو ديگر گروه با لباس هاي مقتول از در پشتي كنسولگري خارج مي شود تا وانمود كند خاشقچي از كنسولگري بيرون رفته است. اما اين روايت هم محافل بين المللي را راضي نكرد.
القدس العربي در ادامه افزود: علاوه بر اين كه ماجراي خاشقچي صلاحيت مقامات عالي رتبه سعودي را زير سوال برد، انتظار مي رفت رياض پس از دو هفته انكار روايتي پذيرفتي تر ارائه دهد چرا كه در سناريوي جديد عربستان وجود 'صلاح محمد الطبيقي' پزشك متخصص تشريج جسد در ميان گروه 15 نفره توجيهي ندارد.
از سويي ديگر سابقه نداشته كه دولت سعودي به جنايات خود اعتراف كند و به نظر مي رسد رياض با اين اعتراف سعي داشته خود را از فشار هاي رسانه اي، تحريم هاي محافل بين المللي اقتصادي خلاص كند و چه بسا مقبوليت از دست رفته خود را بازيابد اما هدف مهم تر، رفع اتهام از 'محمد بن سلمان' وليعهد اين كشور بود.
اما با فرض دست نداشتن بن سلمان در اين جنايت، بايد مجريان قتل از جمله 'احمد عسيري' معاون سازمان اطلاعات عربستان، 'سعود قحطاني' وزير دربار پادشاهي، كه از نزديك ترين مقامات سعودي به بن سلمان به شمار مي آيد، و همچنين 'ماهر مطرب' افسر اطلاعاتي عربستان، قدرت ونفوذ بالايي در انجام عملياتي با اين شكل آن هم ضد شخصيت تاثير گذاري چون خاشقچي داشته باشند. اما در حكومت عربستان چنين اتفاقي غير ممكن است.
اين روزنامه در پايان تاكيد كرد، قتل خشونت آميز خاشقچي تلفيقي هولناك از قلدري، بي احترامي به حاكميت دولت ها، كوچك انگاشتن نقش رسانه ها و نشانگر جنايت هاي گروه هايي افسار گسيخته بود. وليعهد عربستان و مقامات امنيتي نزديك به وي با برملا شدن جزئيات شنيع قتل خبرنگار كشورشان، با واكنش هاي تند محافل بين المللي روبه رو شدند و حال عربستان براي حفظ موقعيت خود داستان پردازي مي كند و با اعتراف به قتل خاشقچي سعي دارد موقعيت مقامات خود را حفظ كند.
به گزارش ايرنا خاشقچي از دوم اكتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان كنسولگري عربستان در شهر استانبول ناپديد شد.
وي سردبير پيشين روزنامه دولتي 'الوطن' و مشاور شاهزاده 'تركي الفيصل' سفير سابق سعودي در واشنگتن بود كه پس از تعيين بن سلمان به وليعهدي، خاك كشورش را ترك كرد و به آمريكا رفت. وي در سلسله مقالات خود در روزنامه واشنگتن پست از سياست هاي عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با كانادا، جنگ عليه يمن و برخورد هيات حاكم با رسانه هاي و فعالان مدني به ويژه مدافعان حقوق بشر انتقاد مي كرد.
دولت سعودي روز 20 اكتبر (28 مهر) پس از دو هفته انكار، رسما اعتراف كرد كه خاشقچي در داخل كنسولگري اين كشور در استانبول به قتل رسيده است.
خاورم**3224*1049