آنكاراـ ايرناـ روزنامه يني شفق چاپ تركيه نوشت: محمد بن سلمان وليعهد سعودي دقايقي پيش از قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار اين كشور با او تلفني صحبت كرد تا به عربستان بازگردد اما با رد اين پيشنهاد از سوي خاشقچي به خاطر ترس از كشته شدن، تيم ترور او را به قتل رساند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، يني شفق با انتشار گزارشي تحت عنوان 'نام شخصي كه مطرب، چهار دفعه با او تماس گرفت' به موضوع قتل خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان در استانبول و تحقيقات قضايي اين حادثه توسط تركيه پرداخت و نوشت: پس از ناپديد شدن خاشقچي در ساختمان كنسولگري عربستان و در ادامه اعتراف رياض به قتل وي، همه علائم و نگاه ها به طرف بن سلمان وليعهد سعودي چرخيد.
اين رسانه با اشاره به اين كه رد پاي محمد بن سلمان وليعهد عربستان در هر مرحله از نتايج به دست آمده در پرونده قتل جمال خاشقچي ديده مي شود، نوشت: اطلاعات به دست آمده از منابع امنيتي موثق نشان مي دهد كه ماهر عبدالعزيز مطرب سر دسته عوامل قتل خاشقچي در محل كنسولگري، پس از ارتكاب به اين جنايت هولناك چهار مرتبه با بدر ال آساكر رييس دفتر وليعهد عربستان تماس گرفته است.
اين رسانه نزديك به دولت تركيه در اين گزارش تاكيد كرده است كه به رغم تلاش پادشاه عربستان براي دور كردن مسئوليت اين جنايت از محمد بن سلمان، با گذشت زمان اسناد موجود و تحقيقات ادامه دار قضايي تركيه نشان مي دهد كه فرمان قتل خاشقچي توسط وليعهد عربستان صادر شده است.
روزنامه يني شفق در ادامه اين گزارش اطلاعات ديگري را منتشر كرد و نوشت: ماهر عبدالعزيز مطرب مسئول تيم ترور علاوه بر تماس با ال اساكر، تماسي نيز با فردي در آمريكا برقرار كرده است كه احتمال مي رود اين فرد، خالد بن سلمان سفير عربستان در واشنگتن باشد.
بنا به گزارش اين رسانه، خالد بن سلمان بلافاصله پس از دريافت خبر قتل خاشقچي خاك آمريكا را ترك كرده و البته مشخص نيست كه آيا از سوي رياض فراخوانده شده و يا واشنگتن از وي خواستار ترك اين كشور شده است.
يني شفق، ال آساكر را جعبه سياه بن سلمان معرفي كرد و نوشت: او بلافاصله پس از عزل وليعهد سابق عربستان و با روي كار آمدن محمد بن سلمان، به رياست دفتر وليعهد منصوب شد.
بنا بر اعلام اين رسانه، حساب كاربري توييتري آل اساكر با يك ميليون و سيصد ميليون نفر تعقيب كننده، عكس ها و اطلاعات مربوط به خانواده پادشاهي عربستان را منتشر مي كند.
به گزارش ايرنا، رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه روز گذشته در سخناني در استانبول افزود كه نتيجه آخرين تحقيقات در پرونده خاشقچي را روز سه شنبه(فردا) در جلسه هفتگي حزب عدالت و توسعه در مجلس تركيه اعلام خواهد كرد.
وي ماهيت فشارها و تهديدهاي اعمال شده عليه تركيه را در حال تغيير عنوان كرد و ادامه داد: براي اعلام واقعيات در پرونده قتل خاشقچي مصمم هستيم.
رئيس جمهوري تركيه تاكيد كرد كه ما در اين پرونده دنبال تحقق عدالت هستيم و همه واقعيت مربوط به اين رويداد، به طور آشكار و عريان مشخص خواهد شد.
اردوغان همچنين ادامه داد: اين مساله براي آنكارا يك اتفاق عادي و معمولي نيست و بايد مشخص شود كه آن 15 نفر مامور اعزامي از عربستان براي چه به تركيه آمدند و آن 18 مقام سعودي چرا بازداشت شدند؟
وي يادآورشد كه در روز سه شنبه به شكلي متفاوت در اين زمينه صحبت و جزئيات اين رويداد را بيان خواهم كرد.
به گزارش ايرنا، رسيدگي به پرونده قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد سعودي در تركيه همچنان ادامه دارد و ديروز 25 شاهد ديگر در ارتباط با اين پرونده به دادستاني شهر استانبول فراخوانده شدند.
همچنين روزنامه يني شفق تركيه سه روز پيش اعلام كرد كه پرونده خاشقچي روزنامه نگار عربستاني كه در اقدامي جنايتكارانه در ساختمان كنسولگري رياض در استانبول به قتل رسيده، 45 نفر شاهد دارد كه همه آنها تبعه تركيه و كارمند محلي اين كنسولگري هستند.
دادستاني استانبول سه روز پيش با فراخواني 20 نفر از اين افراد، اظهارات آنها را به عنوان شاهد ثبت كرد.
رسانه هاي تركيه از جمله روزنامه يني شفق اعلام كرده اند كه همه كاركنان محلي كنسولگري عربستان سعودي در روز ناپديد شدن خاشقچي در ساختمان كنسولگري، به مرخصي اجباري فرستاده شده اند و دادستان استانبول نيز براي روشن شدن موضوع در صدد كشف علت و عوامل تصميم گيرنده صدور دستور اعطاي اين مرخصي اجباري است.
مقام هاي دولت رياض بامداد شنبه با صدور بيانيه اي به كشته شدن خاشقچي روزنامه نگار منتقد عربستاني در ساختمان كنسولگري سعودي در استانبول اعتراف و ادعا كردند كه وي بعد از يك نزاع داخل اين ساختمان كشته شده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچي روزنامه نگار منتقد توسط دولت سعودي ، برخي رسانه هاي تركيه با طرح اين پرسش كه 'جسد خاشقچي كجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به اين پرسش از سوي مقام هاي رياض شدند.
در بيانيه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچي اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وي اطلاعاتي عنوان و اعلام نشده است.
شبكه تلويزيوني ان.تي.وي نيز به گذشت بيش از 20 روز از قتل خاشقچي و ارائه نشدن اطلاعاتي درباره جسد وي اشاره كرد و افزود: بنا به اعلام يك منبع سعودي به خبرگزاري رويترز، جسد خاشقچي به يك همدست محلي براي معدوم سازي تحويل شده است.
در متن بيانيه دولت سعودي كه نحوه قتل خاشقچي به شكل غيرباوري ترسيم شده، آمده است: عربستان سعودي اقدام هاي ضروري را براي آشكار شدن حقيقت آغاز كرده و يك تيم امنيتي را براي تحقيق درباره اين موضوع و همكاري با همتايان تركيه‌اي روانه اين كشور كرد و يك تيم مشترك امنيتي ميان رياض و آنكارا تشكيل شد.
بر اساس اين بيانيه، در پي تشكيل اين تيم مشترك، براي تحقيق درباره اين پرونده، اجازه ورود به كنسولگري عربستان سعودي در استانبول و منزل سركنسول به مقام هاي امنيتي تركيه داده شد.
بر اين اساس، تحقيقات اوليه توسط دادستان كل عربستان نشان داد كه مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هايي درباره احتمال بازگشت خاشقچي به كشور براي ملاقات با وي به استانبول سفر كرده اند و رايزني ميان مظنونان و خاشقچي در خلال حضور وي در كنسولگري عربستان در استانبول روال منفي به خود گرفته و در نهايت منجر به درگيري و منازعه برخي از آنها با وي شده و سبب مرگ نامبرده و تلاش مظنونان براي مخفي كردن وقايع شده است.
بنا به بيانيه صادر شده از سوي دولت عربستان، در اين پرونده 18 شهروند سعودي بازداشت شده اند.
با اعلام قتل خاشقچي توسط دولت سعودي، آمريكا در واكنشي حمايتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بيانيه صادر شده درباره سرنوشت خاشقچي و اقدام عليه مظنونان شناسايي شده، تقدير و اعلام كرد كه ' ما كماكان تحقيقات بين المللي درباره اين حادثه غم‌‌انگيز را رصد كرده و از اجراي عدالت به نحو به هنگام، شفاف و منطبق با رويه هاي قانوني حمايت مي كنيم.'
رسانه هاي ترك نيز در نخستين واكنش به اين بيانيه اعلام كردند كه روايت رسمي عربستان در مورد قتل خاشقچي با اطلاعاتي كه از تيم تحقيقاتي تركيه در اين خصوص درز كرده است، همخواني ندارد.
خاورم/1905*1049