اصفهان - ايرنا - رئيس گروه سلامت خانواده مركز بهداشت اصفهان گفت : سكته قلبي و سرطان سينه به ترتيب به عنوان 2 عامل اصلي مرگ و مير زنان اين استان در سال گذشته معرفي شده است.

راحله صادق روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : بر اساس غربالگري و آمارگيري صورت گرفته، سكته قلبي و سكته مغزي 2 عامل مرگ و مير زنان استان اصفهان در سال 95 بودند كه در سال 96 سرطان سينه جايگاه دوم علل مرگ و مير زنان را به خود اختصاص داد.
وي ساير سرطان هاي شايع در ميان زنان استان اصفهان پس از سرطان سينه را روده بزرگ، معده، كبد، ريه و نايژه (برونش) اعلام كرد.
وي 2 عامل موثر در ابتلا به اين بيماري ها را چاقي و كم تحركي دانست و گفت : 64 درصد زنان كشور و استان اصفهان دچار اضافه وزن (چاقي) و كم تحركي هستند.
اين پزشك همچنين ميزان كم تحركي در بين مردان كشور را 46 درصد اعلام و اضافه كرد : كم تحركي در ميان زنان نسبت به مردان بيشتر و لازم است كه آنها برنامه هاي پياده روي و ورزش را جدي تر بگيرند.
وي ميزان چاقي شكم را نيز در ميان زنان بالا دانست و گفت : 58 درصد زنان در كشور و 60 درصد زنان استان اصفهان دچار چاقي دور شكم هستند كه اين شاخص در ميان مردان 20 درصد است.
رئيس گروه سلامت خانواده مركز بهداشت اصفهان شيوع بيماري هاي غير واگير ديگري مانند ديابت و فشار خون بالا را نيز ناشي از كم تحركي و اضافه وزن دانست و افزود : حدود 11.5 درصد از مردم به ديابت و 25 درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.
وي از زنان خواست تا هر هفته دست كم 150 دقيقه فعاليت فيزيكي (شامل پياده روي و حركات نرمشي ) داشته باشند و به مراكز بهداشت بمنظور تشكيل پرونده سلامت الكترونيك مراجعه كنند تا زير پوشش برنامه هاي غربالگري و مشاوره هاي سلامت و تغذيه قرار گيرند.
صادق با اشاره به اينكه امكانات خوب ورزشي به ويژه در كلانشهر اصفهان براي زنان فراهم است، تصريح كرد : زنان كارمند نسبت به ساير زنان تحرك كمتري دارند كه بايد براي بهبود روش زندگي خود براي رفع اين مشكل اقدام كنند.
وي با بيان اينكه از 24 تا 30 مهر هر سال به عنوان هفته پويش سلامت زنان ايران نامگذاري شده است، گفت : در 2 سال گذشته در اين هفته بيشترين تاكيد بر تحرك فيزيكي و برنامه ريزي براي بهبود شيوه زندگي شده است.
صادق به برنامه هاي مختلفي كه در اين هفته در مراكز بهداشت و اداره ها اجرا شده است، اشاره كرد و گفت : زنان به عنوان مديران سلامت خانواده نقش بسزايي در بهبود شيوه زندگي دارند لذا برنامه هاي آموزشي و فرهنگي براي فرهنگ سازي در ميان آنها برگزار مي شود.
پويش هفته ملي 'سلامت بانوان ايران' هر سال در هفته پاياني مهرماه با هدف اطلاع رساني و حساس سازي گروه هاي مختلف جامعه درباره اولويت هاي سلامت زنان به عنوان نيمي از جمعيت كشور، برگزار مي شود.
3011 / 6022