تهران - ایرنا - مارتین ایندیك، دیپلمات كهنه كار آمریكایی گفت: در موضوع قاشقچی هرگاه كه سعودی ها سعی كردند اقدامات خود را توجیه كنند، مقامات تركیه این اقدامات را تضعیف و تناقضات حرف های آنها را رو كردند، پس باید گفت كه هرگونه تلاش برای توجیه اشتباهات سعودی ها امروزه كاملا محكوم به شكست است.

این دیپلمات كهنه كار كه زمانی سفیر آمریكا در تل آویو بود و امروز محقق شورای روابط خارجی این كشور است روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو ای بی سی استرالیا این موضوع را بسیار پیچیده و زمینه ساز یك بحران غیر قابل كنترل ارزیابی كرد و گفت: 'دولت ریاض به مدت 2 هفته بود كه سعی كرد بر این موضوع مهم سرپوش بگذارد اما سرانجام مجبور شد اعلام كند كه قاشقچی 3 هفته قبل در كنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده است.
بعد از این بود كه سناتور باب كروگر نیز علنا اعلام كرد كه قتل این ناراضی سعودی به دستور مستقیم محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی انجام گرفته است و این موضوع را پیچیده تر از آنچه كه ظاهر امر نشان می دهد به نمایش در آورد.
مارتین ایندیك تصریح كرد: در عین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری تركیه نیز می كوشد هرگونه تلاش عربستان برای توجیه و پنهان كاری اشتباهات دولت ریاض در موضوع قتل روزنامه نگار معترض سعودی را تضعیف و برملا كند و از این اشتباه به بهترین نحو بهره برداری كند.
امروزه سعودی ها حرف هایی می زنند كه هیچ اعتبار بین المللی ندارد و متاسفانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا نیز سعی می كند به هر نحو ممكن این اقدامات نامعتبر را توجیه كند، در حالی كه جهانیان به خوبی می دانند كه این ادعاهای سعودی هیچ وجاحت قانونی ندارد، پس در واقع باید گفت كه رئیس جمهوری آمریكا قابلیت هدایت این قضیه را ندارد.
وی اضافه كرد: از طرف دیگر هرگاه كه سعودی ها سعی كردند اقدامات خود را توجیه كنند، مقامات تركیه این اقدامات را تضعیف و تناقضات حرف های آنها را رو كردند، پس باید گفت كه هرگونه تلاش برای توجیه اشتباهات سعودی ها امروزه كاملا محكوم به شكست است.
پس با توجه به واقعیت های موجود، تردیدی نیست كه این پرونده تا یك هفته دیگر در واشنگتن مطرح خواهد شد و كنگره نیز اقدامات خودش را در این خصوص صورت خواهد داد.
ایندیك گفت: در نتیجه رئیس جمهوری آمریكا نیز مجبور خواهد شد تحریم هایی را علیه سعودی ها اعمال كند و سعودی ها را از خرید تسلیحاتی خود محروم سازد و در واقع رابطه موجود میان ریاض با واشنگتن می رود به نفع ایران قطع شود.
بنابراین باید اذعان داشت كه سعودی ها هیچ وقت نمی توانند شریك قابل اعتمادی برای آمریكا باشند، چون صرف نظر از موضوع قاشقچی، محمد بن سلمان به رغم ادعای انجام اصلاحات اساسی كشورش، مشی خودكامگی را در پیش گرفته است كه حتی اقدامات سیاست خارجی او نیز امروزه بیش از هر زمان اعتبار آمریكا را در خطر می اندازد.
بنابراین باید اقرار كرد كه تلاش مشترك ریاض و واشنگتن برای ایجاد محدودیت بیشتر بر تهران بیش هر چیز به نفع ایران و به ضرر آمریكا تمام خواهد شد.
دیپلمات كهنه كار آمریكایی تصریح كرد: در اینجا تنها راه حل این است كه رئیس جمهوری آمریكا، مایك پمپئو، وزیر خارجه اش را به ریاض بفرستد تا از محمد بن سلمان بخواهد نه تنها مسئولیت عمل خود را بپذیرد، بلكه اقدامات جبرانی نیز انجام دهد از جمله همه مخالفان سیستم فكری خود را از جمله فعالان حقوق زنان را از زندان آزاد كند.
پمپئو و بن سلمان باید ساعت ها صرف آن كنند تا راهی برای خروج نیروهای سعودی از یمن پیدا كنند، كشوری كه ادامه جنگ آن با عربستان و دخالت ریاض در امور آن موجب بروز وخیم ترین شكل جنایت علیه بشریت شده است و حتی رسیدن كمك های بشردوستانه به قربانیان را نیز غیرممكن كرده است.
بنابراین شاهزاده سعودی هنوز باید اقدامات بسیار مهمی را صورت دهد تا بتواند به یك شریك راهبردی آمریكا تبدیل شود، اقداماتی كه هم به نفع آمریكا و هم عربستان باشد.
با این وجود بسیار بعید می دانم شاهزاده عربستان اراده انجام چنین امور مهمی را داشته باشد و حتی بعید هم نیست سركوبی ها در داخل را نیز دو برابر كند، از اینرو باید دید كه سعودی ها برای برون رفت از این بحران چه اقدامات مهمی انجام می دهند.
اما از اینكه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا هر بار به قراردادهایی كه با سعودی ها امضاء كرده و به اشتغال زایی این قرارداد برای آمریكا ها می نازد نیز باید گفت كه رقم هایی كه او به نمایش می گذارند اغراق آمیز است و با واقعیت جور در نمی آیند و در آینده چهره واقعی خود را نشان خواهند داد.
از یك طرف، سعودی ها برای آمریكایی ها چندان آش دهن سوزی هم نیستند چرا كه تاكنون اقدامات زیادی علیه منافع آمریكا انجام داده اند از جمله آنها در حمله تروریستی 11 سپتامبر در آمریكا نقش اساسی داشتند، بنابراین تكیه به سعودی ها برای كسب پیروزی های انتخاباتی به ویژه در انتخابات میان دوره ای 17 روز آینده برای دونالد ترامپ چندان مفید به فایده نخواهد بود.
از طرف دیگر، مقامات تركیه نیز در این بین برای تضعیف موقعیت شاهزاده عربستان بی كار نمی نشینند، چرا كه اردوغانی كه خود رهبری یك حزب اسلام گرا را در كشورش به عهده گرفته است و امروز اعلام می كند نوار قتل قاشقچی را در اختیار دارد و منتشر می كند، خود را رقیبی برای شاهزاده سعودی در جهان اسلام می داند، شاهزاده ای كه خود را متولی مكه و مدینه ای مش شناید كه مورد احترام همه مسلمانان جهان هستند، بنابراین اردوغان سعی می كنند اعتبار شاهزاده سعودی را برای تولیت حرمین شریفین به چالش بكشد.
ایندیك اضافه كرد: اردوغان در عین حال اقداماتی را نیز برای خوش آیند ترامپ انجام داده است از جمله كشیش آمریكایی را چند روز قبل از زندان آزاد كرده است و در مقابل ترامپ نیز دستور آزادی تاجر معروف ترك از زندان را صادر كرده است.
بنابراین رهبر تركیه تلاش می كند از اشتباهی كه رهبران سعودی مرتكب شده اند به نحو احسن بهره برداری كند.
این دیپلمات كهنه كار آمریكایی معتقد است كه در نهایت موضوع قاشقچی موجب قطع مناسبات راهبردی آمریكا با عربستان سعودی و به نفع ایران كه دشمن بزرگ و مشترك هر دوی آنهاست، می شود.
آساق**1378**1663**