تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

مسكو - ایرنا -رئیس جمهوری روسیه دستور وضع تدابیر اقتصادی ویژه (تحریم های اقتصادی) علیه اوكراین را صادر كرد.

به گزارش ایرنا، این دستور با عنوان «تدابیر ویژه اقتصادی در رابطه با اقدامات غیردوستانه كی یف در مورد روس ها» روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی كاخ كرملین منتشر شد.
در این دستور خاطرنشان شده است كه در پاسخ به اقدامات مغایر با قوانین بین المللی دولت اوكراین علیه اتباع روسیه، مقام ها و شخصیت های حقوقی این كشور وضع شده است.
مطابق دستور پوتین، دولت روسیه موظف شده است تدابیری را برای تحریم اوكراین وضع كرده و فهرست افرادی كه مشمول این تحریم ها می شوند را تنظیم كند.
در دستور پوتین گفته شده است كه روسیه تدابیر ویژه اقتصادی در مورد اوكراین را زمانی لغو می كند كه اقدامات این كشور علیه روسها و شركت های روسی متوقف شود.
گفتنی است، اختلافات روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوكراین و شبه جزیره كریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مركزی در كی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در كریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره كریمه را فراهم كرد و مردم این منطقه كه اكثر آنان را روس زبانان متمایل به مسكو تشكیل می دادند رای به استقلال از اوكراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند كه با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا كرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریكا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شركت هایی كه در كریمه فعالیت می كنند وضع كرده اند تا شاید روسیه از كریمه عقب بكشد.
با این وجود چند روز پیش، وزیر دفاع آمریكا حادثه خونبار در كالجی در كریمه را كه منجر به كشته شدن 20 دانشجو شد را به همتای روس خود تسلیت گفته است.
اروپام*391*1346 **