تهران- ایرنا- رییس مركز نوغانداری كشور گفت: ایران با تولید 120 تن ابریشم در سال رتبه هشتم جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت جهاد كشاورزی، «عدیل سروی» در آیین امضای تفاهمنامه همكاری میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی و معاونت اشتغال و خودكفایی كمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: 90 درصد ابریشم جهان در كشورهای آسیایی تولید می شود و چین با تولید 142 هزار تن در رتبه نخست و هند با تولید 32 هزار تن در رتبه دوم جهان قرار دارد.
سروی ادامه داد: با پرورش كرم ابریشم مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی، پزشكی، نظامی و الكترونیك تولید می شود و بخشی از زنان روستایی و كودكان یك درآمد نسبی به دست می آورند.
به گفته وی، نوغانداری در 22 استان كشور رواج دارد اما 96 درصد پرورش كرم ابریشم در هفت استان كشور متمركز است كه استان گیلان با 40 درصد و خراسان رضوی با 30 درصد به ترتیب رتبه های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص می دهد.

** تامین 400 هزار اصله نهال توت برای حمایت از نوغانداری
رییس مركز نوغانداری كشور از تامین 400 هزار اصله نهال برای توتستان های كشور در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح كرد: برای حمایت از نوغانداری اقدام هایی مانند توسعه توتستان ها در زمین های شیبدار و مناطق مستعد، بهسازی و نوسازی توتستان ها، تامین منابع مالی و جذب تسهیلات را پیگیری می كنیم.
وی تصویب بیمه نوغانداران، ایجاد صندوق حمایت از نوغانداری و تامین تخم نوغان را از دیگر اقدامات حمایتی برشمرد و گفت: با امضای تفاهمنامه میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی و معاونت اشتغال و خودكفایی كمیته امداد امام خمینی (ره) می توان از ظرفیت ها و نیروی انسانی زیر پوشش این نهاد برای افزایش تولید پیله ابریشم و اشتغالزایی استفاده كرد.
سروی ادامه داد: ایجاد تشكل های كشاورزی مردم نهاد و مساعدت در بازاریابی، خرید تضمینی، تشكیل زنجیره های تولید، پرورش كرم ابریشم در مناطق جغرافیایی مساعد با اولویت استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان شمالی، كسب درآمد جانبی برای مددجویان روستایی و شهری با اولویت زنان سرپرست خانوار روستایی از زمینه ها و مفاد همكاری در این تفاهم نامه است.
این تفاهمنامه 11 ماده دارد و برای 2 سال اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، صنعت نوغانداری كشور در دهه های 80 تا 90 دچار افول شده بود اما با تصویب هیات وزیران در سال 1393 مركز توسعه نوغانداری كشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاكمیتی، نظارتی و توسعه ای راه اندازی شد.
این مركز به دنبال اعمال راهكارهای حمایتی برای جلب اعتماد مردم به صنعت نوغانداری كشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان با كمك های یارانه ای تولید شود و با حداقل قیمت در اختیار تولیدكنندگان قرار گیرد.
پارسال قرار بود نزدیك به 900 تن پیله تر ابریشم در كشور تولید شود كه محقق شد.
تولید 978 تن پیله تر ابریشم برای امسال پیش بینی شده است كه افزایش بیش از 55 درصدی درآمد نوغانداران را تا پایان سال در پی دارد. همه پیله های تولید شده در بخش غیردولتی به صورت نقدی و با قیمت بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شده است.
امسال هر كیلوگرم پیله تر ابریشم به طور متوسط بیش از 34 هزار تومان فروخته شد؛ در حالی كه قیمت تضمینی هر كیلوگرم پیله تر ابریشم 18 هزار و 104 تومان بود.
قیمت خرید پیله تر ابریشم در سال های 1392 تا 1396 از 8300 تومان به 18 هزار و 100 تومان افزایش یافت كه رشد 110 درصدی را در 6 سال نشان می دهد.
امسال تعرفه واردات نخ ابریشم برای حمایت از تولید داخلی از 15 به 26 درصد رسید و نزدیك به 26 هزار جعبه تخم نوغان در 22 استان كشور توزیع شد.
اكنون 50 درصد پیله تر ابریشم در استان گیلان تولید می شود.

اقتصام*9186*1961*