دهلي نو-ايرنا- هند از سخنان انتقاد آميز عمران خان نخست وزير پاكستان در خصوص افراد كشته شده در كشمير به شدت انتقاد كرد.

به گزارش ايرنا، به نقل از روزنامه انگليسي زبان 'تايمز او اينديا' در روز سه شنبه، عمران خان نخست وزير پاكستان در حساب توييتري خود در پيامي نوشت: من دور جديد كشتار مردم بيگناه در ' كشمير اشغال شده توسط هند' را به شدت محكوم مي كنم. به نظر مي رسد زمان آن رسيده است كه هند اين نكته را دريابد كه بايد مساله كشمير را از طريق مذاكره و در غالب قطعنامه هاي سازمان ملل و خواسته هاي مردم حل كند.
راويش كومار سخنگوي وزارت امور خارجه هند در پاسخ اين اظهارات عمران خان گفت: پاكستان به جاي دخالت در امور داخلي هند بايد به امور داخلي خود بپردازد. پاكستان در موضع فريب آميز خود از مذاكره سخن مي گويد درحالي كه از تروريسم حمايت مي كند.
وي افزود: پاكستان بايد به جاي حمايت از حملات تروريستي عليه هند و ساير كشور هاي همسايه خود، اقدام معتبر عليه تمام حاميان تروريسم و زيرساخت هاي تروريستي در خاك خود انجام دهد. مبارزه پاكستان با تروريسم به نفع تمام مردم منطقه خواهد بود.
اين درحالي است كه وزارت خارجه پاكستان نيز اين سخنان عمران خان را تاييد كرده است.
اين دومين بار است كه هند در حملات خود عليه پاكستان به طور مستقيم به نخست وزير اين كشور اشاره مي كند. پس از آنكه در ماه شهريور مذاكرات وزراي امور خارجه هند و پاكستان در نيويورك از سوي دهلي نو لغو شد، هند يك بيانيه انتقاد آميز عليه عمران خان منتشر كرد.
در درگيري هاي روز يكشنبه ميان شبه نظاميان و نيروهاي امنيتي كشمير در منطقه كولگم كشمير 7 غير نظامي كشته شدند.
اين درگيري هاي خشونت آميز اعتراض هاي گسترده اي را در كشمير به دنبال داشت به گونه اي كه رهبران جدايي طلب كشميري خواهان اعتصاب سراسري مردم كشمير شدند. دانشجويان دانشگاه هاي كشمير نيز در اعتراض به اين درگيري ها روز گذشته در خيابان ها راهپيمايي كردند.
ميروائز عمر فاروق يك رهبر جدايي طلب كشميري ضمن حمايت از سخنان نخست وزير پاكستان گفت: مردم كشمير از سخنان نخست وزير پاكستان حمايت مي كنند، اما براي پايان ظلم و ستم و همچنين موارد نقض حقوق بشر كه مردم كشمير آن را تجربه مي كنند، پاكستان به عنوان بخشي از اين اختلاف ها بايد اقدامات بيشتري انجام دهد.
هند به شدت با طرح مسئله كشمير در سازمان هاي بين المللي و ميانجيگري كشورهاي ديگر در خصوص كشمير مخالف است و بر حل دوجانبه موضوع كشمير با پاكستان اصرار دارد.
دهلي نو تاكنون درخواست ميانجيگري دبيركل سازمان ملل ،آمريكا،چين ،تركيه و بسياري از كشورهاي ديگر در خصوص كشمير را رد كرده است.
بخشي از كشمير درخاك هند و بخشي ديگر درخاك پاكستان قراردارد. هر دو كشور ادعاي مالكيت بر تمام كشمير را دارند و همين موضوع يكي ازعلل اصلي مناقشه ديرينه ميان دهلي نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947ميلادي تاكنون است.
منبع و لينك خبر:
https://timesofindia.indiatimes.com/india/india-hits-back-at-pakistan-for-critcising-jk-deaths/articleshow/66321627.cms
آساق**267**1424