تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

شیراز-ایرنا- سالیان درازی است كه دیگر سینماهای قدیمی در فرهنگ و رفتار شیرازی ها تاثیرگذار نیست همانگونه كه دیگر فریادهای بشتابید،بشتابید برای فلان فیلم و دادزدن های پیرمرد دوپیازه فروش كنار سینما خورشید شنیده نمی شود.

دیگر اثری از كسانی كه گذر سینما مترو را پاتوق ملاقات‌ها و پیاده روی شبانه خود كرده بودند و همچنین صندلی شماره 18 سینما حافظ كه قرق «كامبیز الله یاری » از مشتریان پر و پا قرص سینما بود، نیست.
سینماهای قدیمی شیراز با میانگین سنی بیش از نیم قرن و تاثیرگذاری عمیق در فرهنگ و رفتار اهالی شیراز، یكی پس از دیگری تعطیل، تخریب و به مجتمع های تجاری و پاركینگ تبدیل شدند.
دهه 50 را می توان عصر شكوفایی هنر هفتم در شیراز نام نهاد چون در این زمان حدود 13 سالن سینما در این شهر وجود داشته كه محلی برای گذراندن بهترین لحظات مردم بوده و به گفته كسانی كه آن زمان را درك كرده اند كار و كاسبی همه سینماداران نیز سكه بوده است.

در سالهای اخیر و در دوران افول تاثیرگذاری سینماهای قدیمی در شیراز هر از چندگاهی یكبار خبرهایی مبنی بر تخریب و تغییر كاربری این ابنیه فرهنگی شنیده می شود كه دل اهالی این دیار كهن را به درد می آورد و آخرین مورد آن تبدیل سینما حافظ به پاركینگ خودروهاست.

** نخستین ها از بافت قدیم به سمت خیابان زند
نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار استان فارس در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا درباره سینماهای قدیمی شیراز و نقش این بناها بر زندگی اهالی پایتخت فرهنگی ایران، می گوید: اولین سالن تماشاخانه شیراز در سال 1297 در محله گودعربان (گود عربون) واقع در بافت تاریخی شیراز ایجاد شده است.
سیروس رومی معتقد است كه سینما اهمیت بسیار زیادی در ساختار فرهنگی یك جامعه دارد و می تواند در تغییر و تحولات هر جامعه نقشی شگرف و كلیدی ایفا كند.
او اولین سینمایی را كه در شیراز ایجاد و مورد توجه مردم قرار گرفت سینما خورشید نبش خیابان رودكی می داند و می گوید: این مكان در فرهنگ سینمایی و تصویری شیراز نقشی هویتی دارد زیرا تعداد سینماها در آن دوران و در دهه سی هجری شمسی در این شهر كم بود.
رومی ادامه داد: سینما خورشید و سینما مایاك واقع در خیابان انوری كه بعدها به نام تاج تغییر نام یافت در كنار سینما مهتاب در چهارراه مشیر، از اولین سینماهای شیراز بودند.
رومی معتقد است كه ایجاد سینما سعدی خارج از محور زند در سال 1339 یك تقسیم بندی در بین مخاطبان سینماهای شیراز ایجاد كرد؛ تعدادی از مخاطبین سینماهای خیابان زند به سینما سعدی منتقل شدند چون بافت تماشاچیان این سینما بیشتر خانوادگی بود.
این پژوهشگر استان فارسی افزود: این تقسیم بندی به نوع فیلم های نیز كشیده شد و سینماهای خیابان زند رفته رفته به سمت نمایش فیلم هایی اكشن، تاریخی و عامه پسند سوق پیدا كردند.

** سبك فیلم های سینمایی قدیم
او با بیان اینكه فیلم های به نمایش درآمده در سینماهای شیراز در دهه 20 و 30 اغلب خارجی بود گفت: در زمان های مختلف این فیلم ها سبك خاصی را دنبال می كردند كه به دلیل جدید بودن این تكنولوژی بر زندگی مردم نیز بسیار تأثیر می گذاشتند؛ اولین فیلم هایی كه در سینماهای شیراز به نمایش درآمد بیشتر از نوع تخیلی مانند تارزان بود و در دوره های بعد نیز فیلم های تاریخی مانند ال سید، بن هور، سامسون و دلیله و بعد نیز فیلم های اسطوره ای مانند هركول به نمایش درآمد.

** ظهور فیلم های ایرانی
رومی گفت: با ورود تكنولوژی فیلم سازی به داخل كشور چرخه ساخت فیلم سینمایی در ایران شكل گرفت و فیلم های ایرانی به رقابت با حریف پرقدرت خارجی پرداخت و به نظر من از تولیدات هندی نیز متأثر شد.
این پژوهشگر ادامه داد: موسیقی و آواز از عناصر جدانشدنی فیلم های هندی عامه پسند بود كه تاثیر زیادی بر سینمای ایران قبل انقلاب داشت، دوران رونق فیلمسازی قبل انقلاب را می توان در تولیداتی مانند گنج قارون دید كه این فیلم ها با استقبال زیاد شهروندان شیرازی نیز مواجه شد و صف های طولانی را در مقابل سینماهای خیابان زند ایجاد كرد به گونه ای كه حتی در روزهای پایانی هفته در بسیاری موارد بلیت سینما در ساعات اولیه صبح بطور كامل فروش می رفت.
این روزنامه نگار باسابقه شیرازی اظهار داشت: با ساخت سینما پارامونت در مركز شهر شیراز و به فاصله نسبتا كمی از سینما سعدی، وضعیت جدیدی در گسترش هنر هفتم در این شهر رخ داد و سینما به غرب شیراز نیز كشیده شد.

** شكست یكه تازی سینما سعدی
او ادامه داد: با ایجاد سینمای به روز پارامونت در دهه 40 ،این سینما نیز اقدام به پخش فیلم های خانوادگی خوش ساخت كرد و خیلی زود توانست به رقیب جدی سینما سعدی تبدیل شود در صورتی كه سینما سعدی مدت های طولانی در فروش و استقبال بی رقیب بود.
رومی اضافه كرد: بعد از سینما پارامونت، سینمایی دیگر بازهم به فاصله نسبتا كمی از این سینما، به اسم كاپری در شیراز ایجاد شد كه این دو سالن در كنار سینما سعدی، سه ضلع اصلی مثلث سینماهای مدرن شیراز را تشكیل می دادند كه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته بودند.

**آریانا مدرن تر از همه سینماهای شیراز
وی بزرگترین موقعیت سینمایی شیراز قبل از انقلاب را احداث سینما آریانا در سال 1348 در خیبان زند دانست و گفت: این سالن در آن دوران بسیار پیشرفته و از پرده ای بسیار عریض و صدای با كیفیت بهره می برد كه فیلم های خوش ساخت نیز به نمایش می گذاشت و حتی یكی از سینماهایی بود كه فیلم های مناسبتی توصیه شده در آن به نمایش گذاشته می شد.
وی با اشاره به اینكه سازنده سینما آریانا این سینما را بسیار مدرن تجهیز كرده بود،ادامه داد: بعضی سینماهای قبل از انقلاب در شیراز مانند مایاك سالن زمستانه و تابستانه داشتند كه اكنون سینما مایاك تخریب و به ساختمان و مجتمع تجاری تبدیل شده است.

**جادوی سینما مترو
رومی احداث سینما مترو در سال 1344 در خیابان زند شیراز را سرآغاز فصلی تازه در هنر هفتم و تأثیرگذاری آن بر مراودات مردم و خصوصا نخبگان این شهر عنوان كرد و گفت: با ایجاد سینما مترو حتی خوراكی های مورد استفاده تماشاچیان تغییر و از نون و دوپیازه آلو( نان و دوپیازه سیب زمینی) به فالوده و كتلت تبدیل شد.

** كتلت موسیو و فالوده نگرو؛ فروشندگی خانم ها برای نخستین بار
سیروس رومی كه در آستانه هفتاد و ششمین سال زندگی است ادامه داد: فروشنده ای در مجاورت سینما مترو به نام موسیو بود كه مغازه ای كوچكی داشت و ساندویچ كتلت می فروخت و به گفته بسیاری از هم دوره ای های من، هنوز خوشمزه تر از كتلت موسیو نخورده اند.
رومی با اشاره به اینكه سینما مترو و پاساژی كه این سینما در آن احداث شد دیدگاه مردم شیراز را تغییر داد و تاثیرات شگرفی در ارتباطات آن دوره ایجاد كرد، افزود:فالوده بندی به نام نگرو در این محل ایجاد شد كه برای اولین بار فالوده های رنگی می فروخت و چند مغازه پوشاك زنانه نیز در این پاساژ وجود داشت كه چند فروشنده خانم در این مغازه ها مشغول به كار شدند كه به نظر من قبل از این، اشتغال زنان در اینگونه مشاغل در شیراز سابقه نداشت.
نویسنده شش جلد كتاب تاریخ مطبوعات فارس اظهار داشت: در مجموع سینما مترو و محدوده مجاور این مكان به محلی مدرن و رفته رفته به پاتوق روشنفكران در نیمه دوم دهه 40 تبدیل شد.
وی با بیان این مسأله كه فردی به نام نوشاد در پیاده رو مقابل سینما مترو دكه داشت و اقدام به فروش روزنامه و كتاب می كرد گفت: این محل با گذر از ساعات میانه روز كم كم شلوغ و به پاتوق روشنفكران،هنرمندان، نویسندگان، شاعران و ورزشكاران شیرازی تبدیل می شد.
رومی با اشاره به اینكه فاصله بین سینماهای خیابان زند محل پیاده روی اغلب شیرازی ها و قشر روشنفكر بود ،ادامه داد: گذر پیاده روی با مركزیت سینما مترو و با طی كردن چهارراه زند، سینما مهتاب و مسیر برگشت تا سینما مایاك در خیابان انوری ایجاد شده بود و در مجموع سینما مترو و محدوده ای كه به واسطه آن ایجاد شد نقشی هویتی در تاریخ شیراز دارد.

** سینما مهتاب و ماجراهایش
این روزنامه نگار با سابقه در ادامه گفت و گوی خود سینما مهتاب را یكی از سینماهای قدیمی شیراز دانست كه خصوصیت منحصر به فرد داشته و مورد توجه قشر عامه قبل انقلاب در این شهر بودهاست.
رومی اظهار داشت: در این سینما گاه دو الی سه فیلم با یك بلیت نمایش داده می شد و جو سینما مهتاب بسیار آزاد و در نوع خود منحصر به فرد بود.
او اضافه كرد: صندلی های این سینما فلزی بود و حتی بعضی با دوچرخه به داخل سالن سینما می آمدند و هركولس خود را در گوشه ای از سالن زنجیر می كردند تا در تاریكی و موقع تماشای فیلم به سرقت نرود.
رومی گفت: در برخی موارد اگر دوست آپاراتچی وسط فیلم وارد سالن سینما مهتاب می شد، به خاطر او دوباره فیلم از ابتدا به نمایش گذاشته می شد.
این فرهنگی پژوهشگر گفت: بار فروش هایی كه میوه از قصردشت برای فروش به مركز شهر می آوردند نیز از مشتری های سینما مهتاب بودند بگونه ای كه بعد از فروش میوه های خود به این محل می آمدند و افسار الاغ های خود را جلو سینما مهتاب می بستند و برای دیدن فیلم وارد سالن می شدند و خلاصه این سینما نیز دنیای خاص خود را داشت.

**نقش سینماهای زند بر ارتقای كیفیت زندگی
پژوهشگر و نویسنده استان فارسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود فروش سینماهای خیابان زند را اغلب تابع قهرمان پروری دانست و افزود: بسیاری افراد جامعه هویت تثبیت شده فرهنگی ندارند و اغلب دنبال الگو می گردند كه با نگاه به روند سینماها و فیلم های قدیم شیراز و قبل انقلاب می بینیم كه این روند تكامل افراد بسیاری را كلید زد و آنها را از طبقات پایین جامعه به سطح قابل قبولی ارتقا داد.

**تنقلات سینمایی شیراز قدیم
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تنقلات مورد استفاده در سینماهای قدیم شیراز قبل از انقلاب اسلامی گفت: به یاد دارم كه در آن دوران و همزمان با پخش فیلم، فردی فریاد زنان وارد سالن تاریك سینما می شد كه این كلمه را مدام تكرار می كرد ،نون كماچ،نون كماچ؛.نون كماچ نوعی نان گرد و نیمه شیرین بود.
رومی گفت: بیرون سینماهای خیابان زند اغلب آجیل فروشی وجود داشت و نوشابه سینالكو نیز در مقابل سینماها فروخته می شد.
وی سنتی و خوشمزه ترین خوراكی آن روزهای شیراز را كه در مجاور سینماها به فروش می رسید نون آلو یا دوپیازه آلو(دوپیازه سیب زمینی) عنوان كرد و گفت: فردی در مقابل سینما خورشید كه اكنون به پرسیا تغییر نام داده، دوپیازه آلو را وسط نان تافتون پیچیده بود و می فروخت و داد می زد، آلووه،آلو ...

** انقلاب و سینماهای شیراز
حدود 13 سینما در شیراز تا قبل از انقلاب اسلامی مشغول فعالیت بودند،بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عده ای سینماهای شیراز را به عنوان مراكز برخی بی اخلاقی ها معرفی كردند و دوران ركود سینما آغاز شد.
رومی معتقد است: سینما قبل از انقلاب اگر چه دارای مواردی ناهنجار بود اما درعین حال سینماهای خوبی در شیراز بودند كه از عناصر تجدد در آن دوران محسوب می شدند.
سینما آریانا و كاپری شیراز در جریان انقلاب به آتش كشیده شدند و بقیه سالن های سینما نیز تعطیل شد.
پژوهشگر شیرازی می گوید: از مهر تا بهمن 57 ركودی در سینماهای شیراز ایجاد شد.

** واگذاری سینماها به حوزه هنری
این پژوهشگر تاریخ فارس در ادامه صحبت‌های خود وضعیت سینماهای این استان و شهر شیراز بعد از انقلاب اسلامی را اینگونه تشریح كرد: بعد از انقلاب اغلب سینماها به كمیته امداد و حوزه هنری واگذار شد كه این كار از اساس اشتباه بود و باید به بخش خصوصی داده می شد كه اینگونه نبود و به همین علت روز به روز از تعداد سینماهای شیراز كه روزی به 13 سینما می رسید كاسته شد تا اینكه در اوایل دهه نود تنها به تعداد انگشتان یك دست سینما در شیراز وجود داشت كه همگی نیز فرسوده بودند.

** ركود نیم قرنی سینما در شیراز
او با اشاره به اینكه آخرین سینمای شیراز قبل از انقلاب در سال 47 ساخته شد، گفت: ركود سینماهای شیراز تا اوایل سال 94 ادامه داشت تا زمانی كه كوروش كمالی سروستانی مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی استان فارس شد و تجهیزات احداث سالن سینما را خریداری كرد و اولین سالن سینمای بعد از انقلاب در شیراز با نام فرهنگ در سال 94 در مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس احداث شد.
رومی بیان كرد: سینما فرهنگ مورد استقبال مردم و شهروندان شیرازی قرار گرفت و بعد از آن اولین مجتمع سینمایی شیراز به نام گلستان در مردادماه 95 در كنار پل معالی آباد به بهره برداری رسید كه این پردیس سینمایی از سه سالن با ظرفیت 40,50 و 250 نفرع تشكیل شده كه به دلیل نمایش فیلم های موضوعی و خوش ساخت توانسته مورد استقبال مردم قرار گیرد.

**احداث 12 سالن سینمایی ظرف دو سال
روزنامه نگار و نویسنده شیرازی ادامه داد: بهره برداری از مجموعه فرهنگی سینمایی شهر آفتاب شامل هشت سالن سینمایی مدرن با ظرفیت متوسط در آذرماه 96 و در مجتمع خلیج فارس(ابتدای جاده شهر صدرا) توانست بعد از نزدیك به پنج دهه كمبود سینما در پایتخت فرهنگی ایران را تا حدودی جبران كند.

** فاتحه سینماهای قدیمی شیراز با فرو ریختن سقف پرسیا خوانده شد
وی با اشاره به این نكته كه بعد از انقلاب اسلامی شكوفایی سینما در شیراز تنها مختص سه سال گذشته است،افزود: زمانی كه سقف سینما پرسیا شیراز در 18 اردیبهشت 93 فروریخت فاتحه سینما های خیابان زند نیز خوانده شد.
رومی بیان كرد: سینماهای خیابان زند دیگر نقش واقعی نمایش دهنده هنر هفتم را بازی نمی كنند چون با معیار فرهنگی كنونی تطبیق ندارند.
وی با تاكید بر لزوم بازنگری در طراحی و بهسازی سینماهای قدیمی شیراز و تطبیق این محل ها با ذائقه سینمایی دوران كنونی، گفت: اگر تنها دو سینمای قدیمی شیراز به مجموعه سینمایی و سالن های كوچكتر مطابق با سلایق مختلف مخاطبین تبدیل شود در حال حاضر برای شیراز كفایت می كند.

**بهسازی پیشكش، تغییر كاربری ندهید
رومی گفت:باید تصمیمی اصولی برای سینماهای قدیمی شیراز كه هنوز خرابه ای از آنها وجود دارد گرفته شود و اگر قرار نیست بازسازی شوند حداقل كاربری فرهنگی آن به هیچ وجه تغییر نكند و به محیط فرهنگی دیگری تبدیل شوند.
وی افزود: ساختمان ها در تغییرات رفتاری جامعه تأثیرگذار است و كمبود موزه هنرهای معاصر و بسیاری فضاهای فرهنگی دیگر در كلان شهر شیراز احساس می شود كه می توان تعدادی از سینماهای قدیمی شیراز را به اینگونه فضاهای فرهنگی تبدیل كرد.

** قصه تخریب سینما حافظ و خروج سینمادار از فارس
مهدی مباشرت، بهره بردار سینما حافظ شیراز كه 15سال مدیریت این سینما را تا زمانی كه تخریب شد در دست داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد: حدود 15 سال مدیریت سینما حافظ در اختیار من و وضعیت درآمدی آن نیز نسبتا مناسب بود.
مباشرت با بیان این مطلب كه شغل خانوادگی وی سینما داری بوده افزود: نسبت به این شغل وابستگی روحی و عرق دارم و به همین دلیل بعد از تخریب سینما حافظ به بوشهر رفتم و این كار را در این شهر ادامه دادم.
وی نیز معتقد است كه سینماهای باقی مانده در محور زند حداكثر ظرف چندسال آینده تعطیل خواهند شد.
این سینمادار ادامه داد: در زمان حاضر ذائقه سینمایی مردم تغییر كرده و مجموعه های سینمایی و سالن های تخصصی و كوچك مورد استقبال قرار می گیرد؛ دیگر نمی توان با هر سانس هزار نفر را به سالن سینما كشاند هرچند كه در برخی موارد فیلم هایی می توانند پای مردم را به سالن های سینما باز كنند اما تكرار این وضعیت شاید سالی یكبار باشد و همیشگی نیست.
او كه بیش از دو دهه تجربه سینماداری دارد،می گوید: در شهرهای جنوبی كشور از جمله شیراز،مسئولان توجه زیادی به مسایل فرهنگی و خصوصا توسعه سینما نمی كنند.
مباشرت اضافه كرد: اكنون شهرداری اصفهان مبلغ شش میلیارد تومان بودجه به بهسازی سینماهای قدیمی این شهر و تبدیل آنها پردیس سینمایی اختصاص داده و همین مقدار اعتبار را نیز حوزه هنری به این كار تخصیص داده است.
وی اظهار داشت: من تجربه سینماداری در چند استان را بطور همزمان دارم و اكنون در كلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد و حتی سنندج همه دستگاه ها پای كار آمده اند و سالن های قدیمی را به مجموعه های سینمایی جدید تبدیل می كنند.
او روزی را كه مجوز تخریب سینما حافظ در پی بازدید نمایندگان ادارات مربوط صادر شد را به یاد می آورد و می گوید: در آن روز نماینده های اداراتی مانند شهرداری‌، آتش نشانی ،كمیسیون ماده صد شهرداری وارشاد اسلامی در محل سینما حافظ حضور پیدا كردند و مجوز تخریب این سینما در ماه های پایانی سال 92 صادر شد.

**صندلی شماره 18
كامبیز الله یاری شهروند 66 ساله شیرازی است كه خاطرات بسیاری از سینما حافظ كه در سالهای اخیر تخریب و اكنون به پاركینگ تبدیل شده دارد.
او به خبرنگار ایرنا می گوید: دلم پر می كشد برای دیدن دوباره برخی فیلم های قدیمی در سینما حافظ.
او ادامه می دهد: بعضی از فیلم های قدیمی ایرانی و خارجی كه در سینما حافظ از وودی آلن،جیمزدین، دنیرو اكران می شد را بارها و بارها می دیدم .
شغل كنونی كامبیز در حال حاضر دلالی دلار در حوالی چهارراه زند مجاور سینما حافظ است و به قول خودش كامبیز دلاری صدایش می زنند، او با یادآوری خاطراتش از سینما حافظ سری به نشانه تاسف تكان می دهد و می گوید: به دیدن فیلم در سینما حافظ و نشستن روی صندلی شماره 18 این سینما عادت داشتم و رفته رفته این صندلی قرق من شده بود به گونه ای كه مامور سینما هم این موضوع را فهمیده بود و صندلی 18 را برایم نگه می داشت.
این شهروند شیرازی ادامه داد: در آن دوران اصلا تصور نمی كردم كه سینماهای خیابان زند كه در دوره ای یكه تازی می كردند یكی پس از دیگری تخریب و به پاساژ و مغازه تبدیل شوند و اصلا به ذهنم نمی آمد اكنون به جای صندلی شماره 18 خودرویی پارك شده باشد.
او كه الگوی خود را یكی از بازیگران ایرانی فیلم های قدیمی می داند، افزود: در بعضی روزهای آخر هفته و عصرها صف های نسبتا طولانی در مقابل سینما حافظ برای خرید بلیت ایجاد می شد.

** ادغام
مدیر كل حوزه هنری فارس پیش تر در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: واقعیت امر این است كه سینماهای خیابان زند عمر خودشان را كرده‌اند و هریك نزدیك به نیم ‌قرن یا بیش از این زمان قدمت دارند و سینماهایی نیستند كه بتوان با اطمینان گفت حتی دو سال دیگر می‌توانند به كارشان ادامه دهند.
محمد كرم اللهی گفت:بازسازی و تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است و اقداماتی در حال انجام است تا این سینما‌ها ساماندهی شوند كه سینما پیام و پرسیا یك ملك به‌ شمار می‌رود و سینما ایران و فلسطین نیز به هم راه دارد و طی طرح ساماندهی، این چهار سینما دو‌به ‌دو یكپارچه و ادغام خواهند شد.
وی با بیان اینكه استاندار فارس در این زمینه بسیار پیگیر است، اضافه كرد: جلساتی با حضور مسئولان كشوری و استانی برگزار شده است و دستور بررسی املاك سینمایی حوزه هنری مطرح شده است همچنین در حوزه شهرداری نیز مشغول رایزنی هستیم و درباره ادغام سینما پرسیا و پیام نیز طرح مطالعاتی ارائه شده و در مرحله ارزیابی فنی است و به زودی وارد مرحله عملیاتی‌ شدن و اجرا می‌شود.
وی بیان كرد: حوزه هنری دیگر تك‌ سینما نخواهد ساخت زیرا هیچ ‌گونه توجیه اقتصادی و فرهنگی ندارد كه در مركز شهر سینمایی را در اختیار داشته باشیم و فقط یك فیلم پخش كند درحالی كه تبدیل سینماها به پردیس‌های سینمایی كه مجموعه‌های فرهنگی‌ هنری محسوب می‌شوند، فضایی را برای اجماع اغلب هنرها فراهم می‌آورد.
مدیركل حوزه هنری همچنین وعده ساخت پردیس سینمایی سعدی را داد و گفت: سینما سعدی شناسنامه سینمای جنوب كشور و در زمره سینماهای شناسنامه ‌دار و اصیل ایران است و تبدیل آن به پردیس سینمایی سعدی در دستور كار است همچنین یكی از پردیس‌های خیابان زند نیز با عنوان پردیس حافظ ساخته خواهد شد.
كرم ‌اللهی با بیان اینكه در ساخت پردیس‌های سینمایی 25 درصد به تعداد صندلی‌ها افزوده می‌شود، بیان داشت: برای هر پردیس سینمایی پنج تا هشت سالن درنظر گرفته شده است و از تعداد صندلی‌ها كاسته نخواهد شد.

** شهرداری، شورای شهر و انتظارهای محقق نشده
كمی آن سوتر از سینماهای خیابان زند، شهرداری شیراز همسایه این بناهای درحال فراموشی است.
رهگذری كه شاید همین سینماها تا چند وقت دیگر برایش خاطره شوند می گفت: از مدیریت شهری و شورای شهر شیراز كه داعیه شهر انسان محور و بازآفرینی اماكن تاریخی این شهر را دارند انتظار می رود در زمینه ساماندهی سینماهای قدیمی شیراز و بهسازی این اماكن و یا تبدیل آنها به محیط فرهنگی دیگر اقدامی مفید انجام دهند و از تغییر كاربری این اماكن كه بخشی از هویت شیراز را به دوش می كشند جلوگیری كنند.
او افزود: تاكنون جز چند گلایه و اظهار نظر شخصی و جلسه های تكلیفی اعضای شورای شهر شیراز در زمینه جلوگیری از تخریب و عدم تغییر كاربری سینماهای قدیمی شیراز اقدام محسوس دیگری از این نهاد دیده نشده است.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در روزهای گذشته تماس خبرنگار ایرنا را برای پیگیری اقدامات این سازمان برای بهسازی و یا تبدیل سینماهای قدیمی شیراز به محیط فرهنگی مطلوب برای استفاده شهروندان این شهر بی پاسخ گذاشت.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876