تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تشكیل اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای بین سه كشور ایران، هند و افغانستان را برای اجرای موافقتنامه چابهار ضروری دانست و گفت: این مساله زمینه ساز توسعه ترانزیت چند وجهی در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «محمد راستاد» روز سه شنبه در نخستین نشست «شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان»(موافقتنامه چابهار) در هتل پارسیان آزادی تهران افزود: مشاركت و سرمایه گذاری چندجانبه در زیرساخت های ترانزیتی منطقه و حمایت از بخش خصوصی برای توسعه این همكاری ها، از مهمترین پیشنهادهای ایران برای اجرایی شدن بهتر موافقتنامه چابهار در بین سه كشور مهم منطقه است.
راستاد افزود: كاهش نرخ تعرفه های حمل ونقل چند وجهی و یكسان سازی مقررات بیمه ای و بانكی، به رشد ترانزیت و توسعه اقتصادی این سه كشور منطقه كمك خواهد كرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه در مسیر كریدور شمال و تسهیل ترانزیت توسط همه كشورهای منطقه، در رفع موانع و مشكلات زیربنایی حمل و نقل در این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی اظهار داشت: دسترسی ایمن، قوی و آسان به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه كشورهای منطقه و اعطای خدمات حمایتی متقابل، از مهمترین محورهای موفقیت اجرایی شدن موافقتنامه چابهار است.
مدیرعامل سازمان بنادر اظهار داشت: خوشبختانه موافقتنامه چابهار به تأیید مراجع قانونی ایران، هند و افغانستان رسیده است و امروز با برگزاری نخستین نشست معاونان وزیران حمل و نقل، زمینه های اجرایی شدن این موافقتنامه بین سه كشور منطقه فراهم شده است.
راستاد افزود: ایران از موقعیت ممتاز جغرافیایی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور كریدور شمال-جنوب، كریدور شرق-غرب و كریدورهای موجود در جنوب آسیا، زمینه ترانزیت كالا در منطقه بیش از پیش تقویت شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شك بندر چابهار در انتقال كالا از طریق اقیانوس هند به كشورهای آسیای میانه، روسیه، اروپای شرقی و قفقاز كوتاهترین زمان را فراهم می كند و انتظار داریم در سال‌های آینده شاهد رشد و شكوفایی ترانزیت در این منطقه باشیم.
راستاد اظهار داشت: با توجه به اینكه ایران ۵۸۰۰ كیلومتر ساحل در كنار آب های قابل كشتیرانی دارد، كشورهای دیگر می توانند از این ظرفیت مناسب بنادر ایران، برای توسعه تجارت در منطقه به خوبی استفاده كنند.
وی افزود: براساس موافقتنامه چابهار، شورای هماهنگی این موافقت‌نامه امروز با حضور معاونان وزیران حمل و نقل این سه كشور تشكیل شده تا شرایط ایجاد یك كارگروه را فراهم آورند تا این كارگروه بتواند تا در 2 ماه آینده، زمینه‌های اجرایی شدن این موافقتنامه را بین این سه كشور فراهم كند.
راستاد، بندر چابهار را یكی از بنادر استراتژیك ایران در منطقه برشمرد و گفت: تاكنون ۹ كشتی، گندم صادراتی هند به افغانستان، از طریق این بندر به افغانستان ترانزیت شده است.
به گزارش ایرنا، موافقتنامه حمل و نقل دریایی بین ایران و هند افغانستان در سال 1395 با حضور رئیسان جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید؛ مجلس شورای اسلامی این موافقتنامه را در سال ۹۶ مصوب كرد و امسال نیز از سوی دولت برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.
معاون وزیر راه در ادامه به حضور شركت هندی در بندر چابهار اشاره كرد و گفت: شركت هندی از مدتها پیش عملیات نصب تجهیزات مورد نیاز در بندر را كرده است تا تا با امضای قرارداد رسمی به عنوان اپراتور، بتواند كار خود را در این بندر آغاز كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسهیل ترانزیت از هند به افغانستان و آسیای میانه است و ما نیز به دنبال جذب بارهای ترانزیتی بیشتر از طریق بندر چابهار به افغانستان هستیم.

** هزینه ترانزیت كالا میان ایران، هند و افغانستان كاهش می یابد
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: با اجرایی شدن موافقتنامه چابهار، تجار ایرانی، هندی و افغانی با هزینه كمتری كالاهای خود را در مسیر ترانزیتی بین این سه كشور جابه جا می كنند.
«محمدعلی حسن زاده» افزود: موافقت نامه سه جانبه چابهار خوشبختانه به تصویب دولت و مجلس سه كشور ایران، هند افغانستان رسیده است و اردیبهشت ماه امسال، اجرای آن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.
وی اظهار داشت:این نشست موظف به پیگیری امور اجرایی این موافقتنامه است و همزمان نخستین نشست كارشناسی آن نیز در تهران برگزار می شود تا متن موافقت نامه اجرایی آن نهایی شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در 2 ماه آینده كارگروه كارشناسی این موافقتنامه تشكیل جلسه خواهد داد تا با بررسی چالش‌های فرارو، زمینه اجرایی شدن آن را بین سه كشور ایران، هند و افغانستان فراهم كند.
حسن زاده با بیان اینكه همه كشور ها دسترسی به آب و بندر ندارند، اظهارداشت: این در حالی است كه هزینه جابجایی كالا از طریق آب های آزاد كمتر است و با توجه به وجود مرز دریایی از خرمشهر تا چابهار، ایران می تواند به كشورهای همسایه خدمات مناسبی ارائه دهد.
به گزارش ایرنا، با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.
قرار است یك شركت هندی 85 میلیون دلار برای تجهیز و اپراتوری این بندر و 150 میلیون دلار دیگر برای سرمایه گذاری به صورت فاینانس اختصاص دهد تا كالاهای هندی به سهولت از طریق این بندر به افغانستان و كشورهای آسیای میانه و روسیه حمل شود.
طبق قرارداد موقت، مساحت مورد نیاز برای انجام عملیات بندری 10 هكتار و در قرارداد اصلی حدود 70 هكتار تعیین شده است.
اقتصام** 1108**9132 ** 2023