قم - ايرنا - مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس قم گفت: شهرداري قم و كميسيون ماده پنج شوراي عالي شهرسازي و معماري در قالب توافق هاي انجام شده و توسعه بافت مسكوني شهر، سهم فضاهاي آموزشي را در مناطق جديد شهري در نظر نگرفته است.

محسن پورگليان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: طبق تبصره سه ماده 101 قانون شهرداري ها، شهرداري 25 درصد از اراضي مورد توافق را براي تامين سرانه فضاهاي عمومي و خدماتي كه مهم ترين آن فضاهاي آموزشي است تملك مي كند كه بايد در راستاي تامين خدمات مورد نياز محله هاي جديد شهر در اختيار دستگاه هاي مربوطه قرا دهد تا نسبت به احداث فضاهاي آموزشي و خدماتي مورد نياز اقدام شود.
وي ادامه داد: طي 10 سال گذشته با وجود تغيير و الحاق زمين هاي با كاربري مختلف به زمين هاي مسكوني و توافق هاي متعدد شهرداري براي تغيير كاربري در حاشيه شهر، زميني با كاربري آموزشي در اين مناطق جديد الحاقي، براي ساخت مدرسه و فضاي آموزشي مورد نياز به آموزش و پرورش واگذار نشده است.
وي اضافه كرد: مناطق جديد مسكوني از جمله غرب بلوار غدير(روبروي بوستان علوي)، بلوار 15 خرداد، ابتداي بلوار شهيد كريمي، خيابان انسجام و بلوار جمهوري كه همه از مناطق جديد مسكوني الحاق شده به شهر مي باشد و به طور عمده تراكم بالايي به لحاظ ساختماني و جمعيتي دارد كه بدون واگذاري زمين براي احداث مدارس مورد نياز، مورد توافق قرار گرفته و پروانه ساختماني براي آن ها صادر شده است.
پورگليان تصريح كرد: در حال حاضر ده ها هزار واحد مسكوني در مناطق مذكور و ساير مناطق جديد شهري ساخته شده يا در حال صدور پروانه و ساخت مي باشد كه از حداقل زمين براي احداث فضاي آموزشي برخوردار نيست.
وي با اشاره به اين كه به طور حتم كمبود فضاهاي آموزشي در سال هاي آينده قابل مديريت نيست، افزود: تنها راه مديريت معضل فضاهاي آموزشي در شهر قم واگذاري زمين هاي تملك شده توسط شهرداري براي احداث فضاهاي آموزشي در مناطق جديد و در نظر گرفتن اعتبارات كافي براي احداث فضاهاي مورد نياز با همكاري خيران است.
در سال تحصيلي جاري حدود 255 هزار دانش آموز در 665 مدرسه و 6 هزار و 783 كلاس درس با حضور 14 هزار معلم مشغول به تحصيل هستند؛ 97 درصد دانش آموزان در شهر قم و سه درصد نيز معادل هفت هزار دانش آموز در بخش هاي تابعه استان تحصيل مي كنند.
سرانه استانداردهاي جديد فضاي آموزشي مسقف براي هر دانش آموز در سطح كشور 8.39 مترمربع است و قم با 4.32 مترمربع جزو استان هايي مي باشد كه از سرانه متوسط پايين تر است و رتبه 27 را در كشور داراست.
براي رسيدن به استاندارد ملي بايد حدود 840 هزار مترمربع، برابر با 391 مدرسه به فضاي آموزشي قم افزوده شود كه براي دستيابي به اين تعداد مدرسه، در قالب برنامه پنج ساله بايد سالانه 2 هزار و 400 ميليارد ريال هزينه شود.
/2085/ 1175