بجنورد- ایرنا- برداشت زعفران در شهرستان فاروج از ابتدای هفته جاری آغاز شده این در حالی است كه برداشت آن پارسال از اواخر نیمه اول مهرماه آغاز شده بود.

كشاورزان علت برداشت دیرهنگام زعفران را تغییرات آب و هوایی برای برداشت این محصول دانستند.
رئیس جهاد كشاورزی فاروج سطح زیر كشت این محصول در شهرستان را، 2 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: 50 هكتار هم غیربارور است.
احمد كنعانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر كشت پارسال شهرستان یكهزار و 950 هكتار بود كه افزایش قیمت پیاز زعفران در افزایش نیافتن سطح زیر كشت نسبت به سال های قبل موثر بوده است.
وی میزان عملكرد این محصول در مزارع شهرستان را، 560 كیلوگرم گل در هر هكتار دانست و گفت: از این مقدار هفت كیلوگرم سرگل برداشت می شود.
كنعانی افزود: پیش بینی برداشت گل از مزارع بارور شهرستان، یكهزار و 92 تن و 13هزار و 650 كیلوگرم سرگل است.
وی تعداد بهره برداران این محصول را در شهرستان، سه هزار و900 نفر عنوان كرد و گفت: از هر 65 تا 80 كیلو گرم گل، یك كیلو گرم سرگل در شهرستان تولید می شود.
كنعانی یادآورشد: امسال به 42 متقاضی سرپرست خانواز 300 میلیون ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه روستایی برای كشت زعفران تسهیلات پرداخت شده است.
وی تعداد واحدهای فرآوری فعال این محصول در شهرستان را، 3 واحد عنوان كرد و گفت: 2 واحد دیگر هم مجوز راه اندازی دریافت كرده و در مرحله تامین تسهیلات و ساخت هستند.
9.4 درصد كل ارزش اقتصادی حوزه كشاورزی و 21.5 درصد تولیدات كشاورزی استان مربوط به فاروج است؛این درحالیست كه این شهرستان 18.9 درصد از سطح كشت باغ ها و زمین های زراعی استان را به خود اختصاص داده است.
7187/ 6042