آنكارا- ايرنا- همايش بزرگداشت استاد محمدحسين شهريار شاعر نامدار ايراني با حضور استاداني از دانشگاه هاي اروميه، فردوسي مشهد و كريك قلعه تركيه و جمع كثيري از علاقه مندان فرهنگ و ادب، در شهر آنكارا برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، اين همايش با همكاري انجمن نويسندگان تركيه و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركيه و تحت عنون 'شهريار، شاعر فرهنگ مشترك ما' و به مناسبت سي امين سالگرد درگذشت استاد شهريار برگزار شد.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركيه در اين همايش كه با شركت دوستداران شعر و ادب تركي و فارسي برگزار شد، گفت: ايران و تركيه داراي اشتراكات گوناگون فرهنگي هستند و در اين راستا مي توان گفت كه زبان و ادبيات دو كشور بيش از هر چيزي داراي ويژگي هاي مشترك بوده و از يكديگر تاثير پذيرفته اند.
محمود صدقي زاده افزود: امروز بسياري از آثار فرهنگي نويسندگان و شاعران تركيه در ايران ترجمه و چاپ شده و علاقه مندان زيادي را در ايران به خود جذب مي كند و همچنين به طور متقابل آثار و اشعار اديبان و بزرگان فرهنگ ايراني از جمله سعدي، فردوسي، حافظ و مولانا نيز در كشور تركيه ترجمه شده و طرفداران بسياري دارد.
وي بيان كرد: زبان، شعر و ادبيات داراي لطافت هاي خوشايند براي جلاي روح انساني بوده و مي تواند زبان مشترك فرهنگ ها شود و اين نقش را در فرهنگ دو كشور ايران و تركيه به خوبي ايفا كرده است.
صدقي زاده با تشريح اشعار و شخصيت استاد شهريار پرداخت و تاكيد كرد كه طعم اشعار استاد شهريار به مانند عسل شيرين است.
رايزن فرهنگي ايران در تركيه همچنين اظهار كرد: زبان فارسي ريشه تاريخي در زبان و ادبيات تركيه دارد به طوري كه در دوران عثماني زبان فارسي زبان اداري خلفاي عثماني بوده است.
وي گفت: آثار فردوسي، سعدي، مولانا و ديگر شاعران و نويسندگان ايراني در تركيه در شمارگان بالا منتشر شده است.
وي نقش موضوعات فرهنگي در نزديكي و تحكيم روابط دو كشور ايران و تركيه را بسيار مهم و حياتي دانست و تاكيد كرد: روابط فرهنگي پايه و مقدمه توسعه و تعميق روابط سياسي و اقتصادي ميان دو كشور است.
دكتر بهمن نزهت استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه اروميه نيز در اين همايش به تشريح اشعار و افكار استاد شهريار پرداخت و گفت: شهريار از جمله شعراي برجسته معاصر است كه شعر را محملي براي بيان تفكرات شاعرانه اعم از جهان بيني عرفاني و مواعظ اخلاقي قرار داد به طوري كه ديوان اشعاري اين شاعر بزرگ معاصر سرشار از مضامين لطيف عرفان اسلامي است.
وي بيان كرد: شهريار بسياري از درونمايه هاي عرفاني شعر خود را از شاعران عارف مسلك پيش از خود گرفته و آنها را با استادي كامل در اشعار خود آنچنان پرورانده كه هيچ نشاني از تقليد ديده نمي شود.
نزهت افزود: شهريار در انواع گونه هاي شعر فارشي مانند غزل، قصيده، قطعه، مثنوي، رباعي و شعر نيمايي، آثاري را سروده و از ويژگي هاي مهم اشعار وي مي توان به استفاده از اصطلاحات عاميانه براي بيان مفاهيم عرفاني اشاره كرد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: شهريار اگر چه بيشتر گونه ها و قالب هاي شعري را آزموده اما شهرت وي بيشتر در قالب غزل است و بي ترديد او از غزلسرايان مشهور معاصر ادب فارسي محسوب مي شود.
دكتر سيدعباس ناجي استاد دانشگاه فردوسي مشهد نيز از ديگر ميهمانان حاضر در اين مراسم بود كه به تشريح آثار استاد شهريار پرداخت و اين شاعر معاصر را شخصيتي عاشق پيشه توصيف كرد.
وي بيان كرد: هنر استاد شهريار تلفيق دو قالب شعري متضاد غزل و قصيده بود كه پيش از وي كسي چنين اشعاري نسروده بود و به همين دليل مي توان از مكتب شهريار سخن گفت.
اين استاد دانشگاه، سرودن عاشقانه در قالب قصيده را از سوي شهريار بسيار ناب و اصيل دانست و گفت: قصيده ها قالبي حماسي و سلحشوري دارند اما استاد شهريار، عشق را با قصيده ها تلفيق و مكتب جديدي را ايجاد كرد.
وي تاكيد كرد: اشعار شهريار از درون اين شاعر بزرگ مي جوشيد و به همين علت آنهايي كه به خويشتن رسيده باشند، سروده هاي شهريار را درك مي كنند.
پرفسور 'عدنان كارا اسماعيل اوغلو' استاد دانشگاه كريك قلعه تركيه و رييس انجمن پژوهشي اشعار مولانا در آنكارا نيز به تشريح سروده ها و افكار شهريار پرداخت و اظهار كرد: شهريار در شعرهايش از اشعار مولانا، حافظ و سعدي بهره مند شده و افكار عرفاني خود را با تركيب عشق سروده است.
وي كاربرد استعاره ها و تشبيهات عرفاني را از ويژگي هاي بارز اشعار شهريار دانست و افزود: سروده هاي اين شاعر برجسته، بيانگر انديشه هاي اخلاقي و عرفاني وي است.
سيدمحمد حسين بهجت متخلص به شهريار، يكي از سرايندگان نامدار شعر در ادبيات كلاسيك تركي و فارسي به شمار مي رود.
كليات اشعار شهريار بيش از 15 هزار بيت غزل، قصيده، مثنوي و قطعه دارد و از اشعار برجسته وي مي توان از حيدربابايه سلام، سهنديه، علي اي هماي رحمت، علي و شب، دو مرغ بهشتي و افسانه شب نام برد.
اين شاعر بزرگ معاصر ايران، در تاريخ 27 شهريورماه سال 1367 در تهران درگذشت و جنازه وي در مقبره الشعراي تبريز به خاك سپرده شد.
سالروز درگذشت او به عنوان روز شعر و ادب فارسي نامگذاري شده است.
خاورم/1905**1144