بجنورد- ايرنا- رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي گفت: طرح ساختار قامتي زنان 32 روستاي اين استان شمال شرق كشور از امروز پنجشنبه در روستاي قاسم آباد اسفراين آغاز شده است.

محبوبه مرحمتي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: زنان روستاي بام شهرستان اسفراين نيز فردا از نظر ساختار قامتي مورد سنجش قرار مي گيرند.
وي گفت: بر اين اساس در هر روستا تمامي زنان و دختران در سنين مختلف از نظر مشكلات ساختاري سنجش مي شوند.
وي هدف از اجراي اين طرح را افزايش سلامت و تندرستي اين اقشار با ورزش و اصلاح ناهنجاري هاي اسكلتي دانست و افزود: اين طرح در هر شهرستان به تعداد چهار روستا و در مجموع 32 روستا در كل استان كليد مي خورد.
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي اظهار داشت: در اين طرح بانواني كه مشكلات قامتي دارند شناسايي و ورزش مناسب براي رفع مشكلات به آنها داده مي شود تا در آينده منجر به درد و ناراحتي نشوند.
وي گفت: در مرحله اول اين طرح وضعيت اسكلتي و عضلاني بانوان روستايي ارزيابي شده و با ارائه آموزش هاي لازم در اين مورد به حفظ وضعيت استاندارد قامت و اسكلت و عضلات بانوان كمك مي شود.
مرحمتي يادآور شد: سال گذشته اين طرح در 9 روستاي اين استان اجرا شد كه طي آن بيش از يك هزار نفر از زنان و دختران روستايي سنجش ساختار قامتي شدند.
وي گفت: بر اين اساس پيش بيني مي شود در سال جاري نيز اين طرح در بين حدود 3 هزار نفر از زنان روستايي 32 روستاي استان اجرا شود.
وي اظهار داشت: پس از شناسايي زناني كه مشكلات حادي دارند در صورت نياز با هماهنگي دانشگاه علوم پزشكي و استفاده از تجربه پزشكان متخصص مداوا شده و مشكلات ساختاري محدود نيز با حركات ورزشي درمان مي شود.
جعفري با بيان اينكه درصد قابل توجهي از افراد جامعه بويژه دختران به نوعي دچار انحرافات در قامت خود هستند افزود: افتادگي شانه، گودي كمر و بسياري از مشكلات ساختاري نياز به توجه جدي دارد.
وي اضافه كرد: استفاده از تجهيزات غير استاندارد، كم تحركي و سوء تغذيه به مرور زمان انحرافاتي در زواياي مفصلي و استخوان ها ايجاد مي كند و مشكلاتي را براي افراد به وجود مي آورد.
رئيس گروه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي افزود: بخشي از مشكلات ساختار قامتي نيز مربوط به ناهنجاري هاي اسكلتي و مادرزادي است كه اين دسته از افراد تنها با استفاده از پزشكان متخصص و تجهيزات پيشرفته پزشكي درمان مي شوند.
وي افزود: بخش ديگر از مشكلات ساختاري نيز به دليل نشستن نامناسب در پشت صندلي، نداشتن فعاليت جسماني لازم و استفاده از كيف نامناسب با وزن بالا ايجاد مي شود كه اين بخش با استفاده از ورزش و حركات اصلاحي در دوران كودكي قابل درمان است.
خراسان شمالي 863 هزار نفر جمعيت دارد كه از اين ميزان 429 هزار نفر زن هستند.
ط/ 6042