اهواز - اهواز - خريد و فروش دينار عراقي در گذرگاه مرزي چذابه در 2 روز اخير رونق يافته و برخي دست فروشان اطراف اين پايانه مرزي نيز به اين تجارت دامن زده اند.

به گزارش ايرنا رونق خريد و فروش دينار در اطراف پايانه چذابه و حتي داخل اين پايانه به دنبال اختلال به وجود آمده در عرضه دينار به نرخ دولتي به زائران اربعين در مرزهاي خروجي و شهرهاي نجف ، كربلا و كاظمين به وجود آمده است.
بسياري از زائران اربعين كه به اميد دريافت 100هزار دينار عراقي كه قبلا' بهاي آن ازطريق نرم افزار'بله' بانك ملي ايران پرداخت شده است به مرز چذابه مي آيند به ناچار دست به دامن دست فروشان دينار عراقي مي شوند.
رونق خريد وفروش دينار عراقي كه برخي از آن به عنوان 'تجارت سودآور ' نام مي برند به گونه اي است كه اين روزها به تعداد صرافان غيرمجاز و دست فروشان دينار در چذابه افزوده مي شود.
هم اكنون هر يك هزار دينار عراقي در مرز چذابه به بهاي 120هزارريال عرضه مي شود وبهاي خريد دينار حدود 115هزار ريال براي يك هزار ديناراست.
زائران بسياري هستند كه به دليل حل نشدن پرداخت دينار دولتي و نداشتن پول (ريال) نقد قادر به خريد دينار به نرخ آزاد نيستند و در پايانه چذابه بلاتكليف هستند.
اين زائران با انتقاد از وضعيت پيش آمده ، از اينكه با دست خالي و نبود چشم انداز روشن براي دريافت دينارعراقي در سه شهر مقدس عراق ، به عراق سفر مي كنند نگران هستند.
با اين حال برخي از زائران كه مايل به خريد دينار عراقي نيستند با اندوخته پول ملي كشور ، رهسپار عراق مي شوند.
اين در حالي است كه مسئولان خوزستان به زائران اربعين توصيه كرده بودند قبل از خروج از كشور ارز مورد نياز خود را در داخل كشور تهيه كنند.
عيدي فعال زائري كه به اتفاق خانواده اش از چذابه عازم كربلا بود ضمن ابراز نااميدي از دريافت ارز دولتي گفت: مي بايست قبل از حركت زائران اربعين حسيني ، مساله تامين ارز زائران حل مي شد و به روزهاي پاياني كشيده نمي شد.
اسكندر نعمت زاده از زائران اربعين حسيني ضمن ابراز گلايه مندي از مشكل ارز(دينار) عراقي گفت: مقداري دينار عراقي دارم ولي مقداري پول ملي هم با خود مي برم.
دبير و سخنگوي ستاد اربعين خوزستان در گفت و گو با ايرنا اظهار ضمن تاييد مشكل دريافت ارز براي زائران اربعين حسيني اظهارداشت: پيگيري و رايزني اين ستاد براي حل اين موضوع هنوز به نتيجه مورد نظر نرسيده است.
رضا نجاتي ابراز اميدواري كرد اين مشكل با پيگيري جدي استاندار خوزستان حل شود.
به نظر مي رسد تامين ارز دولتي هم اكنون به مهمترين دغدغه زائران اربعين حسيني تبديل شده كه نيازمند چاره جويي فوري و پرداخت بدون درنگ و معطلي به زائران اربعين حسيني است.
گذرگاه مرزي چذابه يكي از سه كانون اصلي تردد زائران اربعين حسيني در 110كيلومتري شمال غرب اهواز است.
تاكنون 130هزار زائر از مرز چذابه راهي عتبات عاليات شده اند.
6068/6065