شلمچه - ايرنا - رئيس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي دانشكده علوم پزشكي آبادان به مراجعه 11 هزار و 329 زائر در شلمچه به بيمارستان صحرايي اين دانشكده اشاره كرد و گفت: تعداد 417 زائر در بيمارستان صحرايي بستري موقت شدند و 118 نفر نيز به بيمارستان هاي تابعه اعزام شدند.

شهرام مقام پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از استقرار بيمارستان صحرايي از ابتداي ماه صفر تاكنون به 96 هزار و 95 زائر آموزش لازم براي مقابله با بيماريهاي در كشور عراق ارائه شده و تاكنون 591زائر خانم نيز از خدمات پايگاه فوريت هاي مامايي استفاده كردند.
وي افزود: همچنين تعداد 70 زاير از خدمات دندانپزشكي بيمارستان صحرايي دانشكده علوم پزشكي آبادان استفاده كردند.
مقام تعداد مواكب و اماكن اسكان و مراكز پخت و پز زايران اربعين را 247 محل اعلام كرد و بيان داشت:تاكنون سه هزار و 72 بازديد از مواكب و اماكن اسكان و مراكز پخت انجام شده و 567 مورد كنترل موادغذايي با دستگاه هاي پرتابل از غذاهاي پخت شده در مواكب بعمل آمده است.
وي گفت:در طول مسير حركت زائران 268 مخزن آب موجود است كه تاكنون يك هزار و 774مورد كلرسنجي، تعداد 94 نمونه برداري ميكروبي آب مخازن و 71 نمونه گيري مشكوك به بيماريهاي منتقله از آب و غذا انجام شده است.
سخنگويي ستاد اربعين دانشكده علوم پزشكي آبادان گفت:308 بازديد از تاسيسات رفاهي در موكب هاي اربعين از جمله حمام و سرويس بهداشتي انجام شده و يك ميليون و 13 هزارو 500 ليتر آب گندزدايي شده است.
وي افزود: همچنين تاكنون 13 هزارو 820 ماسك بين زائران اربعين در مرز شلمچه توزيع شده است.
بيمارستان صحرايي دانشكده علوم پزشكي آبادا با ظرفيت 130 تخت بستري در گذرگاه مرزي شلمچه برپا شده و در حال خدمت رساني به زائران اربعين حسيني است.
اين بيمارستان داراي بخش‌هاي اورژانس، داروخانه، بستري خانم‌ها و آقايان، اتاق عمل، آزمايشگاه و راديولوژي است و واحد مامايي و اتاق ويژه شيردهي مادران نيز پيش بيني شده است.
شلمچه و چذابه 2 گذرگاه مرزي اربعين در استان خوزستان مي باشند.
گذرگاه مرزي شلمچه در 15 كيلومتري خرمشهر قرار دارد.
از ابتداي ماه صفر تاكنون 350 هزار زائر اربعين از مرز شلمچه به عراق سفر كردند.
3015/6068