مهاباد- ايرنا- رييس اداره آب و فاضلاب روستايي مهاباد با اشاره به مسموميت تعدادي از اهالي روستاي «درياس» اين شهرستان و احتمالي آلودگي آب شرب روستا، گفت: براي تامين آب شرب اهالي تا اطلاع ثانوي از آبرساني سيار با استفاده از تانكر استفاده مي شود.

كمال نالوسي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هنوز جواب آزمايش هاي ميكروبي از آب شرب روستا مشخص نشده اما براي اطمينان خاطر به اهالي توصيه شده است تا از آب لوله كشي استفاده نكنند.
وي اضافه كرد: براي اين منظور آبرساني سيار به روستا از يك حلقه چاه آب كه سالم بودن آن مورد تاييد است، انجام مي شود و مخازني براي ذخيره آب در اختيار اهالي روستا قرار مي گيرد.
رييس اداره آب و فاضلاب روستايي مهاباد گفت: با وجود اينكه هنوز آلودگي آب روستا تاييد نشده اما شست و شوي مخازن آب و لوله هاي انتقال در حال انجام است.
وي يادآور شد: آب اين روستا از 2 دهنه چشمه و يك حلقه آب تامين مي شود و در كلرسنجي هاي صورت گرفته در 2 روز گذشته /يكم و دوم آبان/ هيچ گونه مشكلي در آب شرب ديده نشده است.
نالوسي گفت: در داخل روستا چند دهنه چشمه رو باز وجود دارد و برخي از روستاييان از اين چشمه هاي آب استفاده مي كنند و آزمايش هاي اوليه نشان داده است كه آب اين چشمه ها آلودگي ميكروبي دارد.
وي اضافه كرد: يكي از اين چشمه ها در مسير مدرسه روستا قرار دارد و استفاده دانش آموزان و مسموميت تعدادي از آنان پس از مصرف آب آن، احتمال آلودگي اين چشمه را بيشتر مي كند.
به گفته خشايار صنعتي، معاون برنامه ريزي فرماندار مهاباد هم اكنون تيم هايي از شركت آب و فاضلاب روستايي آذربايجان غربي (آبفار) و بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي اروميه در حال نمونه برداري و بررسي وضعيت آب شرب روستاي «درياس» هستند.
مدير شبكه بهداشت و درمان مهاباد نيز گفت: طي شبانه روز گذشته 40 نفر از اهالي روستاي «درياس» اين شهرستان با علايم مسموميت به مراكز درماني مراجعه كردند و تحت مداوا قرار گرفتند.
وي از اهالي اين روستا خواست در صورت كوچكترين علايم مسموميت به نزديكترين درمانگاه مراجعه كنند تا اقدامات مراقبتي لازم براي آنان انجام شود.
روستاي درياس در 15 كيلومتري شمال مهاباد و در مسير جاده مهاباد - اروميه قرار داراد و داراي 650 مشترك آب است.
از مجموع 192 روستاي داراي سكنه مهاباد، 104 روستا با 16 هزار مشترك زيرپوشش آب و فاضلاب روستايي اين شهرستان هستند كه مصرف سالانه آب آنان سه ميليون و 957 هزار مترمكعب است.
3020/3072