تهران- ايرنا - مديركل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش از كنترل راهبردي اردوهاي دانش آموزي خبر داد و گفت: با راه اندازي سامانه نظارت و كنترل اردوها و همچنين آموزش مربيان و برگزاركنندگان، تلاش شده اردوها به مراكز آموزش، افزايش مهارت‌ها و يادگيري تبديل شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، شروع سال تحصيلي، سرآغاز برگزاري اردوهاي تفريحي و آموزشي دانش آموزي است تا قشر محصل جامعه، چند ساعت يا چند صباحي از روزهاي تحصيل را در فضايي خارج از محيط آموزش هاي رسمي بگذراند.
اين اردوها به دليل داوطلبانه بودن، برگزاري آنها در خارج از فضاي مدرسه و كلاس درس و داشتن آزادي عمل بيشتر در فضايي دوستانه و صميمي، مي تواند بهترين و ماندگارترين لحظات را براي دانش آموزان رقم بزند اما برخي رخدادها و وقايع تلخ و ناگوار براي دانش آموزان حين برگزاري اردو، نگراني هاي والدين در اين زمينه را دوچندان كرده است.
موضوعي كه «علي رمضاني» مديركل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار آموزشي ايرنا از ارايه راهكارهاي مديريتي براي كاهش نگراني والدين و اتفاق هاي احتمالي در اردوهاي آموزشي خبر داد و گفت: تلاش كرديم با ايجاد تغييراتي در دستورالعمل اردوها و ايجاد سامانه كنترل و نظارت از نگراني ها بكاهيم.

**تغيير ساعت حركت وسايل نقليه اردويي، نخستين گام در جهت ايجاد ايمني
رمضاني، ايمني و وضعيت امنيت جاده ها را از دغدغه هاي اصلي والدين و اولياي مدرسه در بحث اردوها عنوان كرد و گفت: ما نياز ديديم با توجه به شرايط جاده ها و وسايل نقليه و همچنين علايق دانش آموزان به منظور شركت در اردوها، تغييراتي در دستور العمل اردوها كه در سال 84 تدوين شده بود ايجاد كنيم.
وي افزود: ساعت حركت وسايل نقليه اردويي يكي از تغييرات ايجاد شده در اين دستور العمل بود. پيش از اين حركت به سمت اردو در شبانه روز منعي نداشت اما در دستورالعمل جديد ساعت حركت اتوبوس ها از ساعت 23 شب تا 5 صبح ممنوع شده است.
رمضاني تاكيد كرد: وسايل نقليه اي كه استفاده مي شود حتما بايد مورد تاييد وزارت راه باشد.

**آموزش مربيان و همراهان اردويي در جهت افزايش كيفيت اردوها
برگزاري كلاس هاي آموزشي براي سرپرستان و مديران و مربيان برگزار كننده اردو هم نكته ديگري بود كه مديركل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش درباره آن گفت: برگزار كنندگان اردوها حتما بايد در اين كلاس هاي آموزش شركت كنند و در غير اينصورت به هيچ وجه اجازه همراهي با اردو را نخواهند داشت.
رمضاني ادامه داد: در اين دوره هاي آموزشي، كمك هاي اوليه، مسايل بهداشتي و پزشكي و سلامت تدريس مي شود. براي همين منظور، دوره هاي ويژه اي با حضور پزشكان از حوزه اورژانس كشور و هلال احمر و پليس راه كشور تدارك ديديم تا به مربيان آموزش دهند خود را با استانداردهاي جهاني هماهنگ كنند.

**راه اندازي سامانه كنترل با هدف نظارت والدين و مربيان بر عملكرد اردوها
وي همچنين اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش بسيار تاكيد دارد كه بتواند برنامه هاي خود را با كمترين آسيب و بالاترين كيفيت برگزار كند. بر همين مبنا، در كنار برگزاري كلاس هاي آموزشي، مركزي بنام مركز كنترل اردويي براي برقراري امنيت اردو ايجاد كرديم. در اين مركز، سامانه اي با عنوان «سايت همگام» در نظر گرفته شد كه هر دانش آموزي كه براي اردو مي خواهد حضور داشته باشد بايد در اين سامانه ثبت نام كند.
به گفته وي، اين سامانه اردويي به نحوي است كه امكان تخلف در آن بسيار كم است و به كسي كه آموزش نديده باشد و مي خواهد با عنوان سرپرست يا همراه اردويي فعاليت كند، اجازه همراهي نمي دهد.
رمضاني درباره رضايت نامه هاي اردويي هم بيان داشت: به بحث رضايت نامه ها هم توجه و اعلام كرديم كه اوليا به طور قانوني امضاي رضايت نامه را انجام دهد. همينطور تلاش داريم كه در سامانه كنترل اردويي، اين امضاها را الكترونيكي كنيم تا تمام خانواده ها به آن دسترسي و نظارت داشته باشند.
وي درباره نحوه تاييد استاندارد محل برگزاري اردو ها هم گفت: محلي كه در حوزه اردو خدمات ارايه مي دهد بايد استاندارد كانون اردوها را دريافت كرده باشد و چنانچه مشكلي داشته باشد هرگز مورد استفاده قرار نمي گيرد.

**ايجاد شرايط حضور دانش آموزان استثنايي در اردوها
مديركل فرهنگي هنري اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش، در ادامه افزود: شرايط ايجاد شده براي برگزاري اردو براي همه مدارس صدق مي كند و دانش آموزان تفاوتي براي ما ندارند و يكسانند. خوشبختانه در بحث برگزاري اردو، بيشترين مشاركت را مدارس غيرانتفاعي دارند و علاقمندي نشان مي دهند.
رمضاني درباره امكانات حضور دانش آموزان استثنائي هم گفت: ظرفيت اردوها به نحوي است كه همه دانش آموزان بتوانند از اين فضا استفاده كنند حتي دانش آموزان استثنايي كه داراي معلوليت ها و نقصان هايي هستند.
وي يادآور شد: با توجه به شرايط اين افراد، اردوگاه به نحوي تعبيه شده كه بتوانند همراه با پدر يا مادر خانواده با توجه به جنس دانش آموز يا شخصي با عنوان همراه بر كه از سوي آموزش و پرورش در اختيار آنان قرار مي گيرد از فضاهاي تفريحي و آموزشي اردوها بهره ببرند.
به گزارش ايرنا، به منظور توجه به امنيت اردوها، آيين نامه برگزاري اردوهاي دانش آموزي در نهصد و شصتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور وزير آموزش و پرورش و ديگر اعضا، به تصويب رسيد كه قرار است براي امضا در اختيار رئيس جمهوري قرار گيرد.
آيين نامه برگزاري اردوهاي دانش آموزي در 23 ماده تنظيم شده كه بر اساس يكي از مواد آن سفر دانش‌آموزان با مقاصد علمي، آموزشي، فرهنگي، ورزشي، زيارتي و سياحتي است كه با مجوز مراجع ذي‌ربط برگزار مي‌شود و بازديدها، همايش‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها، المپيادها و مجامع دانش‌آموزي مشمول مفاد اين آئين‌نامه مي‌شود.
در اين آيين نامه بر ضرورت امنيت اردوها و نقش اردوهاي دانش آموزي در رشد و تعالي شخصيت دانش آموزان و ضرورت رعايت نكات آموزشي، تربيتي و امنيتي تاكيد شده و همچنين تنظيم برنامه آموزشي و تربيتي اردوها متناسب با شرايط سني دانش آموزان و استفاده از مشاركت شوراي درون مدرسه و انجمن اوليا و مربيان براي اطمينان از حسن اجراي اردوها به ويژه اردوهاي درون مدرسه اي از ديگر موارد تاكيد شده در اين آيين نامه است.
بر اساس اين آيين نامه نظارت بر حسن اجراي اردوهاي دانش آموزي با وزارت آموزش و پرورش بوده و موظف است گزارش ارزشيابي اجراي اين آيين‌نامه را به صورت دو سالانه به شوراي‌ عالي آموزش و پرورش ارائه دهد و هرگونه عدول از مقررات و مفاد اين آئين‌نامه و شيوه‌نامه مربوط از سوي برگزاركنندگان، دانش‌آموزان و عوامل اجرايي اردو تخلف محسوب مي‌شود و با متخلفان، حسب قانون و مقررات مربوط توسط مراجع ذي‌ربط رفتار خواهد شد.
علمي**9294**2017