آنكارا- ایرنا- عبدالحمید گل وزیر دادگستری تركیه خواستار استرداد متهمان قتل خاشقچی به كشورش شد و گفت: انتظار داریم این درخواست از سوی مقامات ریاض اجرایی شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، گل در مصاحبه با خبرنگاران ترك با اشاره به ادامه تحقیقات درباره پرونده قتل جمال خاشقچی توسط آل سعود در كنسولگری عربستان در استانبول گفت: آنكارا به این علت درخواست استرداد متهمان را داده كه این واقعه منفور در خاك تركیه صورت گرفته است.
وی با تاكید بر این كه مقامات تركیه مصمم به روشن شدن همه ابعاد این رویداد هستند، اظهار كرد: تركیه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد و به همین علت افكار عمومی جهان انتظار دارد برای دادرسی عادلانه و شفاف، روند قضایی این پرونده در تركیه طی شود.
به گزارش ایرنا، دادستانی كل تركیه دیشب با تنظیم كیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد 18 متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد.
وزارت دادگستری تركیه نیز با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، با اشاره به حضور متهمان در خارج از این كشور، این درخواست استرداد را برای صدور درخواست استرداد و پیگیری از طریق مجراهای دیپلماتیك به وزارت امور خارجه تركیه ارسال كرد.
در این درخواست استرداد، افراد مشخصی كه تعداد آنها 18 نفر بوده و در جریان قتل خاشقچی نقش داشته اند، به اتهام 'اقدام به قتل عمد، آزار و مثله كردن' به دادگاه فرا خوانده شده اند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود كه در روز 2 اكتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد تركیه ای خود، به ساختمان كنسولگری عربستان مراجعه كرده بود، پس از ورود به كنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان كنسولگری، پلیس و مقام های عالی تركیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منكر اطلاع از سرنوشت خاشقچی شدند.
حكومت آل سعود در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف كرده و مدعی كشته شدن خاشقچی در پی یك مشاجره شد.
مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 نفر در ارتباط با این پرونده شده اند.
به رغم گذشت 26 روز از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاكنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 نفر از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار كذب است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه نیز دیروز خواستار طی تمامی روند قضایی و محاكمه متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در تركیه شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز سه روز پیش به پادشاه عربستان پیشنهاد كرد كه با توجه به وقوع حادثه قتل خاشقچی در استانبول، 18 نفری را كه در عربستان در رابطه با حادثه قتل خاشقچی دستگیر شده اند، در استانبول محاكمه شوند.
خاورم/1905**1144