پكن-ایرنا- بانك مركزی چین روز شنبه گزارش كرد ارزش هر دلار آمریكا در برابر یوان به 6.97 یوان رسیده است كه پایین ترین رقم در دو سال گذشته محسوب می شود.

به گزارش ایرنا تضعیف بی سابقه 'یوان' پول ملی چین در برابر دلار آمریكا در دو سال گذشته، این نكته را تداعی می كند كه پكن تعمدا با تسعیر پول خود می خواهد قدرت صادركنندگان را بالا ببرد موضوعی كه همواره با واكنش منفی چین مواجه بوده است.
در همین حال بانك مركزی در پاسخ به انتقادهای آمریكا و برخی از كشورهای غربی مبنی بر تعمدی بودن تغییر ارزش یوان تاكید كرده است چین هرگز در جنگ تجاری از یوان به عنوان یك ابزار استفاده نمی كند.
همزمان اداره تبادلات ارزی چین در بیانیه ای به همه هشدار داده است هر كسی بخواهد به طور عمدی نرخ پول ملی را تضعیف كند، مجازات خواهد شد.
بانك مركزی و اداره تبادلات ارزی چین تاكید كرده اند برخی از نهادها شاید بخواهند ارزش یوان را در برابر دلار تضعیف كنند اما این نهادهای اقتصادی می كوشند تا مانع چنین كاری شوند.
'پان گونگشان' معاون بانك مركزی و رییس اداره تبادلات ارزی خاطر نشان كرد كه به تمامی نهادهای ذی ربط دستور داده است تا از هر گونه اقدام عمدی برای تضعیف ارزش یوان جلوگیری كنند و افزود كه چین تجربیات غنی برای مقابله با این شرایط دارد.
اداره ذخیره فدرال آمریكا می گوید یوان چین نزدیك به 10 درصد از ارزش خود را از ماه آوریل امسال تا كنون از دست داده است و با این حساب این مساله كه تعمدی در تغییر ارزش یوان دیده می شود، مطرح است.
اما 'پان' در پاسخ به انتقادهای آمریكا گفت ما یك كشور مسئول هستیم و هرگز عمدا ارز ملی را دستكاری نمی كنیم و با هر كسی كه چنین قصدی داشته باشد، مقابله خواهیم كرد.
یك بار دیگر در سال 2015 میلادی وقتی كه بورس چین دچار بحران شد و 500 میلیارد دلار ضرر سرمایه در آن سال اعلام شد، ارزش یوان پول ملی چین به ناگهان در برابر دلار تا 2 درصد تضعیف شد.
آساق**231**1904**