اسلام آباد - ایرنا - وزیر گردشگری، امور جوانان ، ورزش و فرهنگ ایالت خیبرپختونخوا پاكستان با تشریح اشتراكات فرهنگی تهران و اسلام آباد، گسترش همكاری دوجانبه در زمینه گردشگری از طرف ایرانی را خواستار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، وزیر ارشد گردشگری ایالت خییرپختونخوا پاكستان در دیدار «محمدباقر بیگی» سركنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور با وی گفت: پاكستان با ایران روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دیرینه دارد، دو كشور، روابط خوبی نیز در سال های گذشته داشته اند و دولت تحریك انصاف نیز در تلاش است تا این روابط توسعه یابد.
«محمد عاطف خان» با بیان آمادگی دولت ایالتی برای تبادل هیات های گردشگری، اجرای این طرح ها را برای معرفی شهروندان و مردم به ویژه نسل جوان از كشور مقابل، موثر خواند.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور نیز در این دیدار گفت: اگرچه پیش از این نیز، در بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی هیات هایی بین این ایالت و جمهوری اسلامی ایران مبادله شده است، لازم است كه در دولت كنونی، روند تبادل هیات ها و همكاری های دوجانبه بیش از پیش توسعه یابد.
«محمدباقر بیگی» افزود: با توجه به اشتراكات فراوان فرهنگی دو كشور، با تبادل هیات هایی از مدیران آژانسهای گردشگری می توان زمینه لازم را برای استفاده از ظرفیت های گردشگری دو كشور فراهم كرد و آسان شدن روند صدور روادید از سوی دو طرف، به رونق گردشگری كمك فراوان می كند.
وی با تشریح توان كارشناسی جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگی و میراث فرهنگی، تاكید كرد: ایران كارشناسان متبحری در زمینه باستان شناسی دارد و پاكستان می تواند از این تجربیات استفاده كند.
به گزارش ایرنا، طرفین در این دیدار در خصوص تبادل هیات های كارشناسی باستانشناسی و مدیریت موزه ها در راستای انتقال تجربیات توافق كردند.
به گزارش ایرنا «خیبرپختونخوا» به مركزیت شهر «پیشاور» از ایالت‌های كشور پاكستان است و بر اساس سرشماری سال 2017 میلادی این كشور، بیش از 11 میلیون نفر جمعیت دارد.
ظرفیت جمعیتی این كشور از فرصت هایی است كه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایران می توانند در خصوص گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی خود با طرف پاكستانی از آن بهره ببرند.
اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی و فعالان اقتصادی ارومیه نیز چهارم بهمن ماه سال 1396 در سفر به پاكستان، با اعضای اتاق بازرگانی «خیبرپختونخوا» پاكستان در شهر پیشاور دیدار و گفت و گو كردند.
آساق**6125**1663**