تهران-ایرناپلاس- سیدجواد هاشمی كه این روزها فیلم «آهوی پیشونی سفید2» را بر پرده سینماها دارد، از اوضاع نابسامان سینمای كودك و نوجوان می‌گوید.

هاشمی درباره نابسامانی‌های موجود در این حوزه، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به خاطر بی‌توجهی مسئولان در یك دهه طولانی یا شاید هم مدت زمانی 15 ساله و نبردن كودكان توسط والدینشان به سینما، سینمای كودك ورشكسته شده است. این مسئله باید یك روزی اصلاح می‌شد كه به عقیده من این اتفاق در حال رخ دادن است. یعنی مدتی است آثاری برای كودكان ساخته می‌شود كه تنها مختص آن رده سنی است و دیگر فقط درباره كودكان نیست. بچه‌ها را جدی می‌گیرند. خود من احساس كردم باید بعد از 15 سال سكوت در سینمای كودك و نوجوان، بالاخره یك اتفاق مثبتی آغاز شود كه در حال حاضر هم برای رسیدن به این هدف تلاش می‌كنم. فكر می‌كنم اگر مدتی بگذرد، پدر و مادرها عادت می‌كنند بچه‌هایشان را به سینما ببرند و دیگر اجازه ندهند كودكانشان فیلم‌هایی كه مربوط به خودشان نیست را تماشا كنند. امیدوارم این روند ادامه پیدا كند.

** پیكان اتهام بی‌توجهی به سینمای كودك به سمت مسئولان است

كارگردان سریال «تكیه بچه‌های محله ما» با اعلام اینكه هرگز به سینمای كودك به عنوان یك مقوله جدی نگریسته نشده است، خاطر نشان كرد: بیشترین پیكان اتهام در بی‌توجهی به سینمای كودك و نوجوان به سمت مسئولانی است كه با وجود این كه می‌دانستند سینمای كودك برای عملیاتی شدن شعارهایشان احتیاج به سوبسید و یارانه دارد، هرگز این موارد را عملی نكردند و نگاه جدی هم نداشتند. سینمای كودك را از كودكان و نوجوانان پس گرفتند. در حالی كه تهران خودش 5 ، 6 سینما برای این رده سنی داشت كه همه را از سینماهای كشور و تهران حذف كردند. متاسفانه به سینمای كودك خیانت شد. من فكر می‌كنم هنوز هم دیر نشده و می‌شود اتفاقاتی شكل بگیرد كه دوباره تولید این آثار به اوج برسد.

**استقبال از «آهوی پیشونی سفید2»

هاشمی در پاسخ به این پرسش كه آیا اكران فیلم «آهوی پیشونی سفید2» در گیشه مورد استقبال قرار گرفته است یا خیر، افزود: اشكال كار ما این بود كه اكران را با سی سالن سینما شروع كردیم و الان به صد و ده سینما رسیدیم. از زمانی كه سالن‌های نمایش دهنده ما از هفتاد سینما عبور كرد، خوشبختانه این اثر در میان این همه فیلم كمدی كه اكرانشان در ماه‌های محرم و صفر هم نوبر است، با استقبال عجیب و غریبی روبه‌رو شده است. خدا را شكر الان در جدول فروش فیلم‌ها به رتبه سوم رسیدیم و از یك میلیارد و دویست گذشته‌ایم. این اتفاق خوبی است. البته هنوز سرگروه نداریم و اكران ما بعد از ایام تعطیلات شروع خواهد شد. این لطفی بود كه از یك طرف به ما شد و یك ضرر هنگفت هم برای ما داشت. چون با تعداد سینماهای زیادی شروع نكردیم، نتوانستیم آغاز اكران ثابت كنیم كه از آن استقبال می‌شود و مردم متوجه باشند كه بیایند و این فیلم را تماشا كنند.

**به قولی كه دادم عمل كرده‌ام

بازیگر «وضعیت سفید» درباره ساخت قسمت سوم این اثر سینمایی بیان كرد: قسمت سوم «آهوی پیشونی سفید» را ساخته‌ایم و منتظر صدور پروانه نمایشش هستیم و همه كارهایش هم انجام شده است. در زمان اكران قسمت اول به بچه‌ها قول دادم دومش را بسازم، در زمان نمایش بخش دوم هم گفتم كه سومش را می‌سازم و این را عملی كردم. فكر می‌كنم قسمت سومش به مراتب از دومش بهتر باشد. گروه سازنده همان گروه هستند كه یك تعداد از بازیگران آن كم و زیاد شده‌اند. ولی تلاش كردم پرهزینه‌تر و با قدرت بیشتر جلو روم.

**اكران در عید و تابستان؛ تضمین فروش بیشتر یك اثر در گیشه

سیدجواد هاشمی با اعلام اینكه «من مطمئنم اگر 'آهوی پیشونی سفید' درعید اكران می‌شد، بالای ده میلیارد تومان در گیشه می‌فروخت» عنوان كرد: اگر عید و تابستان به ما اكران داده بودند مطمئن باشید این اثر بیشتر از این‌ها فروش داشت. البته به نفع سینمای كودك بود كه تحولی برایش صورت گیرد. الان خیلی از خانواده‌ها می‌گویند تا ساعت هشت شب درگیر كار هستیم و چون كودكان هم صبح زود به مدرسه می‌روند و باید شب‌ها زود بخوابند، وقتی برای رفتن به سینما نمی‌ماند. اما اگر در عید یا تابستان اكران می‌شد، اوضاع خیلی تفاوت داشت.

وی در خاتمه بیان كرد: من با انیمیشن «فیلشاه» خیلی موافق هستم، چون به نظر من فیلم خیلی خوبی بود. اما به خاطر نبود موسیقی مناسب و كودكانه و سنگین بودن قصه فیلم، به هر حال یك فیلمی با قدرت انیمیشن كه در ایران خیلی نوبر بود، خیلی به فضای كودكانه ارتباط نداشت یا یك فیلم دولتی كه مورد حمایت این همه نهاد و سازمان قرار گرفت و رفتار عاقلانه آموزش و پرورش برای اینكه از اكرانش حمایت شود، «فیلشاه» در عید اكران شد و 7 میلیارد هم فروش كرد. من مطمئن هستم اگر «آهوی پیشونی سفید2» درعید اكران می‌شد بالای ده میلیارد به فروش می‌رفت. چون خانواده‌ها را جذب می‌كرد. تلاش كردیم این اتفاق بیفتد. علی‌رغم اینكه ممكن بود این ماجرا به كلیت فیلم ضربه بزند چاره‌ای نداریم كه حیات سینمای كودك را حفظ كنیم. باید یك اثری بسازیم كه پدر و مادرها حوصله‌شان سر نرود.

مصاحبه از هنگامه ملكی
**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**