تهران - ایرنا - رئیس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور با تاكید براینكه متقاضیان سفر به كربلا تنها تا پایان ساعت 24 شنبه (5 آبان‌ماه) فرصت دارند تا در سامانه سماح ثبت‌نام كنند، گفت: صدور ویزای زائران ثبت نام شده در سامانه سماح تا 48 ساعت آینده ادامه دارد.

به گزارش شنبه شب ایرنا، حسین ذوالفقاری با حضور در یك برنامه تلویزیونی، افزود: تاكنون یك میلیون و 750 هزار زائر اربعین حسینی از خاك كشورمان وارد عراق شده اند كه از این تعداد 61 درصد از مرز مهران، 22 درصد از مرز شلمچه و 13 درصد از مرز چذابه عبور كرده و 4 درصد زائران نیز به صورت هوایی وارد خاك عراق شده اند.
وی ادامه داد: یكی از موضوعاتی كه هر سال زمان زیادی را از ستاد مركزی اربعین و كمیته های مربوطه می گیرد، مساله ثبت نام و صدور روادید است و با توجه به اینكه عراق در داخل كشورمان یك سفارت و سه كنسولگری دارد؛ قطعا پاسخگوی این حجم از صدور روادید در این مدت زمان محدود، بسیار دشوار است.
ذوالفقاری تصریح كرد: امسال ما بر خلاف سال گذشته كه 12 دفتر در داخل ایران اقدام به صدور روادید می كردند، آنها را به 20دفتر افزایش دادیم تا كسانی كه برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه می كنند، همزمان تقاضای صدور روادید كنند كه این تجربه تازه ای برای ما بود.
رئیس ستاد مركزی اربعین وزارت كشور گفت: در مجموع بالغ بر یك میلیون و 750 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام كردند، همچنین بیش از پنجاه هزار نفر از اتباع افغانستانی مقیم ایران و حدود هفتاد و پنج هزار نفر از اتباع خارجی (افغانستان و پاكستان و... ) وارد مرزهای ما شده تا به عراق سفر كنند كه در مجموع امسال نزدیك به دو میلیون نفر در مراسم راهپیمایی اربعین شركت می كنند.
وی درخصوص وضعیت بسته بودن مرز خسروی به دلیل آماده نبودن طرف عراقی افزود: ما در توافقی كه با دولت عراق داشتیم، قرار بود این مرز امسال بازگشایی شود اما آنها به لحاظ مسائل امنیتی به این جمع بندی رسیدند كه امسال هم این مرز برای اربعین بازگشایی نشود اما ما درباره تردد كالاهایی كه به سمت عراق می رود، مشكلی نداریم.
ذوالفقاری درباره تمهیدات ستاد مركزی اربعین برای بازگشت زائرین به كشور ادامه داد: از روز یكشنبه روند بازگشت زائرین آغاز می شود كه این فرایند در روز اربعین و یك روز پس از آن افزایش می یابد كه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، مشكل خاصی برای بازگشت آنها به كشور نخواهد بود.
وی همچنین درخصوص مشكلات پیش آمده درباره ارز زائران با تشكر از مسئولان بانك مركزی گفت: یكی از دغدغه های ستاد مركزی اربعین همه ساله و به ویژه امسال كاهش هزینه سفر به مراسم اربعین بود كه هزینه روادید، بیمه و كارگزاری در مجموع نسبت به سال گذشته با این تفاوت های قیمتی در مجموع برای زائرین 35 هزار تومان شد.
ذوالفقاری افزود: مسئولان برای جلوگیری از بروز بازار سیاه تدبیر كرده بودند كه ارز را در عراق تحویل زائران بدهند. اما متاسفانه هماهنگی های لازم در این خصوص با ستاد مركزی اربعین صورت نگرفت و این امر مشكلاتی را به وجود آورد.

** كولیوند: متخصصان بهداشت تمام موكب‌ها را در مسیر اربعین كنترل می‌كنند
رئیس كمیته بهداشت و درمان اربعین نیز در این برنامه درباره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین اربعین گفت: تاكنون بالغ بر ۹۰ هزار نفر از زائرین اربعین به مراكز درمانی به سه مرز مهران، شلمچه و چذابه مراجعه كردند و در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۴ نفر در بیمارستان‌ها در مرزها بستری هستند. همچنین تعداد ۵۰۳ نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
پیرحسین كولیوند با اشاره به كنترل بهداشت و بیماری‌های واگیر و غیرواگیر درمرزها، افزود: تاكنون بالغ بر ۹ هزار و ۵۳۱ نفر از خدمه موكب‌ها و بالغ بر ۵۰ هزار نفر از زائرین آموزش‌های بهداشتی دیده اند و نظارت‌های دقیقی بر تهیه، پخت و توزیع غذا در مرزها و مسیر حركت آنها انجام می‌شود.
وی بیان كرد: در ورودی‌ها در مرزهای شرقی كشور نیز موضوع ورود اتباع و كنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر انجام می‌شود.
سرپرست سازمان اورژانس كشور همچنین با بیان اینكه هماهنگی مطلوبی بین وزارت بهداشت ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین وجود دارد، اظهار داشت: این هماهنگی‌ها بین دو كشور در قالب كارگروه مشترك انجام می‌شود. متخصصان بهداشت ایران و عراق، تمام موكب‌ها را كنترل می‌كنند، همچنین تمام بیمارانی كه در عراق بستری می‌شوند، رصد و پایش شده و به محض پایداری وضعیت جسمانی بیماران، آنها به كشور منتقل می‌شوند.
كولیوند گفت: دارو و تجهیزات پزشكی و امكانات لازم به میزان كافی در مناطق مرزی وجود دارد و باید از همكارانی كه در این مناطق حاضر هستند، قدردانی كرد.
شبد**1953**1379